מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, קיים היום (חמישי) תדרוך לתקשורת ברקע החלטת בג"ץ לבטל את ועדת החריגים בנמל התעופה בן גוריון וביטול הגבלת מספר הנכנסים לישראל דרך נתב"ג. הפרופ' הסביר כי במשרדו מכבדים את ההחלטה, אך הוסיף כי "יש בה סכנות". בנוסף אמר כי לנוכח הירידה בשיעורי התחלואה וההדבקה, הוא לא רואה צורך לדבר נכון לעכשיו על סגר רביעי.

את התדרוך פתח הפרופ' בחדשות מעודדות כשאמר כי "לשמחתי מגמת הירידה בתחלואה ממשיכה. מקדם ההדבקה ירד ל-0.68 וזה מעיד על כך שמגמת התחלואה ירדה ופחות אנשים מדביקים אחרים. הגם שיש ירידה בסך הכל בתחלואה ובחולים, 31 ילדים ושמונה ילודים מאושפזים, תשע יולדות מאושפזות גם כן".

על הפעימה הבאה של ההקלות שתיכנס לתוקף ביום ראשון אמר לוי: "מתקרבים לפסח, גם מתקרבים לפעימה רביעית שתחול ביום ראשון. היא עוברת לאישור הממשלה ותיתן הקלות גם בהתקהלות, גם בהשתתפות באטרקציות, יותר משתתפים במופעי ספורט, תרבות וכ'ו. באשר לפסח עצמו תהיינה גם הוראות לגבי התגודדות בתפילה, הסדר עצמו יחגג בבית. כרגע מגבשים מתווה גם לתפילות של הרמדאן ומתווה לחג הפסחא".

לאחר מכן התייחס הפרופ' לירידה בנתוני התחלואה והיקפי ההדבקה ואמר כי כרגע הוא אינו רואה צורך לדבר על הטלת סגר נוסף, רביעי במספר: "הנתונים של החיסונים מעודדים ומעודדים גם את הצורך לקרוא לכל מי שלא התחסן, גם לצעירים, להתחסן. בייחוד כשהרבה דברים נפתחים תחת התו הירוק. סיבה משנית היא הסיבה לשמור על הבריאות על ידי החיסון. לשמחתי אני יכול לומר שאני לא רואה כרגע צורך לדבר על סגר רביעי. אם נמשיך להתנהג נכון, להוריד את התחלואה ולהתחסן אני מאוד מקווה ומאמין שלא נצטרך להגיע לסגר רביעי אבל כן צריך להמשיך ולשמור על התנהגות נכונה כדי לא לפתוח פתח לנסיגה. שנגיד השנה מה נשתנה, השתנתה שאין זום, אין סדר במרפסות, סדר בבית עם משפחה על פי הכללים ושנהיה בריאים".

על החלטת בג"ץ בעניין פתיחת השמיים אמר הפרופ', כי "נאמרו כל מני אמירות שתקעו למשרד הבריאות סכין בגב. אני לא מכיר אף אחד שחושב כך. זה לא אמירות של בכירים שאני מכיר לפחות. אנחנו כאזרחי מדינת ישראל ככל דבר וכמובן כאנשי ציבור מקבלים לחלוטין את החלטת בג"ץ, הגם שאנחנו סבורים שיש בה סכנות להדבקה ולווריאנטים, ונעשה ככל יכולתנו ללמוד אותה ולפעול להורדת התחלואה".

לדברי לוי, "ההחלטה של בג"ץ פותחת פתח כמובן לכניסה של עוד ועוד שבים מחו"ל ועל יציאה של ישראלים לחו"ל ללא ועדות חריגים". הוא ציין כי "זה מדאיג אותנו משום שבעולם מסתובבים וריאנטים, יש ארצות לא מעטות שסגרו כניסה גם לאזרחים בשל החשש מווריאנטים", והוסיף: "נצטרך ללמוד את ההחלטה, נצטרך יחד עם רשות שדות התעופה, הנהלת נתב"ג ומשרד התעופה לראות כמה אנשים יכולים להיכנס בעת ובעונה אחת במהלך היום לנתב"ג. זה לא פשוט, אך בכל מקרה הדבר החשוב הוא לפעול באשר לכמות הנכנסים לארץ ונושא האכיפה. לצערי חלק מהשבים ארצה שצריכים להיות בבידוד לא מקפידים על כך, כ-60%, זאת הסיבה לעיסוק הרב בלנסות להגביל את מספר הנכנסים ארצה ולחפש אמצעי אכיפה אלקטרונים שמגבילים את חירות הפרט אבל שומרים על הציבור מתחלואה. אם אנשים היו מבינים את זה לא היינו נדרשים לכל הדברים האלה".

"ההנחיות של משרד הבריאות לגבי נתב"ג הן הנחיות שנותרו בעינן", אמר הפרופ'. "גם על היוצאים וגם על השבים חובה לשמור על כללי התו הסגול, מסכות, מרחק, כמובן לעשות בדיקה לשבים ארצה וללכת מי לביתו אם הוא מחוסן או מחלים ומי לבידוד. הדבר החשוב ביותר הוא שנפתחו שערי השמים וצריך להקפיד ולציית לבידוד, לא להסתובב ולא לפזר תחלואה אם יש כזאת".

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס מוקדם יותר היום להחלטת בג"ץ ואמר כי "זו החלטה חסרת אחריות ומנוגדת לאינטרס הציבורי. אנחנו מתמודדים מול אויב מאוד רציני ולא כדאי לתת יד לתחושה שהכל נגמר".