קבינט הקורונה התכנס היום (ראשון) לדיון במתווה הפתיחה ההדרגתי והיציאה מהסגר והסתיים ללא הסכמות על פתיחת המסחר והתו הירוק. דיון נוסף צפוי להתכנס מחר, והוא יעסוק במתווה החזרת המסחר. במהלך הישיבה, הקבינט אישר מתווה לטיסות מישראל ואליה בתקופת סגירת השמיים.

לפי המתווה, תתאפשר כניסה של עד 2,000 איש ביום לישראל דרך התעופה ומשרד התחבורה יאשר את האפשרות לשלב טיסות זרות, בהתאם למדינות היעד. בנוסף, יקודמו תיקוני חקיקה שיעניקו סמכויות נוספות לפקחים בנתב"ג ומשרד הבריאות יערך לבידוד במלוניות בהיקפים החזויים וכן מתן מענה לפניות לוועדת החריגים.

הקבינט אישר גם את מתווה רתימת הרשויות המקומיות לסיוע במבצע החיסונים, לפיו תקודם חקיקה שתאפשר לשתף פרטים של אנשים שטרם התחסנו במטרה לסייע לרשויות המקומיות במאמצי החיסונים. על משרד הבריאות והמשפטים הוטל להעביר לאישור ועדת השרים לחקיקה תיקוני חקיקה מתאימים, ומשרד הבריאות יציג חוות דעת מפורטת בעניין. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת קבינט הקורונה 

בפתח הדיון בקבינט, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אסור שמניעים פוליטיים ישפיעו על ההחלטות. מכירים את השיטה הכושלת של אלה שקראו לפתוח. אני מבקש לא בשולחן הזה. אסור שממניעים פוליטיים נידחף לפתיחה מהירה ולא אחראית של המשק, דבר שיסכן חיים של ישראלים רבים". הוא הוסיף: "אנחנו רואים התחלה של ירידה בנתוני התחלואה וזהו סימן טוב. עם זאת, עלינו לנהוג בזהירות ולפתוח את המשק בהדרגה. אסור שממניעים פוליטיים נידחף לפתיחה מהירה ולא אחראית של המשק, דבר שיסכן חיים של ישראלים רבים".

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בתגובה: "אני רוצה להזכיר לך ראש הממשלה ולכל הנוכחים, שהישיבות הקודמות שלנו שעסקו באמת בחיי אדם הוקלטו והודלפו בצורה מופקרת, יש כאן אנשים שבחרו לעשות פוליטיקה זולה ובצורה מביכה. זה הזכיר לי, איך כשהייתי רמטכ״ל בזמן מבצע צוק איתן, הדליפו מצגת ביטחונית מסווגת ורגישה עבור אינטרסים פוליטיים, צרים ומכוערים. ראש הממשלה, אני דורש ממך לדאוג שהישיבות לא יודלפו. ואולי הדרך היחידה לעשות זאת".

בני גנץ לנתניהו בפתח קבינט הקורונה: "ההדלפות מזכירות לי איך הדליפו מצגת בצוק איתן"

הוא תקף את נתניהו על ההאשמות שהטיח בו וטען כי הוא מסכן חיי אדם. "ראש הממשלה אני אומר שוב- אני לא אסלח לך האמירה המבישה, בה ניסית להאשים אותי, שעשרות שנים הקדשתי להגנה על אזרחי ישראל בסיכון מכוון של חיי אדם, רק כי לא הסכמתי איתך, רק כי דרשתי שנקיים את הישיבה כפי שנקבע בחוק, באופן פריטטי. תתרגל, אני לא תמיד חושב כמוך, אני עובד עבור אזרחי ישראל ואשמור עליהם מתוך הממשלה הזאת בין אם זה נוח לאחרים, לך או לכל אחד אחר ובין אם לא".

"כעת, אני מציע לכולם לכבות את ההקלטות ולהתחיל לשבת ולגבש פתרונות אחראיים לפתיחת המשק ותמרוץ החיסונים. המתווה של "התחסנת-נכנסת" בתו ירוק, צריך להתחיל בהקדם: בלי דחיות מיותרות. אנשים זקוקים לזה, הכלכלה שלנו זקוקה לכך, וזו גם הדרך הטובה ביותר להגדיל את קצב ההתחסנות- שזה מה שיעזור לכולנו. אני מקווה שהישיבה הזו תהיה אפקטיבית, סגורה ושאפשר יהיה להתנהל בה כמו שצריך".

נתניהו השיב לגנץ: "מכיוון שאתה כבר הוצאת מכתב ופרסמת אותו, אז זה לא כ"כ משנה הרבה. אבל אני לא מתייחס לאמירות שלך שלדעתי הן גם לא אמיתיות וגם לא רלוונטיות".

קניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)
קניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)

רה"מ המשיך ואמר: "תכנית היציאה האחראית מהקורונה שאני מביא כאן היום, יחד עם שר הבריאות ומומחי משרד הבריאות מורכבת משלושה חלקים: ראשית, שמירה הדוקה על גבולות המדינה, בים, באוויר וביבשה. יתכן שנידרש גם להתאמות מסוימות דווקא בתחום האוויר, שרת התחבורה תפרט בנושא. שנית, פתיחה הדרגתית של הכלכלה באמצעות דרכון ירוק. אנחנו נפתח את המשק בשני שלבים: שלב ראשון, החל מהשבוע הבא. בשלב השני, כשבועיים לאחר מכן. אנחנו נאפשר הטבות למחוסנים כך שיוכלו להיכנס לבתי מלון, למוזיאונים, למופעי תרבות, מסעדות, בריכות, לקניונים, למשחקי כדורגל וכדורסל, טיסות לחו"ל ועוד. עם הדרכון הירוק חוזרים לחיים". 

