שר הבריאות, יולי אדלשטיין, קיים היום (חמישי) מסיבת עיתונאים בנושא הדרכון הירוק למתחסנים. "אין ולא תהיה חובת חיסון במדינת ישראל. מי שבוחר לא להתחסן - זכותו. לא יהיו סנקציות אישיות נגד מי שלא מתחסן. אנחנו לא עושים דברים כאלה. צריך לזכור שזו זכות גדולה שניתנה לכולנו להתחסן, זכות שלא קיימת במדינות רבות בעולם. כפי שכבר הדגשתי, חובתנו לדאוג לבריאות הציבור ולבריאות כלל האזרחים בישראל. על כך לא נתפשר", אמר אדלשטיין.

"אני חוזר ואומר - אנא הקפידו על המסכות. נפתח ביום ראשון אירועים עם מאות אנשים. אנחנו רואים לראות אירועים שבהם כל הנמצאים עוטים מסכה, אין דרך אחרת. אם יושב פה מישהו שמתאכזב, זה לא מאוחר מדי. אנחנו מחסנים תיכוניסטים מעל גיל 16. כיתה שבה כולם יהיו מחוסנים יכולה לצאת בפסח למשל לפעולות שכיתות אחרות לא יוכלו לצאת אליהן, כמו טיול למשל. מדברים איתנו על חתונות וזוגות שמחכים לאפשרות לעשות אירוע גדול ולחגוג את יום הנישואין. גם כאן הייתי ממליץ, מכיוון שבפעימה הבאה מתוכננים גם אירועים, ללכת עכשיו ולהתחסן", הוסיף.

"צריך לומר ביושר שנהיה בשבועיים הקרובים בהרצה ולא הכל יילך חלק. יהיו תקלות טכניות, ואני מבקש לא לעשות פילים מזבובים בכל פעם שמשהו לא קורה. אנחנו שוקלים לאפשר שימוש בתעודת מתחסן בתקופת המעבר, עד שהכל יילך חלק. תדעו שאנחנו יודעים שבהתחשבות שלנו אנחנו קצת מתחסנים. אנחנו יודעים שקיימות אפשרויות לזיוף תעודת מתחסן, אנחנו לא עיוורים. מי שחושב שזה משחק ילדים וידפיס לעצמו תעודת מתחסן למרות שהוא לא מתחסן ייתפס בסופו של דבר, והבילוי הזה יסתיים בכלא. דיברתי עם היועמ"ש, יש סדרת סעיפים בחוק המאפשרים העמדה לדין של מי שישתמש בתעודה מזויפת. כדאי להיזהר, אנחנו על זה", המשיך אדלשטיין.

עוד אמר אדלשטיין כי "אנחנו מבקשים לדעת שהסיטואציה הזו שבה דברים יהיו פתוחים רק למחוסנים היא זמנית. כמובן שלחנות למשל יוכלו להיכנס אנשים גם ללא התו הירוק, אבל אני מבקש לזכור שהקורונה לא מאחורינו. ההמשך תלוי בכולנו, תלוי בהמשך קצב ההתחסנות. אנחנו עושים מבצעים ומגיעים עד לעבודה של אנשים ולמקומות מרוחקים בפריפריה. אנחנו מנסים לעשות את שלנו. אני מבקש מכולכם להמשיך לבוא ולהתחסן. בשמירה על הכללים נוכל לחגוג סדר פסח ביחד במסגרת משפחתית מורחבת".

פרופ חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, נשא דברים אחרי אדלשטיין ואמר: "אנו קוראים לציבור להתחסן כדי לצאת מהמקום שבו אנו נמצאים ולחדש פעילות וחזרה לשגרה. אנו מבקשים את הבריאות של כולנו. במקום בו אנשים מתחסנים, הם יוכלו עם התו הירוק ללכת לחדרי כושר מסעדות ובעתיד לקיים פעילויות בינלאומיות. 

פרופ' חזי לוי (צילום: משרד הבריאות)
פרופ' חזי לוי (צילום: משרד הבריאות)

"צריך לזכור כי התמריץ העיקרי להתחסן הוא הבריאות של כולנו. לא ידוע עד כמה מחוסן מדביק. ידוע שמדביק פחות - אבל אנו חיים עם בני משפחה שלא יכולים להתחסן ואנו רוצים לשמור על בריאות ילדינו. בנושא זיופים של תעודות מתחסן  או התו הירוק. היום קיימנו פגישה עם בכירים במשטרה על האכיפה וענישה בלתי מתפשרת נגד נותני תו ירוק מזויף והמשתמשים בזיופים".