קבינט הקורונה אישר היום (שלישי), את מתווה נתב"ג החדש, במסגרתו יוכלו להיכנס עד 3,000 אזרחים השבים ארצה לגבולות המדינה, וכן, תבוטל ועדת החריגים של משרד התחבורה. החלטה זו מגיעה חרף התנגדותם של נציגי משרד הבריאות לפתיחה נוספת.

עם זאת, שרת התחבורה מירי רגב קיימה הערב הערכת מצב לאחר החלטת הקבינט להשבת הישראלים לבחירות, וסיכמה כי בשלב הראשון של החזרת הישראלים לבחירות, ייכנסו לישראל לא יותר מ-1,000 ביום וזאת על מנת לוודא את אפקטיביות האכיפה לצד אספקה של מלאי הצמידים האלקטרונים, שיאפשרו פיקוח מיטבי והדוק על הבידוד הביתי. כל זאת במטרה למנוע פגיעה במאמץ החיסונים והרעה בנתוני התחלואה.

הדיון התקיים לאור הביקורת שהושמעה כלפי הוועדה, לפיה לא תותר כניסתם של ישראלים שירצו להצביע בבחירות לכנסת ה-24 שיתקיימו ב-23 במרץ. עוד הוצג במתווה החדש, כי יפתחו את מעברי הגבול היבשתיים תוך בקרה על היוצאים והנכנסים. כניסת עולים חדשים תימשך במתכונת הקיימת.

אזרחים מחוסנים יוכלו לצאת מישראל במגבלת היקף הטיסות שיקבע ע"י שרת התחבורה, ותוך עמידה בתנאי משרד הבריאות, ובמקביל תופעל ועדת חריגים ליציאה מישראל שתדון בבקשות של אזרחים המבקשים לצאת שאינם מחוסנים. כמו כן, יוכשרו שדות תעופה נוספים לייעול הכניסה לארץ. 

בנוסף, תתבצע עבודת מטה של משרדי הבריאות, התחבורה והתיירות בעניין כניסה עתידית של תיירים מחוסנים, שתובא בבוא העת לאישור הקבינט.

הביקורת - ושינוי המתווה

שרת התחבורה מירי רגב הגיבה על הביקורת מוקדם יותר השבוע ואמרה כי "בניגוד לפרסומים, הובהר כי נבחנים באמצעות המל״ל עם כלל הגורמים הרלוונטיים, מספר מתווים לאפשר את הגעת הישראלים לארץ כדי להצביע וכפועל יוצא מכך ורק במקרה שהמתווה יאושר על ידי הממשלה, מי שירצה להגיע לישראל לצורך ההצבעה לא יזדקק לאישור וועדת חריגים. עד להחלטה בנושא וועדת החריגים תפעל כרגיל על פי הנהלים הקיימים".

בתוך כך, פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, התראיין הבוקר בגל"צ והסביר מה עמד מאחורי ההחלטה לפתוח את מערכת החינוך לכיתות ז'-י' באזורים ירוקים וצהובים, אולמות האירועים והמסעדות: "החלטנו שזה הצעד הנכון לפי הפרמטרים שקבענו ושהנחו אותנו. עמדנו בהם. מספר החולים קשה יורד, ומה שמשפיע כעת זה חוסר הידיעה לגבי השפעת חג הפורים. אפשר לנהל את הסיכון בכמה אופנים ובסוף, היה נכון מבחינתנו לקיים את הפתיחה ביום ראשון".

אש סיפר כי הוא מוטרד לאור מה שקרה במהלך חג הפורים. "הקורונה לא מאחורינו וצריך להקפיד על כל ההנחיות כדי שהתחלואה לא תתפרץ שוב. האווירה הציבורית והפוליטית זה היינו הך, זה מפריע לי. גם אמרתי אתמול בממשלה שצריך להקפיד על הכל, להסביר לציבור שהקורונה לא מאחורינו והסיכון קיים. אנחנו לא רוצים התפרצות באוכלוסייה לא מחוסנת".

פתיחת שוק מחנה יהודה  (צילום: מארק ישראל סלם)
פתיחת שוק מחנה יהודה (צילום: מארק ישראל סלם)

בנוסף, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, התראיין הבוקר ב-103FM והתייחס גם הוא לפתיחת המשק. בניגוד לאש, לוי אמר כי לדעתו, הפתיחה המתכוננת ביום ראשון, עלולה להיות נגועה בשיקולים פוליטיים של השרים: "הם מקבלים החלטות ויכול להיות שהדבר בא גם מתוך אג'נדה פוליטית". לדבריו, סגר רביעי הוא עדיין אפשרות קיימת לאור הפרת ההנחיות במהלך פורים.