משרד הבריאות הודיע היום (שלישי) כי במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות אותרו באמצעות תהליך ריצוף שלושה מקרים עם הווריאנט הניו יורקי, כולם בני משפחה אחת. הזן הניו יורקי התגלה לפני כשלושה חודשים בעולם ומצוי בעיקר בניו יורק שבארצות הברית. בנוסף, כך נמסר, אותרו שני מקרים בתהליך ריצוף של הווריאנט 1.525 שמקורו באפריקה ומצוי בריצופים באנגליה, ארה"ב, ניגריה וירדן. 

 הזינוק החריג בחשיפה לנדבקים בגני ילדים, 350 מהמוסדות לגיל הרך נותרים סגורים בצל ההנחיות של משרד הבריאות. פרופ' צחי גרוסמן, יושב ראש אגודת רופאי הילדים בישראל, הביע חשש מהמצב הזה בתוכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, והזהיר: "אם לא יינקטו צעדים, המצב הזה יילך ויתפתח בשבועות הקרובים".

"לצערי, כל זמן שיש אנשים שלא התחסנו בקרב הצוותים החינוכיים וגם חלק מההורים שלא מתחסנים, מעבירים לילדים שמדביקים אחרים בגן", הוסיף גרוסמן. "גן לא מצמיח קורונה, הוא מקבל את זה משני מקורות בלבד - או מילדים או מהוריהם שלא התחסנו, או מגננות שלא התחסנו. כל זמן שיהיו אנשים בגיל ההורים או המטפלות שלא התחסנו, המספרים יעלו".

"אנחנו בהחלט עומדים על כך ותובעים ככל האפשר (להתחסן)", הוסיף הרופא הבכיר. "זה לא בידינו לחייב צוותים חינוכיים, שייבדקו או יתחסנו. עצם הצורך בהליך הזה, אני מאמין, יביא את הצוותים האלה להתחסנות. אני שלם עם חקיקה מסוג זה, אך יש לנו בעיה במדינה דמוקרטית עם אנשים שיכולים לעתור נגד חקיקות כאלה", המשיך. "אנחנו מוגבלים ביכולת שלנו, אך אנו כן יכולים לומר להורים לעשות ככל יכולתם לחייב את הצוותים החינוכיים להתחסן".

על מקדם ההדבקה בנגיף הקורונה אמר: "ה-R בתקופה שקדמה להתחסנות אוטומטית הביא לחולים קשים ומונשמים בקרב הגילאים המבוגרים. כשהורדנו את האוכלוסייה הזו כמעט לגמרי מסדר היום, גם אם ה-R יטפס, הוא יביא לתחלואה בקרב מגזרים שהסיכון שלהם לפתח תחלואה קשה והנשמה נמוך יותר".

האם המוטציה הניו יורקית עמידה בפני החיסונים?
"הווריאנט הזה מכיל אחת מהמוטציות הזהה למוטציה הדרום אפריקאית. זה מטריד, אך כנראה שרמת ההתפשטות שלו יותר איטית מהווריאנט הבריטי".