על רקע פתיחת המסעדות והמסחר, גוברות ההערכות כי על אף ההקלות – לא יוטלו הגבלות חמורות בחג הפסח. גורמים במערכת הבריאות אמרו ל"מעריב": "התמונה המצטיירת היא שהחיסונים מגינים בצורה פנטסטית. לא מן הנמנע שבזכותם לא נידרש להגבלות נוספות בפסח".

עוד הם מדגישים כי "צריך לקחת את הנושא בעירבון מוגבל. אולם לפחות בינתיים, אנחנו כבר שבוע וחצי אחרי חגיגות הפורים ועדיין לא מזהים זינוק חד בתחלואה כפי שהיינו מצפים".

חיסוני קורונה בבר בדיזינגוף (צילום: רויטרס)

גם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש שוחח אתמול עם בן כספית וינון מגל ב־103FM על המצב, וטען כי "התקווה הגדולה באמת היא החיסונים". אש הוסיף: "אני מקווה שבעזרתם אנחנו נוכל לצאת מזה. כמגיפה, אני מקווה שהקורונה תהיה בחודשים הקרובים מאחורינו, ושנוכל לחיות כשהמשק פתוח בלי סכנת סגירה, ועם הרבה פחות מגבלות".

בדבר מגבלות הפסח ציין אש כי הוא עדיין לא יודע להגיד: "נצטרך לעבור את השבוע הזה, לראות את השפעות פורים ובתחילת השבוע הבא נהיה יותר חכמים. אם התחלואה תישאר כמו היום, אז נוכל לעבור את פסח יחסית בסדר". בתוך כך, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס ציינה גם היא כי "מצב התחלואה יציב באופן יחסי, ואם הוא יישאר כך אין סיבה שיהיו הגבלות בחג הפסח".

במקביל, תמונת מצב של נתוני ההתחסנות בחברה החרדית חושפת כי רכסים מובילה עם שיעור המתחסנים הכי גבוה (30%) ליישובים שבהם יותר מ־10,000 איש. אחריה ממוקמת בני ברק עם 27%, אלעד עם 22%, מודיעין עילית עם 20% וביתר עילית עם 18%.

מנתוני ההתחסנות בקרב בני 60 ומעלה בערים מודיעין עילית, רכסים, אלעד, בני ברק וביתר עילית עולה כי מודיעין עילית מובילה עם 98%, אחריה רכסים עם 92%, אלעד עם 83%, בני ברק עם 76% וביתר עילית עם 72%. בקרב קבוצת הגיל 40־59 עדיין מובילה מודיעין עילית עם 66%, אחריה אלעד עם 60%, רכסים עם 57%, בני ברק עם 55% וביתר עילית עם 51%.

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן מציין כי מאז שיא התחלואה באמצע חודש ינואר, הירידה החדה ביותר היא בתמותה, שם חלה ירידה של 71%. במספר המאומתים הירידה הגיעה ל־55%, במספר החולים קשה החדשים ל־45% ובמספר החולים קשה בבתי החולים ל־40% ירידה.
בתוך כך, מכון המחקר של קופת חולים מאוחדת מתריע כי הסרת מגבלות הריחוק החברתי כבר בתום השבוע הראשון מקבלת החיסון השני – עלולה לגרום לעלייה בתחלואה.

ממעקב שבוצע אחר 102,150 חברי מאוחדת שחלפו לפחות 35 ימים מאז התחסנו במנה השנייה, עלה כי אומנם 55% מתוך המאומתים אובחנו כבר בשבוע הראשון לאחר החיסון השני, אבל 27% מתוך המאומתים שנדבקו בנגיף אובחנו רק 8־14 ימים מקבלת החיסון השני.
לפיכך, במאוחדת קוראים לא לבטל את ההקלות, אלא להחיל אותן רק על מחוסנים שכבר חלפו שבועיים מיום קבלת מנת החיסון השנייה ולא כעבור שבוע בלבד, כפי שמורות ההנחיות כעת.