מחקר ראשון מסוגו של אוניברסיטת תל אביב מצא הבדלים משמעותיים בשיעורי ההדבקה בקורונה בין חרדים הגרים בשכונות שבהן כל התושבים חרדים לבין חרדים שמתגוררים בשכונות מעורבות.

לטענת החוקרים - ד"ר רוית חננאל, ד"ר נחומי יפה וד"ר רם פישמן מהפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון באוניברסיטת תל אביב, מממצאי המחקר עולה קשר מובהק בין ההיבדלות של הקהילה החרדית לבין שיעורי תחלואה גבוהים. ד"ר חננאל: "רצינו לבדוק אם ההומוגניות החרדית של השכונה משפיעה על הסיכוי להידבק בקורונה. כלומר, האם לחרדים שגרים בשכונות לא־חרדיות יש אותו סיכוי להידבק בקורונה כמו חרדים שגרים בשכונות חרדיות לגמרי – ומצאנו מובהקות סטטיסטית בין סביבת המגורים למקרי ההדבקה. לחרדי שגר בשכונה הטרוגנית סיכוי נמוך יותר להידבק בקורונה מאשר לחרדי שגר בשכונה חרדית הומוגנית".

המשטרה מפזרת חתונת ענק בבני ברק. צילום: דוברות המשטרה

המחקר, שנערך במאי 2020 – בזמן היציאה מהסגר הראשון – סקר את כל השכונות בישראל, כ־9.2 מיליון אזרחים בכ־2,400 שכונות. ד"ר חננאל ציינה שישנם משתנים רבים שמשפיעים על סיכויי ההידבקות בקורונה, כגון מעמד סוציו־אקונומי, מספר הנפשות במשפחה, צפיפות הבנייה, רמת החשיפה לטכנולוגיה ועוד. אולם אין בכך כדי להסביר את הפערים הגדולים בשיעורי ההדבקה בין חרדים בשכונות חרדיות לחרדים בשכונות מעורבות.