ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, על הסמכות של ראשי הרשויות לחייב עובדי עירייה בבדיקות קורונה תקופתיות: "זו בקשה מאוזנת, אנחנו עושים הכל עם ועד העובדים, כנראה שהגענו לפתרון מידתי".

אתה מתכוון לפעול בקרב העובדים של העירייה, לחייב אותם לעבור בדיקות. איך זה עובד?
"מבחינה משפטית עד עכשיו זה היה בלתי אפשרי, לחצנו, כהנהלת העיר כל הזמן, כי הבנו שיש לנו בעיה שאם לא נטפל בה נמשיך לטפל בגלים. ביום חמישי זיהינו במחלקה המשפטית שיש פתרון משפטי ויש תקדימים והצלחנו להגיע להסכמה. יש פרשנות משפטית שמאפשרת באופן מידתי להנחות את העובדים והעובדות שבטח אלה שבאים במגע עם קהל, מקבלים קהל, מטפלים במערכת החינוך במספר רב של ילדים או עובדים באופן צמוד עם אנשים בעלי מחלות רקע או מנועי חיסון וזה מידתי לבקש מהם להיבדק".

מה זה מידתי?
"זה מאוזן, מצד אחד שומר על בריאות הציבור, שומר גם על הכלכלה העירונית, ומצד שני מצריך אותך לרדת לבית האזרח ברמת גן, לעמוד עשר דקות ולעשות בדיקה".

על חשבון יום העבודה?
"מי שלא יקבל תשלום כי העבודה לא מאפשרת לו לעזוב, יקבל שעות נוספות. אנחנו עושים הכול עם ועד העובדים, כנראה שהגענו לפתרון מידתי".

ועד העובדים תומך?
"כן תומך ומתדרך ומסביר. יישר כוח לעובדות ולעובדים. הרוב המוחלט מקבל את זה בהבנה מוחלט כי זו הדרך הנכונה להתמודד".

תן מספרים.
"זה תלוי, מבחינת המורים והמורות בתיכונים - 90 אחוז התחסנו".

גננים וגננות עובדי הוראה. חלק מעובדי העירייה?
"בתיכונים כן. בקרב הסייעות בגנים - ישנם עשרות אחוזים שלא התחסנו, קצת מעל 50 אחוז התחסנו, זה אומר שיש לנו שם בעיה. סביב מערכת החינוך זה הסיכון הגדול להתפרצות מחודשת. יש פה ערבות הדדית, אחריות, ואם בחרת לא להתחסן, אנחנו מכבדים. אתמול איבדנו צעיר בריא בן 48, בן גילי, אב לבת ארבע ובן שנה וחצי. אני לא יודע אם הוא התחסן, אבל נפטר מקורונה אתמול. בריא ללא מחלות רקע, השאיר שני ילדים יתומים. המחלה הזאת לא צחוק. אנחנו שומרים על חיים כאן, אנשים צריכים להבין את זה. אז עם כל הנושא של זכויות האדם והחירות, צריך תמיד לאזן והאיזון הוא להגיד – זה הזמן להיות זהירים".

מה קורה במערכת החינוך?
"אנחנו ברמת גן במספרים נמוכים, המצב שליטה אבל זה מאוד נזיל יכול להיות שעכשיו יש התפרצות שנשמע עליה בעוד כמה ימים. אנחנו פועלים בהבהרה ואכיפה ויחסית, אנחנו במצב הכי טוב בארץ מהערים הגדולות, הכול תוצאה של שיתוף פעולה מצד קופות החולים, מאמץ התחסנות אדיר והחיסונים פשוט מביסים את הקורונה, שאף אחד לא יספר סיפורים אחרים".

זה יקרה בעוד עיריות?
"זה הדבר הכי מוסרי. אם אני מזמן קשישה לשלם ארנונה, או לברר משהו, אני צריך להעמיד אותה בסכנה שהיא עומד מול בחור צעיר שבחר לא להתחסן? לפחות שייבדק. אני הרי מכריח אותה לבוא אליו, למה לסכן? מה היא עשתה?".