בגלים הקודמים, מקדם R בהחלט היה מדד להתפשטות המגיפה מתוך הבנה שמתוך אחוז מסויים של מאומתים יהיה אחוז מסויים של חולים שיפתח תחלואה קשה. גם כעת, כשנכנסו החיסונים למשחק, אנחנו יודעים שאנשים שהתחסנו הם למעשה לא חסינים במאה אחוז להדבקה וחלקם כן יכולים להידבק.

בנוסף, אנחנו יודעים שהחיסון אכן מונע הדבקה אבל היעילות היותר גבוהה היא במניעת מחלה קשה. לכן היום כשרוצים למדוד עד כמה המגיפה מתפשטת וחמורה צריכים לראות כמה נדבקים יש בקרב קבוצות סיכון מסויימות כמו נשים בהריון ומבוגרים ולא כפי שמדדנו בעבר.

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

ד"ר חגית סרבגיל ממן, סגנית מנהל בית החולים אשדוד הסבירה: "בעבר, כשדיברנו על R או על כל פרמטר אחר – מה שהיה חשוב זה העומסים בבתי החולים. היום כשיש את החיסונים אז ניתן לראות שלמרות שיש המון מאומתים – רק חלקם מגיעים למצב קריטי, כך שהעומס בבתי החולים ירד. כבר לא ניתן לקחת את מספר המאומתים היומי ולהסיק ממנו על מספר החולים במצב קשה בכל רגע נתון".

עוד ציינה כי היא חושבת שמקדם R הוא פרמטר אחד שבונה את תמונת התחלואה אבל הוא לא החשוב שבהם והוא לא זה שמשקף את מספר החולים בקהילה. מה שצריך להסתכל עליו הוא שיעור החולים בקבוצות מסויימות. "עד עכשיו טיפלנו בחולים הקשים בפנימיות הטיפול הנמרץ אבל כעת כשמדובר על נשים בהריון וילדים זה מערכים אחרים לגמרי", הוסיפה.

כאשר נשאלה על הווריאנטים, אמרה כי לדעה "עושים מהם יותר ממה שהם באמת. לרובם, החיסון עוזר. שובר השוויון כאן הוא החיסונים. כל עוד לא נגיע למצב בו יהיה שיעור מתחסנים שיסייע להוציא את ישראל מהמגיפה – אז לא נצא מהמגיפה הזו. מתוך האוכלוסיות שלא התחסנו ולא חלו אפשר לראות שיש לנו עדיין מעט מאוד כאלה שמבחינה רפואית לא יכולים להתחסן. אין הרבה אינדיקציות שמדברות על זה שאי אפשר להתחסן. למשל נשים בהריון יכולות להתחסן בתקופה מסויימות של ההריון, אלרגנים יכולים בבתי חולים ועוד. מתוך זה, נשארנו עם אוכלוסיית הילדים שכרגע לא יכולים להתחסן ואני מקווה שבקרוב גם הם יוכלו".

הד"ר אמרה כי לדעתה צריכים להתגבר על הפחד וכל האמירות כמו 'רצינו לראות איך זה ישפיע על האחרים': "יש מיעוט שמתנגד אידיאולוגית ואנחנו צריכים לגרום לו להישאר מיעוט. בתוך אוכלוסיות הסיכון יש עוד כמה אוכלוסיות שאנחנו צריכים להגיע אליהן כמו למשל מרותקי הבית. אם באמת נצליח לחסן הרבה יותר באוכלוסיה אז נצא מהמגיפה".

בתשובה לשאלה מתי נחזור לשגרה, אמרה: "כשאנחנו מדברים על חיסון עדר אנחנו מכוונים ליותר מ-90% מחוסנים. אני מאמינה שהשגרה תחזור כשתהיה כאן חסינות עדר. אנחנו צריכים להתרכז בלתגמל את האנשים שהתחסנו. הנושא של הדרכון הירוק זה משהו שמאוד חייבים לחזק אותו ולפעול לפיו. כנראה שלהגיד לאנשים לשמור על הבריאות זה לא מספיק, חייבים לשים קונטרה מול כל החששות ולהראות שאפשר לחזור לחיים. לכו להתחסן".