סגן שר הבריאות יואב קיש שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM והתייחס ליציאה ההדרגתית מהסגר. לדבריו, קשה לדבר כרגע על פתיחה משמעותית של מערכת החינוך: "הצענו הצעה מינימליסטית, אנחנו מסתכנים בתרחיש אימים". קיש הזהיר: " אם עם ישראל יחשוב שהאירוע נגמר ואפשר להשתולל זו תהיה טעות קשה מאוד".

עד כמה אנחנו קרובים לכאוס?
"הוא (נתניהו) צודק במאה אחוז בדבריו עם הסתייגות עכשיו ,זה נאמר ביום חמישי והיום תרשה לי להיות יותר אופטימי. אתמול בישיבת הממשלה שמענו אחדות דעים של כל המומחים שתומכים בעמדת משרד הבריאות ורה"מ, זה הביא לשינוי בעמדת כחול לבן. אם ביום חמישי הם היו לעומתיים ובניגוד לכל עמדת המומחים אמרו שזה הזמן לפתוח ולא הבינו את המשמעות והסיכון ומורכבות האירוע, אתמול הייתה הסכמה".

ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה

הסכמה למה? הלימודים לא מתחדשים.
"בדיוק, הסכמה על ההבנה, הם לא מתחדשים כי יש הבנה ברורה שאנחנו באירוע משולב, מצד אחד חייבים לפעול בכל הכוח כדי לעמוד ביעד של 95% מחוסנים מאוכלוסיות סיכון, ומהצד השני להבין שאנחנו ברמת תחלואה כזו, יש המון לחץ בחוץ אבל יש אחריות שלנו, אנחנו בתחלואה מאוד גבוהה עם מקדם הדבקה שהגיע ל-1. כל מהלך שיגרום למקדם ההדבקה לעלות לא נוכל לעצור את זה וההתדרדרות במורד תהיה מהירה ונגיע למצב שמערכת הבריאות לא תוכל לשלוט בתחלואה".

אתם כל הזמן נאחזים בפקידים ממתי עמדת הפקידים מעניינת אתכם.
"אני עובד במשרד הבריאות, אני כל הזמן הייתי בעמדות. תמיד היו ויכוחים אבל לא מהותיים".

אף אחד לא הקשיב לגמזו.
"זה לא נכון, היה אפילו רה"מ רצה לעשות סגר יותר מוקדם בתחילת הגל השני וגמזו התעקש לנסות לנהל את התחלואה בלי סגר וזו הייתה ההחלטה שלו. משרד הבריאות מוביל את הקו, לא שאין לי חילוקי דעות, אני זוכר מהלך שנעשה בניגוד לעמדת משרד הבריאות וזה פתיחת חנויות הרחוב". 

רה"מ מנסה להטיל חלק מהאחריות או אולי את כל האחריות על כחול לבן, המצב הפוליטי וגנץ. 
"יש לנו מגפה עולמית - מלחמת עולם שלישית, מדינות רבות משלמות מחיר הרבה יותר קשה מישראל, אף אחד לא מחלק אשמה. אנחנו דיברנו ביום חמישי על המשך האסטרטגיה מול המגפה. אתמול, בניגוד לעמדתם ביום חמישי הייתה הסכמה והם מבינים את חומרת האירוע היום. ממשלת ישראל על שני צדדיה הפריטטיים החליטה לעצור את פתיחת מערכת החינוך כי מבינים שאנחנו באירוע שיכול להיות כדור שלג שמתגלגל וצריך לעצור את זה ולהתנהל באחריות".

את מערכת החינוך לא פותחים מחר.
"ההחלטה אתמול הייתה לא לפתוח, זו הייתה המשמעות של הדחייה של הישיבה. הרי דיברנו ובאנו עם הצעה, מערכת הבריאות הייתה מוכנה לפתוח גילאים צעירים באזורים ירוקים וצהובים ואז אמרו שרוב המדינה בכתום ואדום, 80 אחוז באירוע מאוד מסוכן בריאותית אז הלכנו למתווה שהוא לא אופטימלי. אם שואלים אותי – שיישארו סגורים". 

עד מתי?
"עשינו מהלך אתמול של יציאה מהסגר, אפשרות אחד-על-אחד, טייקאווי, חייבים לראות שה-R לא מתפרץ. מה שאתה עושה היום אתה תדע עוד שבועיים".

לא ייפתח בשבועיים הקרובים?
"אנחנו מוכנים לפתיחה זהירה של גילאים נמוכים בירוקים וצהובים. נתנו הצעה מינימליסטית של קפסולות בחוץ, אם זה לא ריאלי אז שיישארו סגורים, זה לבחירה".

תרחיש אימים.
"אם מקדם ההדבקה עולה אנחנו נהיה באירוע שלא נוכל לעצור אותו, תרחיש האימים יהפוך לתרחיש הסביר ואנחנו לא רוצים".

הלוויות של צעירים?
"המשמעות היא תחלואה קשה של צעירים וגם מבוגרים, צעירים זה גם בגילים מתחת ל-50".

לא בני נוער?
"ככל שאתה יורד למטה יש פחות ופחות בטח בתמותה וגם בתחלואה קשה אבל עדיין מצד אחד 30 אלף פוטנציאל חולים קשים אצל המבוגרים, 10,000 מתחת לגיל 50, המשמעות היא שמערכת הבריאות שגם ככה עמוסה ולא ראינו את הירידה".

10,000 מתחת לגיל 50?
"כן חולים קשים לא תמותה ומזה אתה גוזר את מספרי התמותה ופה אתה מגיע למספרים גבוהים שאנחנו לא רוצים להיות שם".

מאות מתים?
"בגילים המאוד צעירים בסופו של דבר גילי הילדים יחסית, בטח בתמותה במספרים מאוד נמוכים, אבל באירוע של תחלואה משתוללת עם עשרות אלפי מאומתים כל יום עם אלפי חולים קשים המערכת לא מסוגלת לטפל. מצד שני אני חייב לומר, מה שיעצור את הדבר הזה זה התנהלות זהירה בפתיחה ועל זה כולם דיברו".

הלוויתו של הרב הרב חיים מאיר וואזנר בבני ברק (צילום: איתן אלחדז, TPS)

כמו שראינו אתמול בבני ברק.
"אני מגנה את זה".

אתה אמור לאכוף את זה.
"יש לנו בעיות אכיפה בלא מעט מקומות, באירועים ההמוניים בבני ברק לא מצליחים למנוע, גם במגזר הערבי והכללי. מאוד חשוב החיסונים, יש לנו את הכלי ביד. לכו להתחסן".

אולי צריך לסגור את מה שפתחתם אתמול?
"עשינו פתיחה מאוד מצומצמת, אנחנו רוצים לראות שבועיים לאן זה מוביל. ביטלנו את מגבלת אלף המטרים, פתחנו פארקים ואחד-על-אחד. אם עם ישראל יחשוב שהאירוע נגמר ואפשר להשתולל זו תהיה טעות קשה מאוד".