שר המודיעין, חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM. הוא צידד במדיניות של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הסביר מה צריך לעשות כדי להוריד את רמת התחלואה והצהיר: "לאחר סיום הקורונה, להערכתי לאחר פסח, אנחנו מציגים תוכנית משמעותית להורדת האבטלה".

נציג משרד הבריאות מזהיר: "אין מספיק מלוניות ל-2,000 נוחתים ביום" (צילום: דוברות הכנסת)

תן לנו סקירה.
"הדבר החשוב, הבשורה שיוצאת אתמול, היא שאנחנו באמת המדינה הראשונה שפותחת את העסקים, את הקניונים ואת חדרי הכושר. זה דבר שבאמת חיכו לו. נכון להיום, יותר מארבעה מיליון ישראלים יקבלו לפחות את המנה הראשונה של החיסון, יותר מ-700 אלף ישראלים החלימו, כך שאני חושב שיש בשורה מאוד חשובה לקראת השבוע הבא".

רה"מ נתן את המספר שצריך לחסן כדי שיהיה אפשר לפתוח רשמית את הכל. 95 אחוזים מגילאי 50 ומעלה, 570 אלף, זה בר השגה לפני הבחירות?
"מבחינת יכולת, התשובה היא כמובן שכן".

מבחינת האנשים.
"אחת הסוגיות היא נושא הגנת הפרטיות. אנחנו בודקים איך אפשר להעביר את הנתונים בגין אלה שלא התחסנו לרשויות המקומיות על מנת לרתום אותן שיפעלו באופן ממוקד מול אותם אנשים. יש דבר אחד שאנחנו רואים בצורה ברורה, החיסונים עובדים. כשמתסכלים על הנדבקים והחולים קשה החדשים רואים שהם באים בקרב אלה שלא התחסנו. עיקר התמותה מגיעה בקרב אלה שמעל גיל 50 לכן הדבר הזה חשוב". 

אתמול פגשתי מישהי בשנות ה-60 המאוחרות שלה שלא רוצה להתחסן. 
"אני באופן אישי הלכתי להתחסן, אמי שתבדה לחיים ארוכים הלכה להתחסן, אשתי שהיא מורה הלכה להתחסן. מפתיע אותי שליברמן לא בקטע של רבנים אבל נדמה שהפך לחסיד של הרב אשרוב". 

אתה עושה עוול כי ליברמן התחסן וכל משפחתו.
"אני הייתי מצפה לשמוע מהם בצורה ברורה לצאת להתחסן, החיסונים זה לא פוליטי, זה לא ימין או שמאל, זה שומר על הבריאות שלנו. מיום ראשון יהיו תמריצים לטובת אלה שהולכים להתחסן: חדרי כושר, קניונים אירועי תרבות וכדומה. אנחנו בוחנים גם תמריצים שליליים לאלה שלא יתחסנו".

רה"מ אמר שנהיה הראשונים שנצא וזה לא נכון כי יש מדינות שיצאו.
"רה"מ אמר שאנחנו המדינה המערבית הראשונה שיוצאת".

הוא לא אמר מערבית.
"אז אני מחדד ומוסיף 'המערבית'".

טוב שיש לנו אותך.
"אנחנו מתכוונים לאירופה. אין מדינה שיש בה אוכלוסייה פלסטינית שגרה בתוכה ונמצאת בה, כל מדינה מסודרת אם היא רוצה, יודעת לסגור את הגבולות בצורה הרמטית לכן הנושא לא רלוונטי".

אם אתה סוגר את מעברי הירדן באותו רגע אתה והפלסטינים נמצאים באותו חלל סגור.
באזור התעשייה ביו"ש, 50 אחוז הם עובדים ישראלים ו-50 אחוז פלסטינים. קח את בריטניה, שיעור התמותה למיליון פי שלושה".

אני לא משווה את עצמי לבריטניה שיש לה מאות כניסות שלא נסגרו. אני משווה את עצמי למדינות הרלוונטיות.
"שיעור התמותה בבריטניה הוא פי שלושה". 

רה"מ אמר אתמול ולדעתי הוא לא אמר אמת, הוא אמר יש תקציב למדינה איזה 5 פעמים אבל אין תקציב. הועברו קופסאות, משהו זמני ולכן כל פעם הוא צריך להוסיף. למה לא להגיד את האמת? דרשתי להעביר תקציב דו שנתי ולא קיימתי כי אני לא רוצה לקיים את הרוטציה.
"התקציב שיש למדינת ישראל עכשיו הוא תקציב המשכי אליו התווספו במסגרת הסיכום בערך 11 מיליארד שקלים על מנת שנוכל לתת מענה לגידול הטבעי שיש באוכלוסייה ולצרכי הקורונה. אני רוצה לקחת אותך לכל אותן נבואות זעם, שאמרו לפיד, סער ואחרים כי מדינת ישראל לא תפעל כלכלית ושדירוג האשראי יקרוס. לא רק שהוא לא קרס, דירוג האשראי של ישראל הוא הדירוג הגבוה ביותר שהיה למדינת ישראל מאז קום המדינה. אני היום בערב הולך להיפגש עם רה"מ ועם צוות השרים הרלוונטי לתחום הכלכלי ואנחנו מקדמים תוכנית כך שלאחר סיום הקורונה, להערכתי לאחר פסח אנחנו מציגים תוכנית משמעותית להורדת האבטלה".

בדקתי את כל המדינות הסובבות אותנו במזרח התיכון, אנחנו מתחתן בשיעור תמותה והן מדינות נכשלות בלי חיסונים.
"יש השוואה שטחית, אתה משווה למדינות שבכלל לא עושות בדיקות. אתה לא יודע באותן מדינות ממה אנשים נפטרו".

אף אחד לא מרמה.
"אתה מדבר על תחושות ולא נעים לי להגיד קצת סיסמאות. אני מדבר על עובדות על כך שדירוג ישראל הוא הגבוה ביותר, הפגיעה הכלכלית נמוכה ביותר, אנחנו במקום טוב בשיעור התמותה ביחס למדינות אירופה וארה"ב , יש לנו את מבצע החיסונים".