רק חלק קטן מהעסקים שאינם מוגדרים כחיוניים נפתחו הבוקר (חמישי) בקניון בת ים על רקע פקחים שהגיעו לבצע אכיפה. הכניסה לקניון התאפשרה רק למי שהציג תעודת מתחסן או מחלים (מעל גיל 60) או למי שהתחסן רק פעם אחת והוא מתחת לגיל 60, או לחילופין בדיקת קורונה שלילית.

בתוך כך, פורום ראשי המסחר בישראל פרסם הודעה לפיה הוא מתכנן לפתוח חנויות בערים חרדיות, במחאה על האכיפה הבררנית: "אנו מתארגנים לפתיחה מהירה של חנויות פופ-אפ במיקומים אליהם המשטרה לא מגיעה ואינה אוכפת, כמו בני ברק, אלעד ובמאה שערים".

פקחים ושוטרים מבצעים אכיפה בקניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)

חלק מחנויות הביגוד, כלי הבית והחשמל נפתחו בתחילה בהססנות. בעלי העסקים פתחו רק חצי תריס או עמדו מאחורי הווויטרינה והחשש היה ניכר.

מנכ"ל המשביר לצרכן רמי שביט אמר כי "אנחנו מקווים ליום טוב ולשיתוף פעולה עם המשטרה והפיקוח. מי שלא מחוסן נבקש ממנו בדיקת קורונה שלילית. היום זה רק התחלה וביום ראשון נמפתח בצורה מדורגת בכל הקניונים".

אלא שכעבור זמן קצר הגיעו פקחים של עיריית בת ים ובעלי חניות שכבר פתחו מיהרו לסגור. עובד בחנות כלי בית שהכניס משטח עם סחורה, ספג קנס בגלל שהוא לא עטה מסיכה. תחנוניו בפני הפפקחים לא עזרו ולמקום גם הוזעק שוטר כדי שיזדהה על מנת לתת לו את הקנס. 
"אני מרוויח 7000 שקל בחודש. כבר חליתי בקורונה. אתם רואים שכולי מים אז בבקשה. הכנסתי משטחים ואני מזיע. אני מתחנן".

אכיפה בקניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)
אכיפה בקניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)

בעל עסק נוסף שתחילה פתח מיהר לסגור כשראה את הפקחים ואמר: "אני אצטרך בסוף לשלם את הקנס. נחכה ונראה". בעל עסק אחר העיר: "זה כמו חתול ועכבר. כשהפקחים נמצאים סוגרים וכשהם אינם מנסים לפתוח. חשבנו שיתחשבו בנו". 

ראש פורום ראשי המסחר, שחר תורג'מן שהגיע למקום, הגיב בכעס: "הכל פוליטי. מבצעים אכיפה בררנית שמונעת משיקולים פוליטיים. כנראה שנתניהו פועל מתוך שיקול פוליטי ואולי הוא רוצה לפתוח שבועיים לפני הבחירות ואז תהיה אופוריה. אני פונה לכולם, תפעילו זיכרון ארוך ולא קצר".

בתשובה לשאלה מה יקרה עם הקנסות לבעלי העסקים הוא השיב: "יש שופטים בירושלים וכשיש אכיפה בררנית, אנשים לא ישלמו את הקנסות". 

למקום הגיע גם חי גליס, מנג"ל רשת ביג, המחזיקה ב-50% מהבעלות על הקניון, שאמר כי "רואים אכיפה בררנית ואנחנו עותרים לבג"ץ בדרישה להפסיקה. אנחנו מקפידים על הנחיות התו הירוק ואין סיבה למנוע את הפתיחה".

בעל בית קפה שאישר בתחילה לשבת, ביקש מלקוחות: "תקומו מהר, הפקחים כאן". בני זוג כבני 65 שהגיעו הגיבו באכזבה: "באנו מראשון לציון אבל רוב החנויות סגורות. לא מבינים למה. אם היינו יודעים לא היינו מגיעים".

קניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)
קניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)

גם הקניון הגדול בפתח תקווה ניסה לפתוח את שעריו הבוקר, אך שוטרים רשמו אזהרות לכל חנות שניסתה לפתוח. מספר מצומצם של לקוחות עבר הבוקר בין לקוחות האוכל המהיר, אך הרוב המכריע של העסקים נותרו סגורים.

משעות הבוקר נרשמו 20 אזהרות למנהלי חנויות שפתחו את בית העסק שלהם בקניון בפתח תקווה, והם מילאו אחר ההוראה. מנכ"לית הקניון קיבלה קנס וזימון לשימוע. מנכ"ל הרשת, משה רוזנבלום, הגיע למקום ואמר כי הוא מאשים את הממשלה בכך שקיבלה "החלטות שערורייתיות", לדבריו, וגורמת להגדרתו "נזק בלתי הפיך". כמו כן, הוא גיבה את מנהלי החנויות ואמר כי המאבק יימשך לטובת בעלי העסקים והרשתות, וציין כי אין לו טענות למשטרה כזרוע האכיפה, אך הסביר כי הוא לא מבין את החוכמה שעומדת מאחורי ההתנהלות.

כזכור, לפי הודעת פורום ראשי המסחר כניסת העובדים והלקוחות תתאפשר רק עבור בני מתחת לגיל 60 שקיבלו את החיסון הראשון, בני מעל גיל 60 שקיבלו את החיסון השני, אנשים המחזיקים בתעודת מחלים מקורונה או בבדיקת קורונה שלילית בתוקף 72 שעות וילדים מתחת לגיל 16.

בנוסף, עם סיומו של הסגר השלישי נפתחו מרכזי הקניות של רשת "ביג", המפעילה מתחמי קניות פתוחים, ושלל עסקים וחנויות רחוב ברחבי הארץ, זאת על אף שעדיין אין אישור לכך. הרשתות דיווחו כי נרשמו אחוזי פתיחה גבוהים של החנויות במתווה פתיחה מלא או חלקי (טייק אווי) בהתאם לשיקולן. בביג קריות, למשל, נפתחו למעלה מ-80 אחוז מהחנויות.

קניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)
קניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)

פקחים ושוטרים בקניון בת ים (צילום: מארק ישראל סלם)
פקחים ושוטרים בקניון בת ים (צילום: מארק ישראל סלם)

קניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)
קניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)