פורום ראשי המסחר דורש לאפשר לפתוח לאלתר את העסקים בקניונים ומתחמי הקניות הפתוחים, על פי מתווה התו הסגול ולא התו הירוק. "התו הירוק, המאפשר כניסה לקניונים רק למתחסנים ומחלימים, או לאלו שיש בידיהם בדיקת קורונה שלילית - אינו ריאלי", אמר ל"מעריב" יו"ר פורום המסחר שחר תורג'מן, והסביר: "מבדיקה שערכנו, עולה שכ־40% מהעסקים בקניונים ובמתחמי הקניות מוגדרים כחיוניים, והם כוללים בין היתר מרכולים, חנויות לאופטיקה וסלולר ועסקי מזון שמוכרים בטייק אוויי". לדבריו, במסגרת התו הסגול המחמיר, תהיה הגבלה על מספר הנכנסים לקניונים ולעסקים ויישמר מרחק. "המתווה יכלול גם טיהור אוויר לעתים תכופות ומדידת חום בכניסה", הוסיף.

פקחים ושוטרים מבצעים אכיפה בקניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)

תורג'מן דורש מהממשלה לאפשר פתיחה של המסחר כבר השבוע: "שיפסיקו לשגע אותנו. מדברים על פתיחה בעוד כמה ימים - ואז על סגר נוסף בפורים. חייבים לשוב כבר בהדרגה לשגרה ולשמור על ההנחיות".

בינתיים גוברת הדריכות בקרב בעלי עסקים לקראת הפתיחה המסתמנת. "אנחנו מתרגשים לקראת פתיחת המסחר מחדש, לאחר סגירה של כמעט חודשיים. ישנן סחורות רבות בחנויות, שחלקן יצטרכו להימכר בהנחה וחלק נוריד מהמדפים", אמרה ג'ני בק, מנהלת שיווק בחברת FEMINA.

נעמי הורוביץ, הבעלים של ספא "שבע" במלון הילטון, סיפרה: "אני מחכה ליום שבו אוכל לפתוח את הספא שלי באופן ראוי ולחזור לעבודה. אנחנו יכולים לנטר כל מי שנכנס ולשלוט בקצב האנשים בהתאם להוראות התו הסגול".

הילה קניסטר בר דוד, מנכ"לית מועדון הצרכנות "שלך", אשר מקיים אירועי תרבות ופנאי, הוסיפה: "אני נרגשת לקראת פתיחת המשק והחזרה לשגרה של כולנו. כל פתיחה מעניקה אושר גדול, וגם יכולות שלי כמועדון צרכנות לתת מצד אחד פרנסה לאנשים רבים ומנגד פנאי ותרבות לקהל לקוחותינו".

בתוך כך, נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה להוציא בדחיפות חוות דעת לגבי ההתנהלות הראויה של המעסיקים כלפי עובדים המסרבים להתחסן מפני נגיף הקורונה ללא סיבה רפואית האוסרת עליהם לקבל את החיסון. "הקורונה הורגת. מי שאינו מתחסן יכול להדביק אחרים ולסכן את חייהם. הזכות להתגונן מפני אלה שאינם מתחסנים היא זכות חרוטה. מעסיק בר דעת - ראוי שימנע מעובדים שאינם מתחסנים להגיע פיזית למקום העבודה ולסכן חיי אחרים", ציין עו"ד לין.