מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על מצב התחלואה בקורונה והעריך: "בשבועות הקרובים התמונה תהיה עוד יציבה. נראה לי שבטווח הזמן הקרוב, לא יהיה סגר נוסף". הוא גם הזהיר: "גם אם הממשלה תקבל החלטה על סגר בפסח, זה פשוט לא יקרה".

"נראה לי שהציבור חושב שהסבירות לא מבוטלת לסגר נוסף, אבל אני חושב שבשבועות הקרובים התמונה תהיה עוד יציבה. זה תלוי בטווח הזמן, אבל נראה לי שבזמן הקרוב לא יהיה סגר", אמר. "בטווח הזמן הקרוב המחלה תהיה תחת שליטה. אני לא יודע מה יקרה עם הילדים, נצטרך לעקוב".

"אין טעם לומר לאנשים, גם אם הממשלה תקבל החלטה על סגר בפסח זה פשוט לא יקרה", הזהיר. "אני לא חושב שצריך כללים שיהיה צריך לאכוף. מה שריאלי זה לומר לציבור מה הדרך הנכונה ולצפות מהציבור לנהוג באחריות. עברה שנה מאז הסגר הקודם ואני חושב שהמציאות השתנתה ברמה כזאת שאם היום נגיד לאנשים לחגוג את הסדר לבד, אני לא חושב שזה יקרה".

בר סימן טוב הדגיש כי יש לפתוח את מערכת החינוך באופן מיידי: "צריך להחזיר בצורה את הלימודים כמה שיותר בטוחה. המצב בו אנחנו פותחים מסעדות ובאמת הכול פתוח, אי אפשר בסיטואציה הזאת שיהיו תלמידים שלא ילמדו. זה לא הגיוני. בטח באזורים שהם המועדים, האדומים, שם שווה להשקיע את הכסף בקבוצות יותר קטנות כדי להבטיח שלא תהיה התפשטות של המחלה. לא הגיוני שכול כך הרבה מהפעילויות במשק חזרו באופן מלא ויש לא מעט ילדים שנמצאים בבית, שרירותי".

על הטענה כי ההחלטות על פתיחת המשק התקבלו משיקולים פוליטיים אמר: "אני לא יודע לענות כי לא הייתי בקבלת ההחלטות, בחלקים שהייתי הרגשתי שההחלטות התקבלו באופן ענייני, יש מספיק דעות של אנשי מקצוע שאומרים שצריך להחזיר את הפעילות. לו הייתי במעגל קבלת ההחלטות, כן הייתי ממליץ להחזיר את המשק לפעילות, הייתי שם דגש על חינוך בצורה בטוחה וודאי באזורים יותר מועדים, נמנע מהתקהלויות גדולות בחללים סגורים ומגיע לשליטה המרבית האפשרית על החוזרים מנתב"ג".

בר סימן טוב סיפר על הלחץ שמגיע מהציבור, שמיואש ועייף מההגבלות, והסביר: "לפעמים יש מצב בו יש הרגשה שכבר אי אפשר להחזיק את זה. היינו בסיטואציה הזאת בחודש מאי בסוף הגל הראשון, הרגשנו שאי אפשר להחזיק את זה לא מול כל הגורמים המעורבים בקבלת ההחלטות, השלטון המקומי, מערכת החינוך ואל מול הציבור". 

"החיסונים הם שינוי משחק, השאלה אם הם מסיימים את המשחק. הם משנים את התמונה באופן דרמטי. יש 3 שאלות פתוחות – הראשונה, עדיין יש לנו שליש מהאוכלוסייה שלא מחוסן, ילדים מתחת לגיל 16, יש מסה גדולה מאוד שלא התחסנה. זה דבר משמעותי. אנו על 53 אחוזים מכלל האוכלוסייה שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת. אני מקווה שבקרוב יחסנו את הילדים".

"הדבר השני הוא כמה זמן מחזיקה התגובה החיסונית והאם התפתחו וריאנטים עמידים יותר לחיסון ולכן חשובה השליטה על נתב"ג. אני מניח שייקח הרבה זמן עד שכל העולם יתחסן, יש פוטנציאל של התפתחות וריאנטים, וייתכן שיהיה צורך של חיסון חוזר של האוכלוסייה. אני מניח שאם יתפתחו וריאנטים חדשים בעולם לא יהיה אפשר למנוע את כניסתם באופן הרמטי. לכן צריך עוד מנגנוני הגנה, כמו מינימום התקהלויות במקום סגור, ומערכת החינוך שמתפקדת בשגרה שמתאימה למניעת התפשטות. אם קורית הדבקה היא באופן נשלט ולא בכל בית הספר".

"הבחירות יהיו מאחורינו תוך שבועיים ואז אנחנו נמצאים עם שאלה מאוד גדולה האם למנוע מאנשים לטוס לחו"ל. אני מניח שלסגור את נתב"ג באופן הרמטי פשוט אי אפשר. זו החלטה דרמטית שקשה להחזיק לאורך זמן, לכן אני מקווה שהמנגנונים של בידוד יעבדו". 

"לאורך זמן יקרו 2 דברים להערכתי - התגובה החיסונית תישחק וייתכנו וריאנטים יותר עמידים. הקורונה היא אירוע שהולך להישאר פה כנראה לאורך הרבה מאוד זמן, אולי אפילו לתמיד, הוא יעבור תהליך כמו שעברה השפעת, יהפוך למחלה שמלווה אותנו, ואנחנו נתחסן לזה כל תקופה. מכיוון שהאוכלוסייה מחוסנת והתגובה החיסונית עדיין אפקטיבית וכי לא התפתחו וריאנטים נהיה בשליטה על המחלה והדבר כנראה ישתנה על ציר הזמן ויעמיד אתגרים מאוד גדולים לטווח הארוך".

הוא הוסיף: "אף אחד מאיתנו לא יכול לחזות את העתיד ולדעת אם הקורונה תלווה את האנושות לתמיד אבל צריך להיערך. לשפעת לקח עשרות שנים עד שבני האדם פתחו זיכרון חיסוני. לנו לשמחתנו יש חיסונים, לא צריך שאנשים יחוו את המחלה כדי לפתח".

בר סימן טוב סיפר כי "אני בעד חיסון ילדים, אנחנו צפויים להתחיל בגיל 12, אני מקווה שזה יקרה כמה שיותר מהר אני באופן אישי אחסן את הילדים של מיד ברגע שיהיה אפשר. החיסון בטוח, 100 מיליון מבוגרים התחסנו בעולם. נעשית בדיקת בטיחות על ילדים על ידי חברת פייזר, אני מניח שגם במודרנה. אם החיסון יוכח כבטוח ואני מעריך שיוכח כבטוח אני מעריך שנהיה במצב טוב".

על השאלה האם היה משנה משהו בהתנהלותו בתחילת המשבר, ענה: "אני חושב שהייתי נותן הרבה יותר מעורבות של קופות החולים בשלב הרבה יותר מוקדם, מפקדת אלון הייתה צריכה להיות אזרחית, באחריות קופות החולים. היה צריך לנהל את זה אחרת, בהיבט הזה שכל ארגון יעשה את מה שהוא טוב בו. אבל אין משהו אחד שהיינו עושים וזה היה משנה את התמונה. אין פה נס שאם נעשה אותו הכול ישתנה והכול יהיה טוב, זה פשוט לא עובד ככה".