הבחירה בידי השבים מחו"ל: בנמל התעופה בן גוריון החל הערב הפיילוט של מתן אפשרות לחוזרים מחו"ל להיכנס לבידוד בייתי עם צמיד אלקטרוני שיהיה צמוד אליהם, במסגרתו חולקו 100 צמידים. נוסעים המסרבים לענוד את הצמיד האלקטרוני יאלצו להיכנס לבידוד במלוניות.

כל נוסע שהגיע, לאחר שקיבל את אישור ועדת החריגים והציג בדיקת קורונה שלילית, נדרש לבצע בדיקת קורונה נוספת ואז ניתנה לו האפשרות לקבל צמיד ולהפקיד פיקדון להחזרתו באמצעות כרטיס אשראי. המתווה החדש החלה עם נחיתתן לפנות ערב של ארבע טיסות – שתיים מפרנפורט ושתיים נוספים מניו יורק ומוסקבה.

רוב הנוסעים העדיפו את הצמיד

"נתנו לנו הדרכה איך להפעיל את הצמיד בבית. הוא צריך להיות 14 יום על היד ולאחר תשעה ימים צריכים לבצע עוד בדיקת קורונה", סיפרה נוסעת שהגיעה לאחר שלוש טיסות ממרוקו דרך פרנקפורט – "שהקורונה הזו תעבור". לדבריה, היא מרגישה בנוח לענוב את הצמיד האלקטרוני. "כייף לי שהחליטו לאפשר לקבל צמיד במקום ללכת לבידוד במלונית. המחשבה של מלונית לא עשתה לי טוב".

נוסע נוסף, צעיר הלומד רפואה ברומניה, סיפר: "זה קשה קצת להיות כל הזמן עם הצמיד, אבל רציתי להיות בבית. אין כמו האוכל של אמא. האפשרות היתה לקחת את הצמיד או להיכנס לבידוד במלונית והעדפתי את הצמיד ביד והאוכל של אמא בבית".

פיילוט צמידי המעקב לשבים מחו''ל (צילום: אבשלום ששוני)
פיילוט צמידי המעקב לשבים מחו''ל (צילום: אבשלום ששוני)

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה אתמול, כי החלה היערכות לאפשרות של מתן אפשרות לישראלים לחזור לארץ לקראת הבחירות. רגב הבהירה שעל מנת למנוע צפיפות של אלפי נוסעים בימים שלפני הבחירות, יתקיים דיון על מועדים אפשריים לטיסות במהלך השבועות הבאים, שיחזירו את אלפי הישראלים לארץ. להערכתה, למעלה מ-25 אלף ישראלים מעוניינים כיום לחזור לארץ לקראת הבחירות.

אם אכן הממשלה תאשר מתווה להחזרת הישראלים, שיכלול בין היתר, בדיקת קורונה שלילית ובידוד עם פיקוח, או תעודת מתחסן, ועדת החריגים תפסיק בפועל לפעול. לדברי שרת התחבורה, כאשר ועדת החריגים תפסיק לפעולף משרד הבריאות יהיה זה שיצטרך להחליט על אופן הבידוד והמלוניות ועל המשטרה יהיה להגביר את האכיפה על יישום הבידודים.

רגב, הממונה על ועדת החריגים המאשרת טיסת ישראלים לנמל התעופה בן גוריון, דחתה את הטענות על התנהלות ועדת החריגים, המאפשרת ל"מקושרים" לכאורה לקבל אישור טיסה לישראל והגדירה אותן כ"הכפשות". עם זאת, הוועדה עדיין לא הצליחה לעמוד בעומס הפניות ועל פי ההערכות למעלה מ-3,000 ישראלים שהגישו בקשות לשוב לארץ, טרם קיבלו מענה.