"שלישית, מבצע לאומי לחיסון גילאי ה-50 פלוס שעדיין לא התחסנו. אני מזכיר לכם את הנתון הדרמטי ביותר, 97% מהמתים ו-93% מהחולים קשה נמצאים בקבוצה זו.  לצערנו, שרי הבריאות והפנים בישרו לי הבוקר, שלאחר בדיקה חוזרת בנתונים התברר שמספר אלה שלא התחסנו מגילאי 50+ הוא לא 350 אלף איש שחשבנו, אלא 570 אלף. זה עדיין מספר גדול מאוד וצריך לחסן אותם מיד", הסביר נתניהו בישיבה.

"לכן אנחנו נביא לממשלה חקיקת בזק שתאפשר לשלטון המקומי לקבל את הנתונים על אלה שלא התחסנו ובכך לעודד אותם להתחסן ולהציל חיים.  אני קורא גם לצעירים מביניכם לעודד את ההורים, הסבים והסבתות שלכם ללכת להתחסן. אתם יכולים להציל רבים מהם ממחלה קשה או חלילה ממוות. לכו גם להתחסן בעצמכם".

הוא הוסיף: "התכנית הזו של שלושת השלבים, שמירה על הגבולות, פתיחת המדינה בהדרגה בדרכון ירוק וחיסון מואץ של בני ה-50 ומעלה תביא לכך ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מהקורונה. השבוע אנחנו נגיע לארבעה מיליון מתחסנים וזה מספר אדיר. אנחנו צריכים להגיע מהר מאוד לחמישה מיליון מתחסנים ובכך אנחנו מנצחים סופית את המוטציה. האלטרנטיבה שלנו היא סגרים חוזרים ונשנים כפי שקורה בחו"ל, אבל בזכות החיסונים שהבאנו, בזכות תכנית היציאה שאנחנו מביאים כאן היום, נחזור לחבק את סבא וסבתא וגם תוך חודש נחזור לכמעט שגרה מלאה במדינת ישראל. בואו נחזור יחד לחיים".

ראש הממשלה נתניהו בביקור בזרזיר, קרדיט: יותם רונן

הפרויקטור פרופ' נחמן אש אמר: "בפעימה הבאה נעלה את מגבלת ההתקהלות ל-10 בפנים ו-20 בחוץ, בפעימה האחרונה ל-20 בפנים ו-50 בחוץ". נתניהו אף ביקש לבחון תרחיש של הטלת עונשי מאסר על השבים מחו"ל שיסרבו להתפנות למלוניות.

בשלב מסוים, רה"מ יצא מהדיון ל"עניין ביטחוני" ולא פירט מהו. כעבור פרק זמן מסוים שר הביטחון יצא גם הוא מהישיבה. כעבור זמן מה נתניהו שב לישיבה. עם חזרת נתניהו, הקבינט אישר הצעה להגדלת מספר הנכנסים דרך נתב"ג עד ל-2,000 איש ביום, החל מ-20 בפברואר. משרד הבריאות יצטרך להעביר תקנות בנושא בימים הקרובים.

שר הפנים אריה דרעי פנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ואמר: "אתם חלשים מאוד במגזר החרדי", והוא השיב: "חלק מהתקציב שלא מופיע זה למגזר החרדי. יש פרסום יקר מאוד בטלוויזיה. אנחנו תולים פשקווילים ביידיש, כנגד פשקווילים של פייק ניוז". שר הבריאות יולי אדלשטיין הוסיף: בדקנו את הנתונים, אנחנו מוציאים תקציב מכובד מאוד על החברה החרדית - רק בינואר הוצאנו שני מיליון שקלים. באופן טבעי, פשקווילים זולים יותר מפרסום בטלוויזיה".

קורונה - חרדים עוטים מסכה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה - חרדים עוטים מסכה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השרה עומר ינקלביץ' הוסיפה: "הפידבקים מראשי הרשויות החרדיות הם שאין מספיק פרסום". נתניהו השיב לשרים: "זה פשוט - ההוצאה היא שולית. תעשו את ההוצאה, מצידי 50 מיליון, תוציאו עוד כסף. גם ברוסית יש קמפיין שיטתי לדכא התחסנות, תוציאו גם שם. הסכומים הם מינוריים". דרעי הוסיף: "ניתן תקציבים נקודתיים לרשויות החרדיות ואולי גם במגזר הערבי, הם יודעים לעבוד ולוקחים את המשפיעים המקומיים". 

כאשר במהלך כינוס הקבינט, ראש הממשלה ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להכין כמה תרחישים רלוונטיים בכתב. בתגובה, היועמ"ש הסביר שמדובר בדבר מורכב, ושיגיעו קודם להסכמות - ואז יהיה ניתן לכתוב את התרחישים הללו. נתניהו השיב לו: "זאת עבודה פקידותית, תתאמצו יותר, תכינו מה שביקשתי כי אני קובע כאן".

כזכור, לפי לוח הזמנים המקורי שהציג משרד הבריאות, ב-23 בחודש ייפתחו מוסדות התרבות והפנאי לפי התו הירוק, כלומר, רק למחלימים או למחוסנים. מדובר בחדרי כושר, בהופעות, קולנוע, משחקי כדורגל וכו'. בנוסף, ישובו ללמוד כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב בערים הירוקות והצהובות.