בית המשפט העליון קבע היום (שני) כי הממשלה אינה יכולה להמשיך להסמיך את השב"כ באופן גורף לסייע בביצוע חקירות אפידמיולוגיות ועליה להגביל את ההסתייעות בארגון רק לחולים שאינם משתפים פעולה בחקירה אפידמיולוגית אנושית או שלא דיווחו כלל על מגעים. 

תמצית פסק הדין by maariv

בעתירה שהגישו ארבעה ארגונים אזרחיים התבקש בית המשפט להורות על בטלותו של "חוק הסמכת השב"כ" - ולחלופין לבטל את הכרזת הממשלה על הסמכת שב"כ מכווח החוק.

לפיכך, נקבע ברוב דעות (הנשיאה א' חיות, המשנה לנשיאה ח' מלצר, השופט י' עמית והשופטת ד' ברק-ארז), כי יופסק השימוש הגורף בשב"כ וכי על הממשלה לגבש קריטריונים מדידים שיקבעו את היקף ההסתייעות בשב"כ ויבטיחו כי הסתייעות זו תהווה כלי משלים בלבד.

בית המשפט קבע כי "לשם גיבוש הקריטריונים האמורים, תיקבע תקופת התארגנות כך שהמועד האחרון לגיבושן יהא יום 14.3.2021, וכי ממועד זה ואילך, תוגבל בכל מקרה הסמכת השב"כ רק לאותם מקרים שבהם החולה המאומת אינו משתף פעולה בחקירה האפידמיולוגית, בין בכוונת מכוון ובין בשל מגבלות זיכרון או שלא מסר כלל דיווח על מגעים". 

עוד קבע כי "ההסדר המעוגן בחוק, המאפשר לממשלה להכריז על הסמכת השב"כ לסייע בביצוע חקירות אפידמיולוגיות לתקופה של עד 21 יום, הוא הסדר חריג הפוגע פגיעה ממשית בזכות החוקתית לפרטיות". עם זאת, נקבע בדעת רוב (הנשיאה א' חיות, המשנה לנשיאה ח' מלצר, השופט נ' הנדל, השופט י' עמית, השופט נ' סולברג, השופטת ד' ברק-ארז) כי "בהינתן הנסיבות החריגות של התקופה, אין מקום להתערבות שיפוטית בתוקף ההסדרים הקבועים בו עצמו".

בהסבר שפרסם העליון, כתב כי"'תמרורי האזהרה' הברורים שמציב החוק בדמות המנגנונים השונים הכלולים בו, מטרתם למתן את הפגיעה בזכות לפרטיות והתקופה המוגבלת שנקבעה מלכתחילה ביחס למשך תוקפו של החוק".

השופטים התמקדו על כן בבחינת אופן הפעלת שיקול הדעת המנהלי על ידי הממשלה בהחלטותיה על הסמכת השב"כ. הוא הדגיש כי "מאז חקיקת חוק הסמכת השב"כ חלו תמורות ושינויים עובדתיים משמעותיים בתמונת ההתמודדות עם הנגיף, ובכללם שילוש היקף מערך החקירות האפידמיולוגיות האנושיות והתקדמותו של מבצע החיסונים".

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו, בירך על ההחלטה ובחר לתקוף את הממשלה: "תתבייש הממשלה והקואליציה שנדרשו להחלטת בג"צ כדי להפסיק את הפרת הפרטיות והחירויות של האזרחים, כפי ששום מדינה דמוקרטית בעולם לא העזה לעשות. יתביישו כל השרים, כל חברי הכנסת, שעלו פעם אחר פעם ושיקרו לציבור כשאמרו שטכנולוגיית השב"כ תסייע בהכחדת מגיפת הקורונה"