לקראת כינוס קבינט הקורונה, שיפתח בשעה 13:00, שוחח היום (ראשון) פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM. אש התייחס לחג הפורים שמתקרב, המאופיין בחגיגות גדולות ואמר כי "אני חושש. ראינו איך חנוכה תרם להתפרצות הגל השלישי, בפורים צריך לשמוח אבל בזהירות". 

אש הסביר כי לדעתו המפתח נמצא בהסברה ולא באכיפה: "המחיר ששילמנו עדיין לנגד עניינו, המנהיגים שמובילים את החברה החרדית צריכים להבין שלא צריך לחגוג את פורים בצורה הזו, כי המחיר יהיה כבד". לטענתו, האפשרות לסגר במהלך פורים קיימת "אבל אני לא חושב שצריך להגיע למצב הזה. לא רוצה להגיע לשם".

הפרויקטור התייחס גם למצב החיסונים בישראל ואמר: "אסור להתייחס למי שקיבל מנה אחת כמוגן. הפרמטר שלנו לפתיחת המשק הוא מספר המתחסנים במנה שנייה. כשנגיע ל-3 מיליון בשבוע הבא, נוכל לפתוח בצורה רחבה יותר".

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

אש פתח את דבריו בהתייחסות לנתוני הקורונה שהתקבלו במהלך יום השבת: "אתמול 1,869 מאומתים, ירידה מ-2,600 בהשוואה לשבת הקודמת. שיעור הבדיקות החיוביות היה 7.8%, בעוד שבשבת הקודמת עמד על 9%". לקראת כינוס הקבינט אמר כי "העמדה שלנו היא "העמדה שלנו היא שצריך לפתוח את המשק בהדרגה ובזהירות, גם כלקח מהפתיחה הקודמת וגם בגלל הנתונים. אם נפתח לא בזהירות נתקרב להתפרצות נוספת. המועד שאנחנו רוצים לפתוח, הפעימה השנייה זה בשבוע הבא, 23 בפברואר, ואז נפתח את המסחר ומערכת החינוך".

לדבריו, במשרד הבריאות רוצים לראות מה קרה בעקבות הפתיחה הקודמת שהייתה בשבוע שעבר. "לאחר שנראה שאנחנו נמצאים במקום בטוח נוכל לעשות את הפתיחה השנייה. ראש הממשלה מקבל את העמדה שלנו, אבל הכל תלוי במה שיהיה בדיון בקבינט".  אש המשיך וטען כי "כשנגיע ל-3 מיליון מתחסנים נוכל לפתוח בצורה רחבה יותר. אנחנו רוצים לראות ירידה בחולים הקשים, ואנחנו רואים מגמה זו, אבל עדיין מספרם גבוה מאוד, ואנחנו רוצים לראות שמקדם ההדבקה לא קופץ. 

יש תו ירוק, יש תעודת מתחסן, ההיגיון אומר שצריך להתחיל לאפשר לאנשים שעשו את המהלך הזה לחזור לשגרת החיים?
"אסור להתייחס למי שקיבל רק מנה אחת כמוגן. הפרמטר שלנו לפתיחת המשק הוא מספר המתחסנים במנה השנייה, כשנגיע ל-3 מיליון בשבוע הבא, נוכל לפתוח בצורה רחבה יותר. אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי להמשיך בקצב החיסונים שבו התחלנו. יש שיטות שונות לעודד, ציינתם גם את ההתמודדות עם הפייק ניוז. צריך לרוץ קדימה עם החיסונים, ואנחנו רצים, אבל גם לא לעשות טעויות שיקרבו אותנו לסגר נוסף". 

אנחנו מתקרבים לפורים.
"ראינו מה קרה בשנה שעברה וראינו את חנוכה האחרון שתרם להתפרצות הגל השלישי. בפורים צריך לשמוע, אבל בזהירות. צריך למנוע התקהלויות, אי אפשר לעשות מסיבות גדולות. אי אפשר להתכנס בבתי הכנסת בהמונינו". 

פורים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
פורים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

תצליחו למנוע את קריאות המגילה?
"אני מאמין שלמדנו לקח משנה שעברה, שהמחיר ששילמנו עדיין לנגד עינינו, ושהמנהיגים שמובילים את הקהילה החרדית, אבל גם בכלל, יבינו שצריך את הסבלנות הזו, וצריך לא לחגוג בצורה כזו בפורים כי המחיר יהיה כבד. האכיפה בוודאי צריכה להיות שוויונית ואני מקווה שמאמצי האכיפה יימשכו, אבל אני חושב שהמפתח הוא לא האכיפה, אלא המנהיגות הקהילתית. הם צריכים להבין שלטובת עצמם ולטובת הקהילה אסור לחגוג בפורים בצורה בלתי אחראית". 

אני לא בטוחה שכולם מבינים את זה.
"גם אני לא בטוח. האפשרות להטיל עוצר לילה או סגר בפורים קיימת, אבל אני לא חושב שצריך להגיע למצב הזה. אם נראה שאנחנו הולכים למשהו בלתי נשלט ושזה יכול להשפיע על מגמת התחלואה בצורה לא טובה, יכול להיות שנמליץ על זה. אני לא רוצה להגיע לשם".

האם לחסן חולים?
"יש מחלוקת, יש דיונים על כך בצוות הטיפול במגפות. כרגע ההעדפה שלנו לא לתת חיסון למי שחלה, שוקלים את שינוי המדיניות ואני חושב שבימים הקרובים תתקבל החלטה כאשר אני חושב שבכל מקרה זה יהיה חיסון אחד ולא צריך שניים".

סוגיית שתי המסכות?
"כרגע אין עדות לצורך בשתי מסכות, לא ראנו בשום מקום הוכחה לכך שזה מונע יותר טוב למרות שהגיונית זה כך. אני אומר – בואו נקפיד על מה שקיים, מסכה, ריחוק, לא להתקהל. זה עובד מספיק טוב".

ישראל מחזיקה במנות של מודרנה ולא משתמשת בהן מספיק.
"אנחנו נשתמש במנות האלה, השיקולים מורכבים ולכן זה מתעכב. אתם זוכרים ששקלנו להשתמש בזה למטופלי הבית, לצבא, בכל המקרים הגענו למסקנה שזה לא השימוש הנכון ביותר וגם היום יש לנו מספר רעיונות שאנחנו חושבים עליהם ,לא נחזיק את החיסונים ללא שימוש. כרגע לא היה שימוש, יש לנו עדיין את המנות אבל נשתמש בהם. מדובר לפי מה שפורסם על כמאה אלף מנות".  

עדכון על המוטציות השונות?
"מבחינת המוטציה הבריטית היא מפושטת מעל 90 אחוז מהמקרים היומיים אחראית המוטציה. לגבי הדרום אפריקנית אנחנו עוקבים אחר כל מקרה, יש לנו להערכתו כמאה מקרים שאנחנו מנסים לקטוע את השרשראות בצורה אינטנסיבית. מוטציות אחרות לא איתרנו, אנחנו פיתחנו שיטה גם למעקב אחר מי שמגיע מחו"ל, גם סקר אצלנו בארץ".