שר הבריאות יולי אדלשטיין התראיין הבוקר (חמישי) לגל"צ לתוכניתם של קרן מרציאנו וספי עובדיה, והתייחס לאפשרות לעגן באופן חוקי את תקנות התו הירוק והטלת סנקציות נגד אלו שמסרבים להתחסן: "אחרי שיחות עם משפטנים, זה ברור שנפעל בהתאם לתו הירוק במשק ובחברה. באשר למסחר, ככל הנראה לא נוכל לסרב להכניס אנשים לקנות מצרכים בסיסיים. הדברים שיהוו תנאי לכניסת אנשים, יהפכו לתקנות". 

שנה שלמה לא מוצאים מתווה הגיוני לחזרה ללימודים.
"תמיד אפשר לעשות דברים אחרת וגם אנחנו כנראה טעינו איפשהו, אך כל העולם לא הצליח במיוחד. מה שקרה למשל בבריטניה, מדינה שאני מאוד מעריך, אמרו 'אצלינו ויהיה מה – מערכת החינוך תישאר פתוחה'. אותם דברים קרו במדינות נוספות".

אי אפשר היה לנהל את זה טוב יותר?
"תמיד אפשר. אבל הרצון שלנו לפתוח את בתי הספר בגל הראשון הוביל את זה לאן שהוביל".

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

אם שר החינוך נותן לעצמו ציון 9, כנראה שלדעתם לא ניתן היה לנהל את זה טוב יותר.
"אני חושב שתמיד אפשר לחפש איפה טעינו ומה ניתן לשפר. אבל, לאחר שאמרנו את זה, צריך להבין שזה מרווח התמרון שלנו, אי אפשר לפתוח הכל. במשרד הבריאות אנחנו לוקחים את השיקולים שמעבר בחשבון, אבל זה מה יש".

בוא נעבור לדבר על החיסונים: מבחינת התמריצים לאלו שהתחסנו, מה ברור שניתן לעשות משפטית ומה תעבירו בקרוב?
"אין טרגדיה, אנחנו יצרנו אווירה כאילו אף אחד לא רוצה להתחסן. כ-130-140 אלף מתחסנים ביום, גם אם אפשר לחסן יותר, אנחנו עובדים לפי תקציב. לגבי התמריצים, מה שברור לגמרי אחרי שיחות עם משפטנים שיהיו בסקטורים בחיים שלנו, במשק, בחברה, שיהיו פתוחים עם התו הירוק. יכול להיות שזה יקרה ממש בקרוב, עם הודעות יותר מדויקות מי כן ומי לא, ולשם ניתן יהיה להכניס על אנשים שאו התחסנו או החלימו. לפחות בתקופה הראשונה נשאיר את זה רק לאנשים שהתחסנו או החלימו. אני גם לא יכול וגם לא מבין למה אני צריך לעמוד בפני מאות בדיקות ביום בשביל אלו שלא רוצים להתחסן. אני לא מדבר על ילדים על גיל 16, לא נחסן אותם ונאפשר להם בדיקות, וגם אנשים עם בעיה רפואית שמונעת מהם להתחסן, הם לא כלולים בכך אך יצטרכו להיבדק".

זה מצריך תקנה ראשית? משהו שתחתום עליו?
"בדברים המהווים תנאי ככל הנראה נסתפק בתקנות. אבל אדם שלא יכול לקבל קהל כדי לא להתחסן, יכול להיות שיעוגן בחקיקה, כי לכל אחד יש זכות לא להתחסן, אך הוא לא יכול לסכן את הקהל. צריך לומר – אדם שלא יתחסן ועובד עם קהל יצטרך לעשות בדיקה בתדירות גבוה וזה כנראה יצטרך חקיקה".

מה לגבי קניונים?
"יש דברים שהם צרכים חיוניים ואני יכול אבל לא רוצה למנוע ממישהו לקנות נעליים אם הוא מתנגד לחיסונים. מסחר זה סיפור אחר. אך לגבי התנאי, אני לא מבין למה צריך ללכת לקראת אנשים שלא מתחסנים עם דברים שהם מעבר לצרכים הבסיסיים".

