על פי נתוני משרד הבריאות, מקדם ההדבקה בישראל מוסיף לרדת, והוא עומד היום (ראשון) על 0.66. מספר החולים שמצבם קשה ממשיך לרדת אף הוא, ונכון לאתמול מאושפזים בבתי החולים כ־550 חולי קורונה במצב קשה.

ברקע הירידה בתחלואה והעלייה בכמות המתחסנים, הפעימה הרביעית של ההקלות בתקנות הקורונה נכנסה לתוקף בסוף השבוע. לפי התקנות החדשות, הורחבה ההשתתפות באירועי התרבות והספורט לעד 5,000 אנשים במקום פתוח, ובמקום סגור תוחל הגבלת 3,000 בני אדם.

אולמות האירועים והמסעדות יוכלו להכניס 500 בני אדם במקומות פתוחים ו־300 במקומות סגורים. אטרקציות תיירותיות שפעלו עד כה לפי תקנות התו הסגול יוכלו להכיל עד 2,500 בני אדם. על כל הפעילויות תופעל מתכונת התו הירוק.

ההקלות קובעות גם כי עסקים הפועלים לפי התו הירוק יוכלו לבצע בדיקות מהירות בכניסה לבית העסק, גם עבור מי שאינו מחוסן או מחלים. נוסף לכך, תהיה אפשרות לקיים אירוע תרבות בשטח פתוח ללא חלוקה למתחמים נפרדים.

במקביל, פעילות מערכת החינוך תורחב החל מהיום. מספר המשתתפים בפעילות של גנים ובתי ספר בשטח פתוח יעלה ל־50 לכל היותר. הקפסולות בכיתות ג' יבוטלו, ובדומה לכיתות א' וב' הקבוצה הקבועה תהיה כיתה שלמה. בהמשך לכך, בצהרונים לכיתות ג' לא ניתן יהיה לערבב כמה קבוצות. עוזרי חינוך והוראה ששימשו את כיתות ג׳ עד כה יעברו לתגבור הלימודים בכיתות ה׳־ו׳.

בפנימיות על־תיכוניות שבהן שיעור התלמידים בעלי אישור תו ירוק הוא 90% לפחות ניתן יהיה לפעול בקבוצות קבועות של עד 500 תלמידים, ללא הגבלות מיוחדות על כניסה ויציאה מהפנימייה. בפנימיות לגילאי תיכון שבהן שיעור התלמידים בכיתות י"א וי"ב בעלי אישור תו ירוק הוא 90% לפחות – תחול ההוראה האמורה על אותן שכבות בלבד.

הוחל תיקון תקנות התעופה בהתאם לפסיקת בג"ץ

בתוך כך, ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה אמש, בעקבות פסיקת בג"ץ, את תיקון תקנות התעופה. לפי הפסיקה, התקנה הקובעת מכסה של 3,000 נוסעים נכנסים ביום לנתב"ג, ותקנה נוספת הדורשת אישור ועדת חריגים טרם יציאה מישראל עבור מי שאינם מחוסנים או מחלימים – אינן חוקתיות. 

במסגרת האישור, "תבוטל מגבלת 3,000 הנוסעים ביום בנתב״ג, היקף הטיסות היומי יוגבל לקיבולת האפקטיבית של נתב״ג, שמושפעת הן מהצורך לעמוד בדרישות תקנות הקורונה והן מהצורך לביצוע בדיקות וריחוק חברתי, יבוטל המנגנון לאישור טיסות חריגות, תבוטל ההגבלה על טיסה שמגיעה לישראל כטיסת מטען ויוצאת מישראל עם נוסעים ותבוטל חובת מדידת החום לנוסעים בכניסה לטרמינל וטרם עליה למטוס, בדומה לקיים בכלל המשק".

ממשרד ראש הממשלה והתחבורה נמסר כי התקנות ייכנסו לתוקף היום בחצות, עד ליום ראשון, ה-28.3.21.

כמו כן, לאור פקיעת התקנות היום בלילה, הוועדה אישרה גם את פתיחת מעבר טאבה ליציאה לסיני. הכמויות יקבעו לפי יכולת הספיקה של המעבר, והשבים יידרשו לערוך בדיקות בדומה לכללי נתב"ג.

שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "זהו, לאחר כשנה של סגירה - מעבר טאבה ייפתח! החלטנו הערב על פתיחת המעבר בתו סגול (בדומה לכללי נתב״ג), לאחר היערכות לוגיסטית לפני פתיחתו. שבוע טוב".

כזכור, בית המשפט, על פי הנשיאה אסתר חיות, עמד על כך שההגבלות מהוות פגיעה בליבת הזכות החוקתית לכניסה לישראל וליציאה ממנה ובזכויות נוספות המצויות בליבת מרקם החיים הדמוקרטיים. בית המשפט ציין עוד כי פרק הזמן הממושך והרצוף שבו חלות ההגבלות אשר הוטלו מבלי שניתנה שהות מספקת לאזרחים להתארגנות, ומבלי שהובהר המועד שבו יוסרו במלואן; והסמיכות ליום הבחירות, מעצימים את הפגיעה בזכויות אזרח.

בית המשפט סיכם את פסיקתו בציינו כי "איום נגיף הקורונה על זניו השונים אינו צפוי להיעלם מחיינו בטווח הזמן הנראה לעין, וזאת חרף הצלחתו של מבצע החיסונים. משכך, יש לאזן בין הנזק העלול להיגרם עקב חדירתו של זן בלתי ידוע של הנגיף ובין הפגיעה בזכויות יסוד של אזרחי המדינה ותושביה".