משרד החינוך פרסם אתמול את תוכנית החזרה המלאה ללימודים בגנים ובבתי הספר, ושוב מי שנותרו הרחק מאחור הם 1.3 מיליון תלמידי כיתות ה' ומעלה, אשר ימשיכו ללמוד דרך הזום ולשאול בכאב: מתי חוזרים?  המתווה, שמחזיר 480 אלף תלמידים אל מוסדות החינוך, כפוף לצבעי הרמזור: ביישובים ירוקים וצהובים וברשויות הכתומות שהוחרגו ללמידה פיזית - גני הילדים יפעלו שישה ימים בשבוע, לפי מערכת השעות הרגילה. גם הצהרונים יפעלו, בתנאים שקבע המשרד.

נתניהו בהצהרה על הלימודים בזמן הסגר

מורה ו־9 תלמידים בשטח פתוח

במשרד החינוך מדגישים כי הפעילות בשטח פתוח מותרת בתנאי שמדובר בהפעלה של איש צוות חינוכי אחד עם תשעה תלמידים לכל היותר, ללא לינה, ושיישמר מרחק של שני מטר בין משתתף אחד לאחר בכל עת והפעילות לא תכלול מגע בין המשתתפים. כמו כן, המרחק בין קבוצה אחת לאחרת לא יפחת ממאה מטר, והמשתתפים יאכלו את ארוחותיהם בנפרד. 

תלמידי א'־ב' ילמדו בכיתות מלאות במשך חמישה ימים בשבוע, חמש שעות ביום. הם ישהו בצהרונים רק עם מי שלמדו עמם בבית הספר.
בתי הספר יהיו פתוחים שישה ימים בשבוע, ומורה ילמד תוך מעבר בין שלוש קבוצות אורגניות קבועות לכל היותר. בכיתות ג'־ד' ילמדו בקבוצות קבועות של עד 20 בקבוצה, חמישה ימים בשבוע, חמש שעות ביממה. מורה ילמד תוך מעבר בין ארבע קבוצות אורגניות לכל היותר.

"הממשלה מתעלמת"

בהנהגת ההורים הארצית תוקפים בחריפות את המתווה. "ממשלת ישראל העבירה מסר ברור וחד לציבור ההורים בישראל ולתלמידים - שנת הלימודים הסתיימה עבור תלמידי  כיתות ה׳ ומעלה, אבל אל דאגה, תוכלו ללכת לקניון במקום לרכוש השכלה", אומרים ההורים. "האדישות של הממשלה מול מצוקת תלמידי כיתות ה'־י"ב זועקת לשמיים. בעוד שבועיים ייפתח המסחר במלואו, והתלמידים יישארו בבית. "אנחנו כאן להזכיר לממשלה שב־19 במרץ כבר מתחילה חופשת הפסח ושבועות לא רבים לאחר מכן מגיע סוף שנת הלימודים. הממשלה יורקת בפניהם של ילדים שאינם שייכים לשום סקטור שיכול להפעיל עליה לחץ פוליטי. התלמידים רוצים ללמוד - והממשלה מתעלמת".

כאמור, משמעות המתווה היא שכיתות ה'־י"ב ימשיכו ללמוד מרחוק בכל ימות השבוע. תוכנית הלימודים האישית של תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים בשכבות א'־ד' תימשך, תעודכן ותותאם לצרכים העכשוויים. אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אומר: "מנהלי אגפי החינוך עוסקים כעת בחזרת מערכת החינוך לשגרה. אנחנו שמחים לעסוק בנושא זה ומתרגשים לחזרה ולקשר של מורה עם תלמיד ובין התלמידים".

