מכון כללית למחקר פרסם היום (ראשון) מחקר המלמד על יעילות גבוהה של חיסוני הקורונה, והשפעתם על מניעת הדבקה ותחלואה קשה בכל קבוצות הגיל. מניתוח הנתונים של כ-1.2 מיליון מבוטחי כללית, אשר כמחציתם קיבלו את החיסון של פייזר, עולה כי נרשמה ירידה של 94 אחוזים בשיעור ההדבקה התסמינית, וירידה של 92 אחוזים בשיעור המחלה הקשה, זאת בהשוואה ל-600 אלף מבוטחים דומים שלא התחסנו.

עוד עולה מהנתונים כי יעילות החיסון נשמרת בכל קבוצות הגיל, לרבות בגילאי 70+ קבוצת גיל אשר לא ניתן היה להעריך בה את יעילות החיסון במחקר הקליני בשל היקפו המוגבל. החוקרים סקרו נתונים של כ-600 אלף מתחסנים בגילאי 16 ומעלה, מהם כ-170 אלף מתחסנים בגילאי  60+ וכ-430 מתחסנים בגילאי 16-59.

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

כאמור, קבוצת המתחסנים נבחנה מול קבוצת ביקורת של כ-600 אלף לא-מתחסנים, שהותאמה בקפידה כך שכל מתחסן נבחן ביחס לאדם לא-מחוסן הדומה לו בסדרה ארוכה של מדדים, בהם רמת הסיכון להדבק, רמת הסיכון לפתח מחלה קשה, מצב בריאות ועוד. צורת חישוב זו המייצרת דמיון מלא בזמן במקום ובמאפיינים האישיים בין המתחסנים ללא-מתחסנים בכל רגע נתון, מאפשרת לנרמל באופן מלא את ההשפעה של אירועים אשר קרו במקביל – כמו השפעת הסגר, ושינוי ההתוויות לחיסון. מבחני רגישות אישרו כי אי-שימוש בכלים מתקדמים אלה, היו גורמים להטיות בהסקת המסקנות מהנתונים.
 
נתוני המחקר מצביעים על יעילות גבוהה של החיסון בתקופה של שבעה ימים ויותר לאחר המנה שניה, ומוסיפים מידע אודות מניעת תחלואה קשה בקורונה - תוצאה היא נדירה בניסוי הקליני של חברת פייזר. בכללית ציינו כי בהרצות האחרונות מצאנו כי ניתן לומר בוודאות גבוהה שהיעילות נגד מחלה קשה שבוע לאחר המנה השנייה נעה בין 99%-91%, כאשר עם כל שבוע נוסף שיעבור - נוכל במתודולוגיה זו לדייק את ההערכה, והיא צפויה עוד להמשיך ולעלות ככל שיכללו בה יותר מחוסנים בהם חלפו 14 יום ויותר מהמנה השנייה.

החיסון לקורונה של חברת פייזר (צילום: רויטרס)
החיסון לקורונה של חברת פייזר (צילום: רויטרס)

 
"תוצאות אלה הינן סנונית ראשונה בסדרה של תוצאות מחקריות אשר משלים מכון כללית למחקר להערכת יעילות החיסון בקבוצות ומתארים שונים" הסביר פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, "יחד עם עמיתינו מאוניברסיטת הרווארד ביצענו סדרה של בדיקות לתקף את התוצאות, וכעת עולה בצורה חד משמעית כי  החיסון נגד קורונה של חב' פייזר יעיל ביותר בחיים האמיתיים שבוע לאחר המנה השנייה, בדיוק כפי שנמצא במחקר הקליני".

הוא הוסיף: "יתר על כן - המגמות שאנו מזהים מלמדות שהמשך המעקב לשבועות נוספים לאחר המנה השנייה יגדיל משמעותית את היעילות הנמדדת של החיסון. למעשה - בבחינה של 14 יום ויותר לאחר המנה השנייה, בבדיקה ראשונית, אנו מזהים יעילות גבוהה אף יותר למניעה של מחלה תסמינית ושל מחלה קשה בקרב המחוסנים, בכל גיל. בקרוב נוכל למסור הערכה מדויקת גם בעניין זה, באותה שיטה, ואנו צופים שנתוני היעילות אז יהיו גבוהים אף יותר".