פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס הבוקר (שלישי) בראיון בגלי צה"ל לשורת ההקלות שאישר אתמול קבינט הקורונה, והודה כי "אנחנו עושים את זה עם פרפרים בבטן". כאשר נשאל האם עברנו את הסגר האחרון, השיב: "לא בטוח, אם אנשים לא יקפידו מאוד יכול להיות שנצטרך לחזור להגבלות עד כדי סגר".

למה החלטתם לפתוח במתווה כל כך מורחב?
"זו לא החלטה של הישיבה הזו, הגשנו את ההצעה קודם והיא לא השתנתה כמה שבועות. לאור הלקחים מהפתיחה הקודמת חשבנו שלא נכון לדרג חנויות רחוב, ביגים ואחר כך קניונים. היה לנו פיילוט קניונים די מוצלח, כך שאני מקווה שגם בשטח למדו את הלקחים של הפתיחה הקודמת וההתנהלות תהיה טובה יותר".

עד יום ראשון יהיה אפשר להכניס לבתי העסק את האפליקציה שתאפשר למחוסנים להיכנס?
"כן, היא מוכנה". 

פרופ' נחמן אש בבאקה אל גרבייה. צילום: מטה ההסברה הערבי - משרד הבריאות

מתקרבים לארבעה מיליון מחוסנים. דווח שישראל במו"מ עם חברות שיספקו לנו עוד חיסונים. למה צריך כל כך הרבה חיסונים?
"אנחנו רוצים לאבטח את עצמנו, ושיהיה חיסון לכלל האוכלוסייה. אנחנו צריכים לראות אם יהיו התפתחויות וזנים עמידים. זה לא אומר שנשתמש בכולם, אבל שתהיה לנו את האופציה". 

עד כמה אתה חושש מזה שלא יהיה סגר בפורים?
"התלבטנו רבות. בתחושה שלי סגר הוא נטל גדול, והחלטנו על הגבלות חמורות על התכנסות. אני מקווה מאוד שהאוכלוסייה תהיה איתנו. אם יתנהלו על פי מה שקבענו אני לא חושב שיהיה סיכון בחג הפורים".

הדיון בקבינט הקורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
הדיון בקבינט הקורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

זה אם גדול. 
"נכון. אולי זה שינוי גישה בהיבט הזה שתמיד באנו עם תקנות וסגרים, ועכשיו זה טיפה אחרת. אני מאמין שיקפידו על ההנחיות, אבל זה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו". 

זה היה הסגר האחרון?
"לא בטוח, מקווה מאוד שכן. זה תלוי בפתיחה המדורגת שלנו. אם אנשים לא יקפידו יש סיכון להתפרצות נוספת. אם הילדים לא יקפידו בבתי הספר יהיו הדבקות. מאוד יכול להיות שנצטרך לחזור להגבלות עד כדי סגר". 

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס אף הוא להחלטות קבינט הקורונה, ואמר בראיון בכאן ב', כי "אנחנו עוד רחוקים מלחזור לשגרה, המחלה עוד לא מאחורינו. נכון שאנחנו עם מספר לא יאומן של ארבעה מיליון איש שקיבלו זריקה ראשונה לפחות של חיסון, אבל הדרך עדיין ארוכה".

בראיון בגלי צה"ל הוסיף השר: "כשנתקדם בעוד מיליון מתחסנים, נוכל לדבר על סגר אחרון ועל פתיחה עוד יותר משמעותית".