על רקע הוויכוח הציבורי בנושא הסנקציות ששוקל משרד הבריאות להטיל על מי שלא יתחסן מפני נגיף הקורונה, שוחח הבוקר (שישי) פרופ' חגי לוין עם ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103FM בנושא, והתייחס גם לאפיזודה הפוליטית הקצרה שעבר.

קופות החולים פתחו את החיסונים לכלל הציבור. צילום: אבשלום ששוני.

מה דעתך על שיעור התחלואה בקרב צעירים?
אסור לזלזל בחומרתו של האיום כי זה באמת נגיף מסוכן שאנשים רבים מתים ממנו, ומצד שני אין סיבה להחמיר איפה שלא צריך להחמיר. כך נתמודד נכון עם הבעיה.

אתה מסכים איתי שמי שלא יעבור את החיסון לא יכול להיכנס למקומות כמו גני ילדים, בתי ספר, קניונים, מכוני כושר, וכדומה?
זה מאוד תלוי. תראי, גם פה צריך לדייק ולהיות מקצועיים. מבחינה אתית אם מישהו לא התחסן או לא חלה, אנחנו נגן עליו בכך שנמשיך את המגבלות שמונעות ממנו להתקהל. אני רואה למשל שעיריית תל אביב השיקה סיורים שרק מי שהתחסן רשאי להשתתף בהם, ולדעתי זה דבר הגיוני ולגמרי מוצדק. מצד שני גם בדבר הזה – אם אנחנו נחמיר וננקוט בסנקציות שאין להן הצדקה בריאותית זה לא הגיוני.

מה לא הגיוני בזה? למה שלא נעשה את זה?
כשאת נכנסת לפרטים את מבינה שהחיסון לא מגן ב־100 אחוז. 

בשבילי 95 אחוז זה לגמרי מספיק.
אז למה אנחנו לא עושים את זה כלפי עישון? הרי גם עישון כפוי מסכן את הבריאות שלנו. כרופא בריאות הציבור אני בעד סנקציות ותמריצים כשהם מוצדקים מבחינה מקצועית. צריך לראות שהאמצעי הזה הוא אכן אפקטיבי בכדי למנוע תחלואה ותמותה ולעודד אנשים להתחסן. צריך לראות שהוא מידתי ונעשה בצורה נכונה, כי אם הוא לא כזה הוא לא יעבור את המבחן הציבורי ואת המבחן המשפטי. לא צריך באמוק לצאת ולכפות על אנשים להתחסן אלא לעשות את זה בצורה מתוחכמת שדוחפת אותם לעשות את זה.

עם צ'ולנט?
זה מצוין. זה רעיון מצוין. בהחלט נכון לתמרץ ולתגמל את מי שמתחסן. הוא מגן גם על עצמו וגם על אחרים וזה חשוב לערבות ההדדית.

אז גמרת עם הפוליטיקה אני מבינה. הרי היית ברשימה של בוגי. לא?
אני ממשיך לעשות כמיטב יכולתי למען בריאות הציבור, בפרט כשאנחנו רואים שההתנהגות המטורללת של הממשלה ממשיכה. עדיין אנחנו רואים החלטות שמנותקות מהמציאות ומפריעות לשגרת החיים שלנו. מונעים מילדים ללמוד באוויר הפתוח ואני לא יכול להבין את זה, כי מהצד השני מערבבים ילדים מאזורים אדומים ומאזורים ירוקים וככה הם עלולים להידבק. מקצועיות היא המפתח – אני ניסית לשנות בדרך אחת ואמשיך לשנות בדרכים אחרות.