הסגר אמנם הסתיים באופן רשמי הבוקר (ראשון), אך קצוות רבים נותרו פתוחים. ועדת החוקה, בראשות ח"כ יעקב אשר התכנסה לדיון בהקלה הדרגתית במגבלות. הוועדה נפתחה בהתקפה חריפה של אשר על כחול לבן, שהאשים אותם בניסיון ליצור כאוס במדינה, מה שיצר ויכוח סוער. בהמשך, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור עלתה לסקירה מקיפה על מצב התחלואה במדינה וטענה כי הווריאנט הבריטי שינה את כללי המשחק וכי יש לפעול בזהירות רבה.

הוועדה ביטלה את האיסור למכירת בשמים בחנויות למכירת מוצרים חיוניים וכן דחתה את מועד הכניסה לתוקף התקנות האוסרות מכירת מוצרים שאינם חיוניים בסופרמרקטים ובתי-מרקחת בהתאם לפסיקת בג"ץ ב-24 שעות נוספות.

עוד אישרה הוועדה את התקנות לפיהן במקום למכירת מוצרים חיוניים, שהפעלתו מותרת כגון- חנויות מזון, היגיינה, תרופות ואופטיקה, לא תתאפשר מכירת מוצרים שאינם חיוניים, המפורטים בתקנות, ובכלל זה: צעצועים, אופניים וציוד אופניים, בגדים למעט הלבשה תחתונה וביגוד חורף כגון כפפות, תכשיטים, ציוד גינון ומוצרי שתילה, ציוד מחנאות, ספרים, אביזרי נוי ורהיטים לבית. 

התיקון נקבע בהתאם לפסיקת בג"ץ המכונה "בג"ץ הצעצועים" במטרה לצמצם את אי-השוויון בין חנויות "חיוניות" לחנויות שאינן חיוניות, תוך שמירה על התכלית של מניעת פגיעה באספקה של מוצרים חיוניים עבור תושבי מדינת ישראל בתקופת הקורונה. 

יעקב אשר: "קיוויתי שלא נהיה חלק ממסע בחירות קטנוני של מי טוב יותר, למי יש רעיונות לפתוח. בלהיות טוב כל הקודם זוכה וכל הצועק זוכה עוד יותר אבל חווינו בסוף השבוע האחרון דבר שאני חושב שאין לו אפילו צידוק מוסרי. מה שנקרא הפריטטיות.

כל עם ישראל ראה שבוע שלם של כיפופי ידיים על 24 שעות או 12 שעות. היום יש בממשלה שתי סוגי קבוצות. אחת שמייצגת דבר אחד ומייצגת רצון לעשות דברים שישפיעו בצורה הנכונה ושאני יוצא מנקודת הנחה שגם אם נערבב את הבחירות בתוך העניין הזה כל ממשלה רוצה שהמצב יהיה יותר טוב.

כיום יש בתוך הממשלה הזאת גוף שהיה גוף גדול, הפך להיות בינוני, והיום הוא כחול לבן שמייצג חמישה עד שבעה ח"כים, אבל עדיין לא נותן לה את הזכות המוסרית לבוא מתוך הממשלה ואולי לנסות לגרום לכך שיהיה כאוס כדי שהממשלה לא תוכל להראות שהיא מצליחה. מ ותר לי לחשוש".

גינזבורג: "אתה לא פרשן לענייני כחול לבן".

אשר: "כל עם ישראל רואה בעיינים שממשלה". 

גינזבורג: "אתה משתמש במעמד שלך ובמקרופון שלך לתעמולה".

אשר: "אני רק מדליק את הרמזור הזה. מה שאני רואה - רואה כל עם ישראל. משחק של כוחנות שאומר אני רוצה שיהיה מה שאני רוצה. להחזיק סעיף פריטטי שבגינו אפשר לשגע מדינה שלמה אין זכות לאף אחד. ממשלה לא יכולה לשבת ולעשות שביתות איטלקיות ולתפוס דברים בגרון ולאלץ אנשים לעשות דברים מסוימים כשאין מאחוריה גוש. אין מאחוריה מפלגה גדולה ורצינית. יש מאחוריה שאריות של מה שנשאר".

יעקב אשר (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
יעקב אשר (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)


בתגובה להתקפה של אשר על כחול לבן, ענה גינזבורג: "הראשון שהכנסת פוליטיקה זה אתה. הייתי בכל הישיבות וראיתי איך ניסיתם בכל הכוח שתכנית הרמזור לא תתקיים וכולם הבינו שהטיפול הדיפרנציאלי נכשל ולא בא לידי מימוש כי אתם הכשלתם אותו. ואחר כך הגיעו לחצים והפרות המוניות וחתונות והלוויות, ואחרי זה אתה בא להלין עלינו שאנו פוגעים בסגר? אנחנו נוהגים באחריות ואחרי למעלה מחודש של סגר כשאנשים נאנקים ואנו רואים שזה פייק סגר".

עוד הוסיף גיזנבורג: "כשאנו רואים שחנויות פתוחות ואין אכיפה שוויינוית אפשר לפתוח בצורה מידתית. לומר שכחול לבן לא אחראית? עם כל מה שתגיד, פוליטיקה לא מנהלים על פי סקרי דעת קהל אלא על פי תוצאות הבחירות האחרונות".

איתן גינזבורג (צילום: דוברות הכנסת)
איתן גינזבורג (צילום: דוברות הכנסת)

לאחר מכן, תקף אשר את הקיפאון הממשלתי בתקנות הקורונה: "לא יתכן שרסיסי מפלגה תשתק את המדינה כולה בנושא אקוטי כמו בריאות, אין לה זכות מוסרית לעשות זאת. הכח הפריטטי שהוענק לכחול לבן בהקמת הממשלה לא הולם את כוחה כיום. יש מישהו שהחליט שאם הוא לא יטוס אף אחד לא יטוס".

