יושבת ראש האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות, פרופ' גליה רהב, שוחחה הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM אודות מצב התחלואה בנגיף הקורונה בישראל.

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

האמת, קשה לי להבין מהי תמונת המצב האמיתית סביב נגיף הקורונה. אני שומע אופטימיות זהירה, ואז אני שומע בלימה. לכן אני שואל אותך מנקודת המבט שלך בשיבא. מה באמת קורה?
בבתי החולים מאושפזים החולים הקשים, והמצב של החולים הקשים תמיד מפגר אחרי מה שקורה בשטח. לוקח זמן עד שחולים הופכים לקשים, יש רווח של לפחות שלושה שבועות. בוא נגיד שאצלנו בבית החולים אנחנו כן רואים מגמה של ירידה. אם היה לנו קודם 120 חולים מאושפזים אז היום אנחנו עם 80 ומשהו חולים. העומס עדיין גדול, אבל מרגישים את הבלימה הזו. אין מה להגיד, יש ירידה אמיתית במספר החולים הקשים בגילאי השישים פלוס. לצערי, מה שהכי נורא וקשה לנו לקבל הוא שעכשיו יש לנו הרבה מאוד חולים קשים צעירים.

אז יש הרבה חולים צעירים אצלכם?
כן. יש נשים בהיריון ואנשים צעירים יותר. בגל הראשון והשני האנשים בטיפול הנמרץ היו בעיקר מקבוצות גיל של 60 ו־70, היום יש אנשים יותר צעירים ורואים אנשים בגיל 50.

למה? כי הם לא הולכים להתחסן?
תראה, אני חושבת שזה שני דברים. דבר ראשון זה הזן הבריטי. הזן הבריטי מדבק יותר, אוהב אנשים צעירים וילדים. אני חושבת שחלק גדול מזה שיש אנשים בגיל צעיר יותר זה בגלל הזן הבריטי. אנשים צעירים לא רוצים להתחסן ובעינינו זה פשוט נורא.

את מבינה אותם?
אני חושבת שהפייק ניוז משפיע עליהם וזה עושה המון. אני רואה את זה מהתפקיד שלי ועושה כל שביכולתי להילחם בפייק ניוז הזה. דבר שני, אני חושבת שיש איזושהי תחושה אצל האנשים הצעירים שלהם זה לא יקרה כי הם צעירים ובריאים, אבל זה לא נכון. אני לא רוצה להגזים, נכון שאצל אנשים קשישים עם מחלות רקע המחלה הזו הרבה יותר מסוכנת, מאשר אצל צעירים, אבל עדיין.

את בעד חקיקה שתחייב אנשים להתחסן?
לא. אני לא בעד חקיקה ואני לא חושבת שמדינה דמוקרטית אפשר להכריח מישהו. מי שלא רוצה שלא יתחסן. אין להכריח אנשים להתחסן נגד קורונה. 

את סבתא, נכון?
נכון.

ואת שלמה עם זה שהילדים חוזרים עכשיו למערכת החינוך?
תראה, אני חושבת שזה מאוד בעייתי, אין מה להגיד. מצד שני, אי אפשר להישאר במצב הזה עד אינסוף. לכן, צריך לפתוח בצורה מאוד זהירה. זאת אומרת, לפתוח רק במקומות ירוקים או צהובים, ובקפסולות. כן, לדעתי כל עובדי ההוראה חייבים להתחסן. הם חייבים. שאנשים יבואו ויעשו סיבוב במחלקות ויראו איך היה אפשר למנוע את זה.