פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התייחס היום (ראשון) להקלות החדשות שנכנסו לתוקף ולמצב התחלואה, ואמר בראיון בכאן רשת ב' כי "אפשר יהיה לוותר על המסכות בחוץ - החשיבות שלהן שם נמוכה".

"אנחנו רוצים לפחות בשלב הזה, כשאנחנו לא יודעים מה מידת ההגנה של החיסון מפני הדבקה לשמור על מקדם ביטחון נוסף, וזה המסכות, הריחוק וכללי ההיגיינה", הסביר אש.

עם זאת, כשנשאל האם לדעתו ניתן לוותר על המסכות בחוץ, בחופי הים ובטבע, אמר: "במקומות כאלה החשיבות של המסכות הרבה יותר נמוכה ואפשר לוותר עליהן. העניין פה הוא לא לייצר בלבול נוסף - איפה כן ואיפה לא - אז זה נשאר, אבל הדגש במשטרה הוא לא לאכוף באזורים כאלה, ובכלל האכיפה תהיה מוכוונת לבידוד, בעיקר לאנשים שחוזרים מחו"ל". 

בראיון בגלי צה"ל אמר כי "החשש הגדול שלנו הוא מפני עלייה בתחלואה כתוצאה מאי שמירה על הכללים, דבר שיוביל אותנו למצב בו נצטרך לחזור לאחור". הוא נשאל על פתיחת נתב"ג לכניסת ישראלית, והסביר כי "צריך כאן משמעת עצמית. אין לנו אכיפה מספקת ויש סיכון לא קטן להכנסת מוטציות לישראל". 

"אנחנו מתנגדים להחזרת הלימודים בערים אדומות, ועוקבים אחרי רמות התחלואה בשאר הערים", הדגיש, "אנחנו רואים עלייה במספרי החולים במערכת החינוך, אז זה לא נכון לפתוח את הלימודים בערים אדומות". הוא ציין כי ישנו צפי לעלייה בתחלואה בכל פעם שנכנסות לתוקף הקלות חדשות. "אנחנו מסתמכים על כך שישנם למעלה מ-3.5 מיליון ישראלים המחוסנים פעמיים, ואני מקווה שהדבר ייתן הגנה במספר המאומתים ומספר החולים הקשים - אך במידה והדבר לא יספיק ניאלץ לחזור לאחור".

הוא נשאל אם משמעות של חזרה לאחור היא אפשרות של הגבלות חדשות לפי הבחירות, והשיב: "אני מאמין שאם נראה בצורה ברורה שהפתיחה מסכנת אותנו, גם לפני הבחירות יהיה אפשר לקבל החלטה כואבת". הפרויקטור הסביר עוד כי הגדרת המדדים מורכבת מאוד, זאת בשל המוטציות השונות. "נצטרך לעקוב אחרי מקדם ההדבקה ומספרי החולים הקשים, נתונים שאנחנו לא רוצים שיעלו. זה תלוי בקצב העלייה ונרים את הדגל האדום במידת הצורך". 

מחלקת קורונה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
מחלקת קורונה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כאמור, במהלך השבוע הקרוב נראה את ההשפעות של חג הפורים על התחלואה. "אנחנו נערכים לכך חשיבתית ומתכוננים לכך שצום הרמדאן מתקרב", הסביר ונשאל האם יכול להיות מצב בו יהיה עוצר לילי בפסח, בדומה למתווה בפורים: "מקווה שלא, אך לא יכול לומר בוודאות לפני שנראה את הנתונים מהסופ"ש, מפורים וכמובן גם מהפתיחה של היום. אני מקווה שנוכל לחגוג את פסח בצורה סבירה בחיק המשפחה". 

בסיום הראיון הוא נשאל על דברי ראש הממשלה בראיון לפוקס ניוז, והסביר: "כולנו מבינים את זה שהקורונה עדיין כאן וחשוב להישמר. אני חושב שאנחנו נמצאים בדרך החוצה, אבל ברור שהיא עדיין איתנו, וחייבים לשמור ולהישמר".