מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש, התייחס הערב (ראשון) להתקדמות מבצע החיסונים לקורונה בישראל ואמר בחדשות 12 כי על המדינה לנקוט ביד קשה יותר כלפי סרבני חיסונים. "אני חושב שאנחנו מתייחסים בסלחנות רבה מדי ללא מתחסנים", אמר ברבש. "צריך להטיל עליהם יותר הגבלות. האנשים האלו מסכנים את כולנו בריאותית וכלכלית הגיע הזמן לשים לזה סוף".

פטור מבידוד - רק עם תעודת מתחסן. צילום: באדיבות משרד הבריאות

ברבש הציע: "מצד אחד לתת צ'ופרים לאלו שמתחסנים, קניונים, פטור מבידוד ואולי אפילו טיסות, ואלו שלא - לעצור אותם בכל המקומות האלו. ואני חושב שצריך לתת למעסיקים את הזכות להגיד לעובד - אם אתה לא מתחסן אתה לא תסכן את החברים שלך לעבודה, ואני לא מדבר אפילו על מורים שמסכנים ילדים, מי שלא מתחסן לא יגיע לעבודה אם הוא לא עושה בדיקה פעם ביום יומיים. הם מסכנים אותנו ואנחנו פשוט מתייחסים לזה בסלחנות שאני לא מבין אותה".

ברבש התייחס לירידה בהיענות לחיסון שנרשמה בימים האחרונים ואמר: "אני חושב שמי שרצה מאוד התחסן ואנשים אומרים למה אני צריך לחטוף תופעות לוואי של כאבים ביד, חושבים שימנע מהם המחלה, אבל רואים את הנתונים התחלואה בקרב אנשים מתחת ל-50 קפצה פי שתיים בחודש אחד. אבל דבר אחד ברור - המדינה לא יכולה לשבת מנגד ולתת לאנשים האלו לסכן את כולנו ולסכן את ההישגים של כל הסגרים האלו". 

ברבש הזהיר מהשלכות פתיחת הסגר במצב התחלואה בו אנו נתונים והסביר: "אנשים חושבים שאוקי חיסנו את האוכלוסיה בסיכון אז אפשר עכשיו לשחרר את המשק והמציאות היא שונה. כשאנחנו מסתכלים על מה מאפיין את התחלואה כרגע זה וריאנטים מאוד אלימים ומאוד מידבקים, הרבה יותר אלימים ממה שראינו בעבר, התחלואה הזו שאנו רואים כרגע של 7,000 נדבקים חדשים מדי יום היא תחלואה שתגרום לווריאנטים האלו להתרבות ואולי גם להוסיף מוטציות חדשות".

"אז כשמישהו מדבר על זה שאנחנו מוגנים כי כביכול חיסנו את אוכלוסיות הסיכון - יש קרוב ל400 אלף איש שהם אוכלוסייה בסיכון מעל גיל 50 והם עדיין לא חוסנו ואצלם התחלואה זה 15% קשים, ובנוסף אנו רואים בחודש האחרון קפיצה של פי שניים במספרים של אנשים מתחת לגיל 50 שמתאשפזים מדי יום במצב קשה בבתי החולים", הזהיר.

הוא התייחס לפתיחת מערכת החינוך והתריע: מערכת החינוך משקף את מה שקורה בסביבה, ברגע שהתחלואה היא ברמה כזו של 7,000 מדי יום אין ספק שזה ישפיע גם על מערת החינוך גם על תחלואת ילדים צעירים ולשם אנחנו הולכים".

"המסר שלי הוא שני דברים: אחד ללכת להתחסן ולא לוותר בנקודה הזו לאף אחד, לא למעסיקים למורים או למנהלים. דבר שני - אני חושב שכל אחד צריך לדאוג לעצמו לשמור על עצמו לנפשו אני מתנהג כאילו לא הסירו את הסגר".