ד"ר דוד דביר, ממובילי מחקר החיסונים של מאוחדת שהמליץ לדחות את מתן ה"תו הירוק" למתחסנים לשבועיים אחרי המנה השנייה, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על תוצאות המחקר והזהיר כי פתיחת המשק תוביל ככל הנראה לעלייה בתחלואה. 

"לפי המחקר שעשינו, בשבוע הראשון אחרי החיסון השני יש 80% הגנה, בסוף השבוע הראשון אחרי מדובר על 90% הגנה ורק בסוף השבוע השני מגיעים ל-96% הגנה", הסביר דביר. "אני חושב שיש עוד גופים בארץ, בבתי החולים שראו את התופעה הזאת, ואתמול בתזמון די מדהים גם ה-CDC הוציא הוראה שמי שנחשב מחוסן זה שבועיים אחרי המנה השנייה".

דביר התייחס גם לפתיחת המשק והשלכותיה והזהיר: "אנחנו בעצם משחקים במשחק של ניהול סיכונים, זה לא משחק, זה ניהול סיכונים אמיתי. אף אחד לא צפה שעכשיו אנחנו נפתח מלא־מלא, לא צפינו שכך יפתחו את השמיים, התקהלויות ולכן אנחנו צריכים לראות איפה אנחנו יכולים להפחית את התחלואה".

הוא הדגיש כי "אנחנו מחויבים לפתוח את המשק, אנחנו נמצאים בסיטואציה שהיא ייחודית, אין עוד אף מדינה שיש לה ככה אחוז מחוסנים כל כך גדול" אך הזהיר: "הצפי כרגע הוא לעלייה בתחלואה, אתמול ה-R היה 1 שזה עדיין יציבות אבל אנחנו מדברים על עלייה בחברה החרדית שעד עכשיו הייתה מתחת ל-1".

דביר הסביר כי בזכות החיסונים "אנחנו רואים שחולים קשים מגיעים הרבה פחות לבתי החולים כרגע. צריך לזכור, אנחנו מדברים על חולים, אנחנו לא עושים בד"כ בדיקות לאנשים שהם מחוסנים וא-סימפטומטיים, זאת אומרת רוב האנשים שבעצם יצאו אצלנו בתצפית, במחקר, חיוביים, אלו היו אנשים עם סימפטומים, הם לא נדגמו סתם".

"היה מחקר אחר למשל שראו כשדגמו גם מחוסנים א-סימפטומטיים אנחנו יודעים שהיעילות של החיסון קצת פחות גבוהה, 88 אחוז יעילות חיסון. אנחנו יודעים שיש בערך מיליון ו-300 אלף אנשים שלא חוסנו, כולל ילדים, מתוכם אנשים עם גורמי סיכון לכן אנחנו בהחלט צופים שתהיה עלייה בתחלואה וגם בחולים הקשים. זה ילך ביחד".