פרוייקטור הקורונה הפרופ' נחמן אש שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על המצב בישראל לאחר החזרת המשק לפעילות, ועל האמירות לפיהן הקורונה מאחורינו וטען כי "הקורונה כאן.  אנחנו מתמודדים עם הקורונה ונמשיך להתמודד איתה גם קדימה. התקווה הגדולה באמת היא החיסונים ואני מקווה שבעזרתם אנחנו נוכל לצאת מזה. כמגפה, אני מקווה שהקורונה תהיה בחודשים הקרובים מאחורינו ושנוכל לחיות כשמשק פתוח בלי סכנת סגירה, ועם הרבה פחות מגבלות".

כאשר נשאל האם מרגיש שהמהלכים מוקדמים מדי ומושפעים מהבחירות הקרובות, השיב כי "אני חושב שאנחנו הולכים על קרקע בטוחה, אבל היא עדיין לא נטולת סיכונים. חשיבות פתיחת המשק הייתה חשובה מאוד במיוחד בשעה שאנחנו שומעים את המצוקות שיש לגורמים השונים, ואת המצוקות במערכת החינוך. עלינו להמשיך ולעקוב אחר הנתונים ולהגיב לעלייה בתחלואה בצעדים לאחור". 

באשר למוטציות, אמר כי אכן המוטציות מגיעות אלינו דרך נתב"ג. המוטציה הבריטית הגיעה, וכנראה שגם הדרום אפריקאית הגיעה דרך הערוץ הזה, אבל הדרך לחסום את זה היא לא מסובכת. היא מתבססת על בדיקות ועל בידוד. "הפער שלנו הוא באכיפת הבידוד, אנחנו יודעים שאנשים לא מקפידים על זה, ואנחנו מחפשים את הדרך הכי טובה בכדי לאכוף את הבידוד. כרגע, לחודש הקרוב, עוד אין דרך כזו, אבל אנחנו מקדמים... אותה. מקווה שהפיילוט של הצמידים האלקטרוניים יהיה זה שיעשה את השינוי. עניין המלוניות לא הכיח את עצמו, אז כן יש פה פער ויש פה סיכון בעיקר בחודש האחרון שהטיסות הנכנסות לארץ עלו בצורה משמעותית". 

בנוגע לחיסונים למחלימי הקורונה, אמר כי "אנחנו קוראים לאנשים שלושה חודשים אחרי ההחלמה להתחסן. בהחלט. כדאי שיקבלו עוד מנה אחת של חיסון", ולגבי מקדם ההדבקה ציין כי "אנחנו עדיין לא רואים עלייה במספר המאומתים או חולים. יחסית לימים האחרונים המצב הוא די סטטי". 

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

בדבר מגבלות הפסח, ציין הפרופ' כי הוא עדיין לא יודע להגיד: "נצטרך לעבור את השבוע הזה, לראות את השפעות פורים ובתחילת השבוע הבא נהיה יותר חכמים. אם התחלואה תישאר כמו היום, אז נוכל לעבור את פסח יחסית בסדר". 

בתשובה לשאלה מדוע צריך להמשיך ללכת עם מסכות על אף החיסונים, ענה אש כי אנחנו לא יודעים עד כמה החיסון מונע הדבקה. "אנחנו רוצים להיות על קרקע מוצקה ואז נוכל להקל גם בנושא הזה. המסכה חשובה יותר במקומות סגורים מאשר במקומות פתוחים. יש להקפיד על מסכה במקומות סגורים".