"כשאנחנו מעמידים לרשות הציבור חיסונים, בעודנו בתחלואה גבוהה, שאנשים ירוצו להתחסן. לצערי יש ציבור שאני שייך אליו, והם בשיא הרצינות מקבלים את כל השטויות והקונספיצריות לפיהן אי אפשר להביא ילדים לעולם, או שנמות עוד כמה שנים. כשנצטרך מתישהו לנתח ציפורן חודרנית, אנחנו לא נלך לפייק ניוזיסטים האלה להתנתח, אלא לרופאים, שקוראים ללכת להתחסן".

הקמתם יחידה שתעסוק בפייק ניוז?
"כנסו היום לרשתות ותראו למשל היום, יש המון ידוענים שישתפו בקמפיין שיקרא לאנשים להתחסן, שחקנים, שחקני כדורגל".

אני לא בטוח שמפורסמים יעזרו, אלו אנשים שמספקים מידע פסדו-מדעי. צריך לענות להם.
"בוא ניקח את המידע הכוזב על כך שזה מונע פיריון. גם רופאי נשים ומומחים נוספים, הפיצו מכתבים שהפריכו את זה".

אני עדיין לא שמעתי הסבר מניח את הדעת מה קרה בנתב"ג. מה קרה? אני צריך הסבר לדבר הזה.
"הלוואי וזה היה פשוט שרק מין הנתב"ג הגיעו חולים. היו אי אלו דברים במדינתנו שגרמו לכך, זה נכון שהמוטציות הגיעו משם. לא חושב שכל דבר במדינה, ואתם זוכרים אותי כיו"ר הכנסת, אני לא חושב שצריך לחוקק חוק לזה. אנחנו העמדנו את הבדיקות בשדה התעופה עם עשרות דוגמים ועוד בחינם, אתה מצפה מאנשים שיעשו את הצעד המינימלי הזה, לא הכל יבוא לכדי חוק. מדובר כאן בסולידריות, הכל צריך להיות בחוק? כשאנחנו קוראים לצוותי ההוראה כמעט איימו בשביתה כללית במשק, אז פתחנו. גם בחוק צריך להביא אנשים להתחסן? אז אני מצטער על הסגנון האמוציונלי הזה, אבל לא צריך לשלוח שוטרים להוביל מישהו להתחסן או להיבדק".

פורסמו הקלטות מישיבת הממשלה שבהן אמרת 'אני לחוץ'. כשרואים את נתוני הבוקר הזה רואים התחלה של שיפור. אתה פחות לחוץ?
"אם המחלה הזו אני לא יכול להירדם ולישון הרבה שעות. אני בודק את הנתונים כל הזמן ונכון שביומיים האחרונים יש אופטימיות, גם בתמותה וגם במקדם ההדבקה. אלו דברים שאני אומר לאורך חודשים, הלוואי ויכולתי לנהל את המשבר רק על פי ההיגיון האפידמיולוגי. אני יודע שאם מחר אני ארצה להפעיל מקום על פי תו ירוק, יש תחומים שאפשר להפעיל עם התו הירוק בהקדם שיהוו פגיעה מינימלית בבריאות הציבור. אבל אני יודע שתמיד יטענו כי הדשא של השכן ירוק יותר".

האשמת את שאשא ביטון בכמה דברים. אתה עומד מאחורי זה או להתנצל?
"אני לא תקפתי אותה אישית. ברמה העובדתית, אני מעריך אותה אבל אני אומר דבר פשוט: שאשא ביטון היא ח"כ רצינית, אמרה לאורך כל הזמן שכל עוד לא מסוכן מערכת החינוך צריכה להישאר פתוחה וגם המשק. אני אומר, אם זו הייתה המדיניות, מדובר באלפים נוספים של מתים. זה לא אישי נגדה, זה לפי הגישה שלה. מי שקורא לפתוח ושהקורונה זה מסוכן – ברוך השם שלא הלכנו בדרך הזו".

מתקווה חדשה נמסר: "נתניהו ואדלשטיין אחראים למותם המיותר של אלפי ישראלים. ההתקפות מלמדות על פחדנות ובריחה מאחריות. הציבור יבוא איתם חשבון ויחליף אותם בקלפי".