יוסי אוחנה, מנהל בית הספר אוולינה דה רוטשילד בירושלים, מתקשה להסתיר את ההתרגשות. "אנחנו נרגשים מאוד לקראת פתיחת שערי בית הספר", הוא אומר. "מיד כשהבנו שאנחנו לקראת היציאה מהסגר, צוות המורים ואני התייצבנו בבית הספר ונערכנו לפתיחתו. אנחנו כאן יחד, מסדרים את הכיתות ונערכים לקראת הגעת התלמידות, בסיוע ובתמיכה של עיריית ירושלים. אני חושב שנכון לפתוח את בתי הספר. התלמידות אומנם ממשיכות לשתף פעולה בפלטפורמת הזום, אבל אין תחליף למפגש האישי. הן רוצות לבוא, לראות אחת את השנייה בכיתות, לשחק יחד בהפסקות וליהנות מחוויית הלמידה שהיא הרבה מעבר לשיעור פרונטלי במחשב. אני מקווה ומייחל שכיתות ה׳ עד ו' יצטרפו אלינו בהקדם".

הפגנת התלמידים נגד הלימודים בזום (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת התלמידים נגד הלימודים בזום (צילום: אבשלום ששוני)

ביקורת קשה במערכת הפוליטית: "הקבינט של יענקי קנייבסקי החליט כבר מזמן - חינוך לכולם ובאופן מיידי"

מתווה החזרה למוסדות החינוך של משרד החינוך מעורר ביקורת קשה. ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, כתב בטוויטר: "‏קבינט הקורונה החליט - חינוך לא לכולם ובאופן הדרגתי. הקבינט של יענקי קנייבסקי החליט כבר מזמן - חינוך לכולם ובאופן מיידי". השר אריה דרעי, יו"ר ש"ס, אמר: "אני שמח שראש הממשלה ומשרד הבריאות קיבלו את דרישתי שבמסגרת מתווה החזרה לשגרה לבעלי דרכון ירוק ומחלימים ייכלל מתווה לפתיחה נרחבת של בתי הכנסת כדי לאפשר לציבור גדול לחזור לתפילות, וכן מתווה לעריכת חופות וחתונות, בר מצוות ובריתות. אני פועל יחד עם משרד הבריאות ליצירת מתווה מיוחד לקריאת פרשת זכור בבתי הכנסת, המחויבת מהתורה, וכן לקריאת המגילה בחג הפורים, בערב ובבוקר".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "יש בלגן בהתנהלות הממשלה. אני לא יודע להבטיח שבממשלה הנוכחית, ברקע הפריטטיות והבחירות, יתקבלו החלטות לפי המלצות משרד הבריאות. הרבה מהאחריות עוברת לידיים של האזרחים. הסכנות ברורות לכולם. על כולם לזכור את הכללים. כולנו מכירים חולה קשה או מישהו שנפטר מהנגיף". אדלשטיין תקף אתמול את מי שהייתה יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, שחברה למפלגתו של סער, ואמר: "אם היינו מקשיבים לעצות של ח”כ שאשא ביטון, היינו היום עם עשרות אלפי מתים”.

יולי אדלשטיין (צילום: אלי דסה)
יולי אדלשטיין (צילום: אלי דסה)

בתגובה אמר סער: "נתניהו ואדלשטיין אחראים למותם של אלפי ישראלים, ויידרשו לתת תשובות בפני ועדת החקירה הממלכתית שתקים ממשלת תקווה חדשה מיד לאחר הבחירות. התקפות נתניהו ואדלשטיין נגד יו"ר ועדת הקורונה מלמדות על פחדנות ובריחה מאחריות. אילו נתניהו ואדלשטיין היו ממלאים את תפקידם בממשלה, כפי שמילאה ח"כ שאשא ביטון את תפקידה הפרלמנטרי, ישראל ואזרחיה לא היו במצב כה חמור כלכלית ובריאותית"

ואילו השר לשעבר זאב אלקין, איש מפלגתו של סער, אמר בוועידת "בשבע 2030": "החלטות מתקבלות משיקולים פוליטיים. המוטציות לא נכנסו סתם ככה. לא סוגרים את נתב"ג כי פוחדים להעליב את מירי רגב, כי היא יכולה לצעוק חזק". אלקין רמז גם לחוסר האכיפה בחברה החרדית וציין: "לא אוכפים במקומות מסוימים, כי לא רוצים לריב עם שותפים. ככה הגענו למצב הנוכחי".