מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על המתווה לפתיחת מערכת החינוך, אמר כי הוא תומך בדרישה לחייב מורים להתחסן והסביר: "החיסון כרגע הוא ההזדמנות שדרכה נוכל לפתוח יותר ויותר דברים במשק, לא רק הלימודים אלא גם המסחר והתרבות".

שר החינוך יואב גלנט על פתיחת מערכת החינוך. צילום: ועידת בשבע 2030- מתחם 'דיזיין סיטי' במישור אדומים

אם היו מחלקים תעודות לטיפול במערכת החינוך והחזרה לשגרה, היינו מקבלים נכשל?
"אני לא יודע אם נכשל, ואני לא רוצה לתת ציונים. אנחנו נמצאים במצב בו אנחנו פותחים בדחילו ורחימו את המערכת החינוך תוך לקיחת סיכונים, אנחנו נמצאים בתחלואה מאוד גבוהה והרבה חולים קשים".

משרד החינוך לא נערך לרגע הזה?
"הם רוצים לפתוח כמה שיותר ולהוציא את ילדי ישראל לבתי הספר שזה דבר מאוד חשוב, הממשלה הכריעה שזה דבר בעל חשיבות רבה אבל אנחנו נמצאים בגל תחלואה".

לו היו שואלים אתכם, כרגע לא מעוניינים לפתוח?
"חושב שניתן לפתוח בגיל הרך למרות ההידבקות שהולכת ועולה גם בקרב ילדים, אנחנו רואים את זה גם בעולם, בשל הווריאנט שאחראי כעת על מירב ההדבקה".

כיתות א'-ב' כל היתר לא?
"תוך שמירה על הכללים של לא לערב בין ילדים ובין כיתות, שמורים לא יעברו בין כיתות ושומרים קפסולות ככל שניתן. בכל זאת להוציא את ילדי ישראל כי אנחנו מבינים את ההשלכה העצומה והקשה של הישארותם בבתים. גם בפתיחה הזאת, מרבית תלמידי ישראל עדיין יישארו בבית".

התנגדתם לפתיחה יותר מורחבת?
"בהחלט".

לא קיבלו את עמדתכם?
"חטיבות הביניים לא נפתחו".

והכיתות העליונות?
"עדיין לא נפתחות, רק בעוד זמן מה כשאנחנו נראה כיצד אנחנו מסתדרים עם השלב הזה וכיצד אנחנו יכולים להכיל את התלמידים שכן יבואו ללמוד כל הדברים נעשים בזהירות תוך כדי ניטור תחלואה".

אם תוך שבועיים רמת התחלואה לא תרד, מספר הנדבקים לא ירד, האם תשקלו להמליץ לסגור?
"זה דבר שהוא לא בר היתכנות, בהחלט יכול להיות שאם נראה שאנחנו עולים מאוד בתחלואה ולא מצליחים לשלוט במחלה ומגיעים למצב של חולים רבים וחולים קשים רבים יכול להיות שאנחנו נצטרך לקחת רברס. כדי למנוע את זה או לצמצם את זה אני קורא לאנשים לבוא ולהתחסן החיסון כרגע הוא ההזדמנות שדרכה נוכל לפתוח יותר ויותר דברים במשק, לא רק בתחום הלימודים אלא גם במסחר ובתרבות. אנשים משום מה התחילו להדיר רגליהם ממוקדי החיסון, אנחנו נפתח במבצע להגיע אליהם לכל מקום ואנחנו עושים את זה כבר".

שמענו את היועמ"ש אומר אתמול בישיבה שיהיה אפשר לחייב מורים להתחסן?
"אני מאוד אשמח שזה יקרה. זה שינוי חקיקה, בשינוי חקיקה וברוב במדינה דמוקרטית אפשר לעשות דברים". 

חוקתי?
"אם הוא אומר שניתן בשם החקיקה ומהלך מסוים לעשות את זה אני יכול מאוד להזדהות עם זה, אני תומך בזה שמקום עבודה כזה שנודעת השפעה על בריאות הציבור והילדים אני תומך בזה שהמדינה והמעסיק ידרשו מאנשים להיות מחוסנים, כן אני תומך בזה. זה בדיוק כמו שלעיתים אנחנו יוצרים תנאים די מחייבים לעובדי מערכת הבריאות או בבתי החולים להתחסן".

מה העמדה של רה"מ והשרים בעניין הזה?
"אני חושב שרה"מ הביע דעתו שצריך לעשות הכול על מנת לגרום לאנשים להתחסן".

הוא בעד שינוי חקיקה בעניין המורים?
"תצטרכו לשאול אותו, הוא הביע את דעתו לא אחת כמו רבים אחרים שצריך לעשות הכול על מנת לייצר בו אנשים מתחסנים וודאי בסביבות מסוכנות שהם יכולים להידבק ולהדביק. דרך אגב הדבר הזה נועד גם להגן על המורים שאומרים ששולחים אותם לשדה הקרב כשהם לא מוגנים". 

מה לגבי הילדים הקטנים, מתחת לגיל 16. האם נשקלת אפשרות לחסן אותם?
"היו דיבורים על זה שילדים במצב סכנה לתחלואה גדול מאוד בין הגילאים 16-12 יחוסנו. הדבר הזה כרגע באמירות, אין כזו החלטה ומהלך. החיסונים נוסו על גיל 16 ומעלה כעת יש עבודה בעולם להשלים את הניסויים ולהביא חיסונים לילדים בגילאי 12-16 כבר באביב, החיסונים כנראה יהיו אותם חיסונים. זה צריך להישקל מקצועית ורפואית תוך כדי שקילת הסיכון בין חיסון מי שחלילה בסיכון לחלות והמחלה יכולה להיות הרת גורל לגביו, לבין מה שאנחנו יודעים".