ערן סגל, הפרופסור לביולוגיה חישובית במכון ויצמן, שוחח היום (חמישי) עם גדעון אוקו בתכניתו ב-103FM. הוא התייחס לירידה בנתוני התחלואה, והסביר האם באמת יש סיבה לאופטימיות בקרב הציבור הישראלי.

"הבוקר זה נראה מאוד אופטימי, נאמר פשוט מהסיבה שמעבר לזה שהנתונים יורדים. לאורך השנה האחרונה ראינו מספר פעמים בהן היו עליות ואח"כ ירידות, אבל הפעם זה שונה", אמר סגל. "הפעם הפתיחה של המשק שבוצעה היא הפתיחה הרחבה ביותר שנעשתה, ואנחנו מבינים שהסיבה לירידה בתחלואה היא החיסונים וזה משהו שהוא איתנו להישאר ואנחנו מקווים שגם הירידה בתחלואה תישאר".

עוד התייחס לחגיגות פורים השונות והחשש שהגיע לאחריהן שהתחלואה תקפוץ מעלה, אך הבהיר כי עלינו להתמקד באירוע אחר, פתיחת המשק: "נכון, למרות שראינו את ההפרות בפורים, אנחנו לא יודעים לומר מה היה היקף ההפרות. חששנו, אבל האירוע היותר משמעותי הוא הפתיחה, שקורה באופן יום יומי מזה חודש, אנחנו יודעים שאנשים מקפידים פחות ולמרות כל זה אנחנו רואים את מגמת הירידה, זה מאוד מעודד".

החוקר השווה בין היציאה הסגר השני לבין היציאה הנוכחית, שמגיעה בד בבד למבצע החיסונים: "כשיצאנו מהסגר השני, אפשר לומר ששתי הפתיחות שבוצעו עכשיו בסגר השלישי דומות לאלה של השני. בשלב הזה היינו עם מקדם הדבקה מעל 1, כלומר מגפה שחזרה להתפשט ומכאן זה רק עלה. בימים האחרונים אנחנו רואים שהירידה רק הולכת ומתגברת ורואים את זה בכל המדדים שמסתכלים עליהם. אפילו במגזר הערבי שבשבועות האחרונים זיהינו עלייה, גם שם בימים האחרונים אנחנו מזהים יציבות, אז אני מקווה שגם שם אנחנו לקראת בלימה, לאט-לאט גם יותר מתחסנים".

רחוב דיזנגוף בתל אביב בעת פתיחת המשק היום (צילום: אבשלום ששוני)
רחוב דיזנגוף בתל אביב בעת פתיחת המשק היום (צילום: אבשלום ששוני)

כשנדרש להשיב לשאלה האם הסיבה לירידה היא אך ורק החיסונים, ענה: "אנחנו לא יכולים לומר בוודאות, כי אנחנו לא עושים ניסוי מבוקר כמו שעשו פייזר. אנחנו בחיים האמיתיים, אבל מכל מה שמוכר לנו מהשנה האחרונה, וזו לא פעם ראשונה שאנחנו חוזרים לשגרה, ואנחנו יודעם מה קרה בפעמים הקודמות, ההבדל המהותי כרגע זה החיסונים. גם מזג האוויר אפילו בעלייה הקודמת של הגל השני קרתה בקיץ, אני חושב שההנחה הסבירה ביותר זה שזה החיסונים". עם זאת, הבהיר: "יש באמת ירידה גדולה בתחלואה בעולם מנסים להסביר אותה בכל מיני דרכים".

למרות האופטימיות, הוא הסתייג מכך שמדובר בסופה של המגיפה: "מה שאני אומר זה שאני מקווה שזה המצב אבל אני לא חושב שמישהו היום יכול לומר שזה המצב. ישנה אפשרות כזאת, ולצד זה אפשר להעלות לא מעט סיבות לדאגה שלא סיימנו עם זה. אני מקווה שלפחות בפורמט של הסגרים והתחלואה ברמה שראינו אני מקווה שכן. האתגרים מגיעים בעיקר מווריאנטים שאנחנו יודעים שנמצאים כאן בישראל, גם הווריאנט מניו-יורק".

לבסוף, התייחס לפעולות הממשלה בנושא נתב"ג, ואמר שלשיטתו אפשר ליישם מתווה טוב יותר לשדה התעופה: "בסופו של דבר אין ספק שהווריאנט מאנגליה היה מה שבאמת טרף לנו את כל הקלפים שבלעדיו יכול להיות שלא היינו צריכים סגר שלישי.

סגל הדגיש כי "ברור שווריאנטים יכולים לעשות הרבה מאוד נזק, אבל זה גם ניהול סיכונים. בסוף מקבלי ההחלטות צריכים להחליט, אני חושב שאפשר להחליש במידה רבה את הסיכונים אם יבנו מתווה יותר טוב לנתב"ג, להגדיל את הבדיקות שעושים לאנשים לפני עלייה למטוס וגם כשמגיעים לכאן, להביא מתווה שיביא לכך שגם הטיסות עצמן יהיו בטוחות וגם הסיכוי לא ירד ל-0 כי אין 0 אבל ירד לסיכוי מאוד נמוך".