"ישראלים לא יצטרכו להתחסן נגד הקורונה פעם נוספת לפני 2022", כך אמר היום (ראשון) מנהל בית החולים שערי צדק לשעבר, פרופסור יונתן הלוי, לג'רוזלם פוסט, זאת למרות שתעודת המתחסן פגה לאחר חצי שנה וכמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הצהיר מספר פעמים כי הוא מכין את המדינה לאפשרות כי הישראלים יאלצו להתחסן פעמיים בשנה.

מומחים, בשלב זה, עדיין מדגישים כי הנתונים אינם מספיקים, אך אמרו כי ישנן סיבות להמשיך ולקוות כי החיסון יחזיק ליותר מחצי שנה. "אף אחד לא יודע את התשובה לשאלת זמן החיסון, אבל יש ראיות נסיבתיות שמאפשרות להיות אופטימיים שהוא יהיה בתוקף גם לאחר יולי", אמר הלוי.

לדבריו, רמת הנוגדנים אצל המחלימים, מבחינים כי היא יורדת תוך מספר חודשים, אך גם מספר הנדבקים מחדש נמוך יחסית. תהליך דומה מתרחש גם אצל המתחסנים, לטענתו של נשיא שערי צדק. בנוסף, "הנוגדנים אינם הגורם היחיד שחשוב, מסיבה זו הוא אומר "לא נצטרך את החיסון הנוסף לפני 2022".

מתחם חיסונים לנגיף הקורונה (צילום: ללא קרדיט)
מתחם חיסונים לנגיף הקורונה (צילום: ללא קרדיט)

"התסריט היחיד שבו נזדקק למנה נוספת של החיסון לפני כן, הוא רק במקרה ובו ורייאנט אגרסיבי במיוחד, שידביק גם את אלו שהתחסנו. אך אני לא מאמין שזה יקרה", הדגיש הלוי, שהוסיף כי לדעתו החיסון נגד הקורונה יהיה כמו החיסון נגד שפעת, ויינתן פעם בשנה.

הוא הסביר כי החיסונים המבוססים על טכנולוגיית M-RNA אמנם קלים יותר להתאמה, אך צריך להמשיך להיזהר לאור הקורבנות שהנגיף כבר גבה. לדבריו הצטרפה גם פרופסור סיריל כהן, מנהלת המעבדה לאימונותרפיה באוניברסיטת בר אילן, שהזהירה כי קשה מאוד לקבוע כמה זמן יחזיק החיסון.

"מתוך היכרות עם משפחת הקורונה, ישנם נגיפים אחרים במשפחה שמדביקים אותנו פעמים רבות, כמו אלו שגורמים להצטננות. אך החיסון מסוגל לייצר נוגדנים, כך שאם הייתי צריכה להמר, הייתי אומרת שהוא יציע הגנה מסויימת למשך שמונה חודשים לפחות, אולי אפילו לשנה", אמרה כהן.

לטענתה, סיבה נוספת לאופטימיות היא שאף אחד מהנבדקים בניסוי של חברת פייזר בקיץ הקודם לא דווח כי נדבק מחדש: "עד כה לא שמענו על זה, למרות שאין לנו את הנתונים הרשמיים, נראה כי הם עדיין מוגנים. השאלה הגדולה הייתה ונשארה המוטציות, וכאן באמת אנחנו לא יודעים. תרחיש סביר הוא שנראה חסינות חלקית בפני גרסאות מסוימות, ויש לכך השפעה על הצורך להתחסן שוב. לאו דווקא בגלל זמן החיים של החיסון, אלא בגלל אופי הנגיף".