משרד הבריאות עדכן הבוקר (שישי) את נתוני התחלואה בנגיף הקורונה בישראל, ועל פי הנתונים, שיעור החיוביים מכלל הנדבקים אתמול עמד על 6.7%, הנמוך ביותר בחודש האחרון.  מספר החולים שאובחנו אמש עמד על 4,922 חולים חדשים.

בתוך כך, גם מקדם ההדבקה בישראל ממשיך לרדת ועומד כעת על 0.88, הנתון הנמוך ביותר מזה כשלושה חודשים. מספר החולים קשה ממשיך לרדת גם כן, ועומד על כעת על פחות מאלף חולים – 985. כיום יש בישראל 65,360 חולי קורונה פעילים, מתוכם, כאמור, 985 במצב קשה ו-304 מונשמים. מספר הנפטרים מהמגפה עומד על 5,286 בני אדם.

לעומת זאת, מספר המתחסנים ממשיך לטפס וכעת, 3,765,771 בני אדם התחסנו בלפחות מנת חיסון אחד. מתוכם, 2,396,547 בני אדם כבר התחסנו במנת החיסון השנייה.

מחלקת קורונה הדסה עין כרם (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מחלקת קורונה הדסה עין כרם (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

רופאי בית החולים רמב"ם שבחיפה הודיעו הבוקר כי יילדו חולת קורונה בת 35, שהייתה בשבוע ה-31 להריונה וחלה החמרה במצבה. האישה אושפזה במחלקת טיפול נמרץ ואתמול בלילה הרופאים החליטו שיש ליילד את העובר בניתוח קיסרי דחוף. התינוק הועבר לפגיה, מצבו יציב והוא מונשם. האישה היולדת תחובר בקרוב למכונת לב ריאה (אקמו).

פרופ׳ גילי רגב-יוחאי על חיסון נשים בהיריון לקורונה (צילום: דוברות בי"ח שיבא שבתל השומר)

ד"ר אבי ויסמן, סגן מנהל רמב"ם, אמר לאחר האירוע כי "ביחידת האקמו שלנו יש כעת שתי נשים בנות 35 במצב קשה. המסר היחיד שאני רוצה להעביר הוא - לכו להתחסן".

כזכור, משרד הבריאות הודיע בתחילת החודש כי אין מניעה לנשים בכל שלבי ההריון להתחסן. בהודעה נכתב כי "בכל שלבי ההריון, אין מניעה להתחסן. עמדה זו תואמת את גישת ארגון הבריאות העולמי ואת עמדת המרכז לבקרת מחלות. היא מתבססת על כך שאין כל הוכחה על נזק לעובר או למהלך ההריון כתוצאה מהחיסון, ולא מוכר מנגנון ביולוגי היכול להצביע על אפשרות כזאת".

עם זאת, גם ההנחיות העדכניות מייחסות חשיבות לשליש של ההריון בו האישה נמצאת, כאשר מומלץ לנשים הנמצאות בשליש השני או השלישי של ההריון - כן להתחסן.  בנוגע לשליש הראשון נכתב כי התקופה מאופיינת "בשיעור גבוה יחסית של דימומים והפלות ספונטניות. כמו כן, זו התקופה שבה מרבית המומים העובריים נוצרים. חשוב לציין כי בכל היריון קיים סיכון בסיסי של 3-5% למומים מולדים בעובר ו- 10-15% להפלות מוקדמות. לנשים שאינן שייכות לקבוצות הסיכון, הנמצאות במהלך השליש הראשון להריון – על מנת למנוע חשד לקשר, אף מקרי, בין קבלת החיסון ותופעות אלו, ניתן להתחסן החל מהשליש השני".

הרב קנייבסקי מדבר על חיסוני קורונה לנשים בהריון

בחודש שעבר ארגון הבריאות העולמי פרסם תצהיר במסגרתו הוא ממליץ שלא לחסן נשים בהריון נגד קורונה בעזרת החיסון שפותח על ידי ענקית התרופות האמריקאית מודרנה.