מנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלא, אמר היום (חמישי) כי ישראל תמשיך לקבל מנות חיסון לקורונה, הסביר מדוע דווקא המדינה הקטנה נבחרה להיות הראשונה להתחסן והעריך כי בחודשים הקרובים גם ילדים יוכלו להתחסן. 

בראיון לחדשות 12 אמר מנכ"ל פייזר: "ידענו שיהיה טוב עבור האנושות אם תיבחר מדינה אחת שבה נוכל להדגים מה חיסון האוכלוסייה יכול לתרום לבריאות האנשים בה, וגם לכלכלה – כי ניתן יהיה לפתוח מחדש את המשק. כמובן ששוחחתי עם כמה ראשי מדינות, ביניהם עם נתניהו, והוא שכנע אותי שישראל היא מקום עם תנאים נכונים לניסוי". לדבריו, "לא להרבה מדינות יש מערכת כזו. הימרנו על ישראל, אנחנו שמחים מאוד כי האופן שבו ביצעתם את זה הוא מעבר למה שדמיינו". 

בורלא התייחס גם למאבק העולמי בהתמודדות מול הווארייאנטים השונים של הקורונה אל מול היעילות של החיסון, ואמר: "הגדרתי מטרה לצוות שלי שנהיה מסוגלים לפתח חיסון מותאם לווריאנט חדש, שיוגדר כמדאיג, בתוך 100 ימים". לטענת בורלא, הווריאנט שצריך להדאיג בשלב זה הוא הדרום אפריקאי, זאת מכיוון שנראה כי החיסון לקורונה, על פי תוצאות שמגיעות מישראל, מצליח לתפקד ביעילות מול הווריאנט הבריטי. "80 אחוזים מהחולים בישראל נדבקו בווריאנט הבריטי, והתוצאות היו נהדרות", אמר מנכ"ל פייזר. 

בורלא הגיב בחדשות 12 גם לאמירות של ראש הממשלה נתניהו, לפיהן הוא היחיד שיכול להביא את החיסונים לישראל, ודחה את הדברים. "כמו בכל החוזים שלנו ברחבי העולם, גם בישראל לא חתמנו על חוזה עם חברה עצמאית או ארגון, אנחנו חותמים על חוזה רק מול סוכנויות ממשלתיות. החיסונים יימכרו לכל מדינה שהיא ללא קשר לזהות המנהיג שלה".

התחסנות בני נוער - בחודשים הקרובים
מוקדם יותר, אמר מנכ''ל פייזר אלברט בורלא במסיבת עיתונאים כי להערכתו, בני נוער יוכלו להתחיל להתחסן נגד הקורונה כבר בחודשי הסתיו הקרוב וכי ילדים בגילאי בתי הספר היסודיים יוכלו להתחסן לקראת סוף השנה.

בנוסף, בורלא התייחס לכמות החיסונים שחברתו תוכל להפיץ ואמר כי הוא מאמין שעד לסוף השנה, תוכל החברה להפיץ למעלה מ-2 מיליארד חיסונים ברחבי העולם. לטענתו, המספר הסופי ינוע בין 2.4-2.3 מיליארד, כאשר מדובר ב-20% יותר מהכמות שצפו בחברה בטרם החלה השנה.

כזכור, החיסון שייצרה חברת פייזר, אשר אושר בהליך חירום על ידי ה-FDA, אושר לגילאי 16+ בחודש ינואר האחרון. מאז, החברה ערכה ניסוי בהשתתפות יותר מ-2,000 ילדים בני 15-12, שקיבלו את החיסון וממתינה לתחילת הדיונים ב-FDA על מנת שיאושר לשימוש על ילדים ברחבי העולם.

בישראל, דווח כי הוועדה המייעצת למשרד הבריאות, בוחנים האם להמליץ לחסן ילדים בגילאי 15-12, עוד בטרם מתן האישור הבינלאומי. הדיונים לא יצטרכו להמתין לתוצאות על יעילות החיסונים, זאת עקב ההערכה כי החיסונים של פייזר יעילים בילדים כמו במבוגרים, ונותר רק לוודא שהחיסון לא מסוכן עבורם.

בתוך כך, גם פרופסור חזי לוי, מנכ''ל משרד הבריאות התייחס היום לאפשרות לחיסון ילדים עוד במהלך 2021 ואמר: "בשלב זה ישנן מספר חברות המבצעות ניסויים בנושא, ביניהן גם פייזר ומודרנה. לפי ההערכותיהן, הניסויים יסתיימו בתום האביב או לקראת תחילת הקיץ. אני מעריך שאם הניסויים יוכתרו כהצלחה, נוכל באותה תקופת זמן להתחיל לחסן את ילדינו".

לדבריו, אין כרגע מחשבה לבטל את חובת המסכות בישראל: "זה לא על השולחן כי אנו לא יודעים מספיק על הדבקה א-תסמינית בין מחוסנים ללא מחוסנים ויש בקרבנו לפחות 2.5 מיליון ילדים שאינם מחוסנים. יתר על כן, אם נסתכל באירופה, יש מדינות שעכשיו בגלל תחלואה החזירו את המסכות. אמנם במקומות סגורים, אך החזירו חובת מסכות".