בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל הבוקר (ראשון) את עמדת המועצה המקומית כוכב יאיר צור יגאל ודחה את העתירה שהגישה סייעת בבית הספר היסודי כנגד החלטת ראש המועצה יובל ארד לחייב חיסון או בדיקת קורונה שלילית כתנאי לכניסתה לבית הספר.

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

השופטת, מירב קליימן, כתבה בהחלטתה כי בשים לב לכך כי לעת בית הדין אינו סבור "כי הזכויות הלכאוריות של המבקשת גוברות על זכותה וחובתה של המשיבה לדאוג לרווחתם של תלמידיה, הצוות החינוכי והורי התלמידים וכאשר מאזן הנוחות נוטה לטעמנו בבירור, לעת הזו, לצידה של המשיבה אשר אמונה על שלומם של כל הבאים בשעריה – עובדים ושאינם עובדים – ילדים ומבוגרים".

העתירה כאמור הוגשה על ידי הסייעת לאחר שראש המועצה הודיע ערב החזרה ללימודים בבתי הספר ובגנים כי אנשי הצוות החינוכי, שהם עובדי מועצה, ידרשו להציג תעודת מתחסן או בדיקת קורונה שלילית בכל 7 ימים, כתנאי לכניסתם למוסד החינוכי.

בית הדין הדגיש בפתח ההחלטה כי אינו נדרש לבחון דרישה המחייבת את המבקשת להתחסן כנגד רצונה כיוון שאל מול זכויות המבקשת "עלינו להציב לנגד עינינו בראש ובראשונה את זכותם לחיים ולבריאות של התלמידים, הוריהם ויתר צוות העובדים בבית הספר, שאף הן זכויות ראשונות במעלה, שאין עוררין על עליונותן וחשיבותן". 

לאור זאת, נכתב בהחלטה, לא ניתן לומר בשלב זה ב"פה מלא", כפי שטוענת המבקשת בפנינו, כי לא קיים מקור חוקי המסדיר את חובת המועצה לדאוג לאינטרסים של התלמידים, ההורים והצוות החינוכי – מנהלי, עליהם היא אמונה וכי ההגבלה להתייצב בבית ספר ללא בדיקת קורונה שלילית כל עוד היא אינה מחוסנת, נעשתה ללא מקור חוקי.

עו"ד נעמה שבתאי בכר, מומחית בייצוג מעסיקים בדיני עבודה, שמייצגת את מועצה אזורת כוכב-יאיר צור-יגאל: "מדובר בתקדים מבורך שישליך על מערכת החינוך כולה וגם על כל המשק הישראלי. בית הדין לעבודה עשה בחוכמה רבה איזון נכון בין הזכויות של העובדים לבין טובת הציבור בכללותו. כל עובד רשאי להחליט על גופו וזכותו להתחסן או לא. אבל כל עובד גם חייב לשאת באחריות להחלטתו. כמובן שאין להטיל את האחריות על המעסיקים, שכל מטרתם היא להגן על עובדיהם ועל הקהל הרחב הבא בשערי מקום העבודה."