לאחר יותר מחודש, נרשמו אתמול הקלות ראשונות בסגר, שכוללות בין השאר את ביטול הגבלות התנועה, אפשרות למתן שירותים אחד על אחד במספרות ובמכוני קוסמטיקה וכן הפעלת מסעדות ובתי קפה במתכונת של טייק אוויי.

"נמל תל אביב היה שוקק באלפי מבקרים. בקושי מצאתי מקום בחניון", סיפר ישראל נחום על מה שחווה בשעות הבוקר בנמל. נחום ציין שגם בעיר מגוריו, רמת גן, הייתה תנועה ערה ברחובות מרכזיים. "בביאליק ובהרצל היו עוברי אורח רבים, וזה נראה כמו יום חג". אמיר גנין סיפר על אלפים שגדשו גם את מרכז בת ים והטיילת. "רחוב רוטשילד היה מלא, כמו בשבועיים האחרונים, וחלק גדול מהחנויות היו פתוחות".

מאיר כוכב, סיטונאי בגדים בדרום תל אביב, סיפר שהוא פתח את העסק למכירה לסוחרים בלבד. "פחדתי לפתוח למכירה ללקוחות שאינם בעלי עסקים לביגוד. גם ככה ספגנו הפסדים כבדים ולא היה שווה להסתכן בקנס גדול", הוא סיפר. לדבריו, לא הייתה כמעט תנועה בעסק: "בעלי חנויות בגדים תקועים עם סחורה ולא יכולים לפתוח. נגרמו לנו נזקים כבדים ביותר".

דברי בנימין נתניהו על מועד סיום הסגר. צילום: לשכת ראש הממשלה

בן, מבעלי קיוסק תל אביבי ותיק בלב העיר, לא הרגיש שינוי מהותי בקופת העסק המדולדלת: "אומנם יותר אנשים יצאו לרחוב, אבל לנו זה לא עוזר. אנשים יצאו לעבוד או מקסימום להתאוורר. מה שבאמת יוצר את תנועת הקונים לעסקים הפתוחים הם אלה שלא קרובים עדיין לפתיחה, ובראש ובראשונה דיזנגוף סנטר, שהוא מוקד משיכה של אלפי אנשים כל יום ומפרנס ככה גם את העסקים סביבו. בלי זה, העסקים הקטנים שכן פתוחים יהיו במלחמת הישרדות".

מיקי, בעלת פיצרייה בתל אביב ששבה למכור במתכונת של טייק אוויי, סיפרה: "זכינו בחורף נאה, שבימים כתיקונם היה מוציא אלפים לרחובות. בפועל, כן יש בחוץ סערה - וזאת סערת ההישרדות שלנו. מהבוקר לא מכרנו אפילו חמישית ממה שאנחנו מוכרים ביום נאה רגיל בחורף".
היו בעלי עסקים שזעמו על כך שהם לא נכללו בסבב ההקלות הנוכחי: "מפני שההחלטות הן שערורייתיות אנחנו הנפגעים. לראות חלק מהעסקים פתוחים ואחרים לא - זה הזוי. באוטובוס יש עשרות נוסעים, אבל להיכנס למכון כושר אסור, או לשבת בבית קפה".

במרכזי ביג באזור השפלה והדרום נרשמו תורים ארוכים בכניסה לחנויות אשר נפתחו בניגוד להנחיות. בחנויות הבגדים והצעצועים נרשמה תנועה ערה של קונים. הדר כהן, שנצפתה באחת הכניסות לחנות בגדים, אמרה: "מנסים לשמור על המרחקים ועל המסיכות, אבל לוקחים סיכון. הסגר לא אפקטיבי, ואנשים כבר יכולים יותר להישאר בבית".

בעפולה יצאו אתמול משפחות רבות בהרכב מלא לרחובות העיר ולשווקים המקומיים. יעקב דהן, בעל חנות ירקות בשוק המקומי, סיפר: "האנשים היום שמחים לצאת מהבתים מבלי לחשוש מקנסות. אנחנו חנות חיונית, ככה שגם במהלך הסגר הפגיעה הכלכלית הייתה פחותה לעומת המסעדות והברים. היום הייתה עלייה במכירות, כי הייתה הרבה יותר תנועה בעיר".

עסקים נפתחו לאחר הסגר השלישי (צילום: אבשלום ששוני)
עסקים נפתחו לאחר הסגר השלישי (צילום: אבשלום ששוני)