יו"ר אסותא ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' שוקי שמר, שוחח הבוקר (חמישי) עם סיון כהן ב-103FM, והשיב לשאלות אודות הסיכון לנשים בהריון ולילדים בחיסון לקורונה.

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

אנחנו יודעים שגם בפייזר וגם במודרנה מקדמים את סיפור החיסון לילדים. היום נפתחה מערכת החינוך וישנו זעם של ההורים על צוותי ההוראה שלא מחוסנים.
"ה-FDA צריך לאשר. אם אנחנו הולכים כמדינה להסתמך על אישורי ה-FDA צריך לחכות להם. אני חושב שניתן ואני יודע שיש עבודה כזאת במשרד הבריאות לנסות להחליט בעצמנו על בסיס הממצאים שקיימים מהאם ניתן להוריד את הגיל". 

מה על השולחן? 12 ומעלה?
"אני מניח שיעצרו בגיל הזה כי הגילאים האחרים הם גילאים של התפתחות. זה כמו שקרה עם הנשים בהיריון, בהתחלה חששנו והיום יש יותר ניסיון שהתרופה יחסית בטוחה, יש אחרי החיסון תופעות לוואי מאוד קלות ואני חושב שאפשר להתקדם".

אפשר לומר בוודאות שנשים בהיריון יכולות להתחסן בכל השלבים? גם בטרימסטר הראשון?
"מה זה וודאות? אנחנו נמצאים בחיסון שהוא חדש. על בסיס הנתונים שקיימים בטרימסטר השני והשלישי אנחנו יודעים שאלה חודשים די בטוחים. נמנעים לתת בכלל תרופות בטרימסטר הראשון כי אם חלילה קורה משהו שלא יהיה ייחוס חלילה אם יש עיוות כזה או אחרת לחיסון. לומר בוודאות? אף אחד לא יכול לומר בוודאות שום דבר על שום דבר, זה לא יהיה רציני. יש פה שאלה של לקיחת סיכונים, מי שלא יתחסן בסוף יחלה. המחלה לא הולכת לעזוב אותנו ההדבקה מאוד קשה ומאחר והווירוס והמוטציה הבריטית ימשיכו לרדוף אחרינו זה רק עניין סטטיסטי מתי זה פוגע בך".

יש עבודות שעושים על נשים בהיריון האם לא בעוד חודש נדע יותר?
"אף אחד לא יכול לומר שום דבר. מה שעושים היום נכון להיום ולמצב הרפואי של היום, אך אחד לא יכול להגיד שום דבר לגבי העתיד. אבל יש עניין של סיכונים, כמו שנוסעים ברחובות אנחנו מסתכנים שחס וחלילה יקרה לנו משהו. יש פה מחלה לא פשוטה, היא קשה וכל אחד צריך להחליט בעצמו האם הוא לוקח את הסיכון לחלות עם כל המשמעויות הקשות לבין לקיחת סיכון שנחשב לבטוח וכרגע אין שום סיבה שלא להתחסן".

כמו כן, ד"ר אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית במטה "מגן ישראל", התייחסה לנתוני התחלואה העדכניים.

אנחנו רואים מגמה חיובית ביומיים האחרונים שלא ראינו עד עכשיו.
"כן, בהחלט. אנחנו ראינו בשבוע האחרון ירידה מאוד איטית, היא ממשיכה. יש ירידה במספר המאומתים, חולים קשים, מקדם הדבקה. עדיין אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים. אנחנו עם אופטימיות אבל זהירה".

מערכת החינוך נפתחת עכשיו. מה עושים עם צוותי הוראה שלא מתחסנים. 
"צריכה להיות אחריות אישית כל אדם עבר לצורך להתחסן וכמובן האפקטיביות של החיסון, מי שמתחסן דואג קודם כל לעצמו למשפחה שלו. כל מי שעובד עם קהל ועם אנשים שהוא יכול להדביק אותם חיי בלהתחסן, זו באמת אחריות".

שר הבריאות מדבר על זה, ממה שאתם מבינים, כמה ישים לייצר חוק חובת חיסון במדינת ישראל?
"באמת בדקות האלה אנחנו כרגע בוחנים את זה מבחינה משפטית האם זה אפשרי. מתוך כוונה לשמור על כולם".

חודשים אמרו שגם את הסיפור של נתב"ג אי אפשר היה לעצור מבחינה משפטית ובסוף נמצא הפתרון. האם לדעתך ישראל הולכת לשם?
"אני חושבת שצריך למצוא דרך שתהיה נכונה, גם אתית, גם משפטית וגם בראייה של בריאות הציבור. למשל צוותי רפואה כשמגיעים לבתי חולים ולקופות החולים כל עובד חדש מחויב לחיסונים מסוימים כי ידוע שברגע שהוא נמצא מבחינת זהירות ובריאות הציבור זה מה שנכון לעשות. אלה הדברים שצריך לקחת בחשבון עכשיו. צריך לקחת בחשבון כמובן שלא לגזול מעבודתם ושאולי יוכלו לעבוד מרחוק. אנחנו נבחן את כל השיקולים".

יש את שיטת הגזר, דובר על אותו דרכון ירוק, תמריצים למתחסנים. למה זה לא יוצא לדרך?
"גם על הדברים האלה אנחנו דנים כל הזמן. זה יוצא לדרך ודיברנו מראש שלא נפתח אותו ישר בהתחלה, צריך להבין שגם במצב התחלואה שיש תחלואה גדולה וכמות נכבדת של הנגיף שמסתובבת בחוץ להגיד שנעשה דברים רק למחוסנים או למחלימים עדיין יש סיכון".

מה שעשו רשתות המסחר למחוסנים זה סיכון?
"במצב הקיים היום זה בהחלט סיכון, אנחנו חושבים לעשות תו ירוק שיהיה רק למחוסנים ולמחלימים כדי לצמצם את האפשרות להדבקה אבל אי אפשר לעשות את זה היום במצב התחלואה הנוכחי. מי שפותח עכשיו מעבר לזה שזה כמובן בניגוד להנחיות ולא חוקי, יש פה לקיחת סיכון משמעותית ביכולת התפשטות של הנגיף הזה גם בקרב אלה שמחוסנים ומחלימים כי החיסון לא ב-100 אחוז מגן מתחלואה והדבקה".

הציבור לא מאמין לכם.
"נושא האמון בהחלט חשוב, מאתגר. מדינה שיש אמון באנשים שמתווים את המדיניות זה מדינה שיכולה להצליח לצאת מהמקום הזה יותר מהר. אנחנו מנסים להגביר את האמון בלהגיד את האמת, את המציאות".

אתם אנשי מקצוע אבל האם הדרג הפוליטי לא מכניס אתכם למציאות בלתי אפשרית?
"אנחנו עומדים על דעתו כגורם מקצועי, המטרה שלנו היא להתוות את המדיניות מתוך ראייה של בריאות הציבור. אנחנו עושים כל שביכולתנו בשביל להביע את העמדה המקצועית, להביא לכמה שפחות חולים, חולים קשים וכמה שפחות תמותה ונמשיך לעשות את זה".