ח"כ תהילה פרידמן מכחול לבן טענה כי התוכנית של הממשלה היא להרוג את הזמן עד שיהיו יותר מתחסנים, אך זה לא עובד, "מישים אחוז מחוסן אבל אי אפשר שזאת תהיה תכנית העבודה. צריכים למצוא דרכים לחיות עם הקורונה ולא להמשיך להרוג את הזמן ולחכות שמהשמים ירחמו. דרכון ירוק לא יודעת למה לא מתקדמים איתו. פתיחת חינוך - אני לא מבינה את ההגיון למה לפתוח בערכים אדומות".

אשר: "אצלך אדום זה שחור. פשוט לא יאומן".

פרידמן: "צריך לפתוח חינוך איפה שהתחלואה נמוכה או יורדת".

אוסאמה סעדי ליעקב אשר: "תתקן את חוק ממשלת החילופים". אשר: "אולי באמת, נדבר על זה אחרי הוועדה".

אשר: לכחול לבן אין יותר לגיטימיות לזה.

ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה

ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה במהלך הדיון כי "אנחנו במצב של מקדם הדבקה אחד ואנחנו פותחים הגבלות. אין ספק שגם בסגר השלישי הייתה היענות של הציבור ומה ששינה את חוקי המשחק הוא הווריאנט האנגלי שכנראה מדבק עוד יותר ומעלה את התחלואה הקשה ואנחנו בתנאי פעולה שונים. אם לא רוצים להגיע לאלפי מתים צריך לדאוג שהדבר יהיה זהיר ואחראי".

עוד הוסיפה: "אם חשבנו שאחרי הזריקה ראשונה של החיסון הכול יהיה שונה זה לא, ואנחנו ורואים וריאנטים בעולם שמדבקים אנשים שוב. ברגע שיש לנו 2.5 מיליון ילדים שלא יכולים להתחסן כנראה שלא נגיע לחסינות עדר גם אם כל האוכלוסייה שיכולה, תתחסן. לפי המחקר של פייזר החיסון יעיל ב-95%, זה אומר ש-5% לא יקבלו הגנה מלאה ובגילאים המבוגרים זה אולי עומד על 90%".

באשר לפתיחת הסגר, ציינה כי "כשאנחנו אומרים שאפשר לצאת מסגר עם פחות מ-1,000 חולים קשים זה מטורף אבל אנחנו לא רוצים להחזיק את מדינת ישראל כבת ערובה. ייקח יותר זמן להגיע למדדים, אך עדיף להגיע למדדים נכונים מאשר לזרוק מספר שלא מבוסס על כלום. אנו מנסים למצוא את המתווה שבו יהיה ל-80 אחוז ממדינת ישראל באזורים אדומים וכתומים איזשהו מענה".

בהמשך התייחסה למגבלות פתיחת השמים, והסבירה כי הווריאנט האנגלי הבהיר לנו מה קורה כשנכנס משהו מחו"ל. "זה פשוט יהיה מאבק בלתי נגמר וגם התובנה שהוא יכול להגיע מכל מקום בעולם. אין לי שום רצון להשאיר אזרחים מחוץ למדינה. מבחינה בריאותית אין בעייה שאנשים חוזרים מחו"ל כל עוד הם שומרים על בידוד במלוניות".

היו"ר ח"כ אשר הגיב לדבריה והציע לשקול לשנות או לקצר את מתווה הבידוד לחוזרים מחו"ל: "זה יכול לקחת עוד חודש חודשיים או חצי שנה שבה יהיו וריאנטים ולאורך ימים לא נוכל להשאיר סגר כזה של 14 יום. אם היה אפשר לקחת את הבידוד מחו"ל שיהיה שונה מזה של מי שהיה בוודאות ליד חולה, אולי לקצר אותו, וללכת על המינימום כדי להיות בטוח שלא חודר וריאנט לארץ. מי שקבע 14 ימים הוא זה שקבע את ה-10. כל מי שעולה למטוס נבדק, אז אולי אם יעשו בדיקה אחרי 4 ימים זה יספיק במקום אחרי 10 ימים.  כך ניתן יהיה להתמודד יותר עם הגזירה הזו".

ד''ר שרון אלרעי-פרייס בוועדת החוקה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ד''ר שרון אלרעי-פרייס בוועדת החוקה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)


כאמור, בין היתר, הוועדה אמורה לדון בהגבלת הכניסה והיציאה מהארץ, תקנות חוק הקנסות, הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל ותקנות ההקלות שנכנסו לתוקפן בדבר ביטול הגבלות התנועה (ביטול מגבלת ה-1,000 מטרים מהבית), תיחת שמורות טבע וגנים לאומיים, אתרים, שימור אתרים ורשות עתיקות באוויר הפתוח. 

הקלות נוספות שנכנסו לתוקף הן פתיחת מקומות עבודה ללא קהל בתו, החזרת שירותים אחד על אחד, איסוף משלוחים בטייק אווי ופתיחת הצימרים למשפחות גרעיניות. 

בדיון ההכנה לקראת ישיבת הממשלה, שהתקיים אמש בהרכב של ראש הממשלה ושרי הבריאות, החינוך והאוצר, סוכם על המתווה להחזרת מערכת החינוך, שלפיו בערים הירוקות והצהובות תתחלנה ללמוד כיתות א'-ד', כיתות יא'-יב', וכן גני הילדים. בערים הכתומות והאדומות ייפתחו בקפסולות יותר קטנות (חצאי כיתות) הגנים, וכיתות א'-ד' ויא'-יב' ילמדו רק באוויר הפתוח, במתכונת 'יום כן יום לא'.