האם משרד הבריאות יוכל להכריח את אזרחי ישראל להתחסן, או לכפות סנקציות על מי שלא יעשה זאת? עו"ד נעמי לנדאו, מומחית לדיני עבודה, שוחחה הערב (חמישי) בנושא עם אלון גל וליאת רון ב"איפה הכסף" ב-103FM.

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

על פניו, יש פה מגפה עולמית קשה, יש את צורך השעה והוא שמירה על בריאות הציבור ככלל. אבל גופי הוא גופי, ואם אדם אינו מעוניין להתחסן?
"בתור מי שעוסקת בדיני עבודה ובמשפטים, ישנו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו שאוסר לפגוע בגופו ובנפשו ובחירותו של אדם באשר הוא אדם. אין הבדל בין עובד לבין אדם אחר, שניהם הם בני תמותה ובני חיים. כך שאסור על פניו לחייב לחסן או להתחסן".

אז השר רוצה אבל זה לא יעבור את הרף המשפטי.
"אלא, שישנה פקודת בריאות העם שכמוה כחוק חקוק במדינת ישראל שלפי סעיף 20 שבה אם הכריז שר הבריאות על מחלה שהיא כמחלה בינלאומית או עולמית ומסוכנת לציבור האזרחים במדינות כמו הקורונה, אזי יש לו, הוא מעניק סמכות למנכ"ל שלו להוציא צווים מכל מיני סוגים. ייאמר לזכותו של ליצמן שהיה שר הבריאות, עוד לפני שהיה אדם אחד שנדבק בקורונה, עוד בינואר 2020 כשרק התחילה המגפה בסין הוא הכריז על הקורונה כמחלה מדבקת ומסוכנת לציבור הישראלי. מכאן ועד עכשיו, לא יצאו הנחיות או הוראות או צווים או פקודות או נהלים למעט דברים מסוימים, כגון: חובת עטית מסכה, שמירה על מרחק, בידוד וקנס. הם סגרו את שדה התעופה, את הטיסות מכאן או לכאן כדי לבודד אותנו".

אם מחר בבוקר במסגרת הצו המיוחד יוחלט שעובד כדי להיכנס למקום עבודתו יצטרך להתחסן?
"רק במקומות ציבוריים, אם אני בעלים של חנות ואני אומר סליחה לא רוצה שתיכנס אליי אתה לא תיכנס כי זה שלי אבל במקומות ציבוריים וודאי".

מזכ"לית הסתדרות המורים איימה בשביתה חריפה אם לא יקבלו המורים תיעדוף. קיבלו, רק 40 אחוזים התחסנו. עכשיו הם אומרים שיגנו על המורים שלא רוצים להתחסן.
"אני מאמינה באמונה שלמה שיפה בן דוד צודקת? היא מדברת על הכלל, היא אומרת תתעדפו ונתחסן במהירות אבל הפרט יחליט בינו לבין עצמו האם הוא רוצה והאם הוא יכול יש כאלה שאסור להם להתחסן. אתם לא לוקחים את זה בחשבון, יש מורים שאסור להם להתחסן".

אני מדברת על כאלה שלא רוצים. אי אפשר לאיים בשביתה?
"אני בדעה שצריך לשבת, לשוחח, ולמצוא פתרון בר קיימא על מנת שהילדים והנכדים ילכו לבית הספר ולגנים ואילו המורים יצאו נשכרים".