פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, קיים היום (ראשון) תדרוך לתקשורת, על רקע נתוני התחלואה המעודדים של הימים האחרונים, והפעימה הרביעית של ההקלות שיצאה לדרכה.

"שמחים לראות את הירידה בכל המדדים. אני מזכיר שעוד לא הגענו למספרים הנמוכים בין הגל השני לשלישי, אז יש עוד כברת דרך לעשות, אבל הנתון המעודד הוא שהירידה היא למרות פתיחה רחבה של המשק כאשר הפעימה השלישית הייתה לפני כשבועיים ואנחנו לא רואים סימנים של עלייה בתחלואה, לא במקדם ההדבקה ולא במספר החולים וזה מאוד מעודד", פתח אש את דבריו.

"זה איפשר לנו לצאת לפעימה הרביעית שהייתה בעיקר הגדלת מספר צופים/נוכחים במופעי תרבות וספורט, פתיחה של אטרקציות חוץ כמו ברכות שחייה, שינויים שנעשו במערכת החינוך על מנת להרחבי את הלימודים, כמו ביטול קפסולות בכיתה ג', נעקוב אחרי נתוני התחלואה בשבועיםי הקרובים ונראה לאן פנינו מועדות, כאשר השבועיים האלו הם מאתגרים כי יש את יום הבחירות וחג הפסח, ומתקרבים גם לחגי אפריל ולרמאדאן, כך שיש לנו תקופה מאתגרת שנצטרך לעקוב בה אחר הנתונים, ולראות אם המגמה נמשכת ואפשר להמשיך לפתוח את המשק", המשיך.

"זה הזמן לומר שבעת הזו כולם חייבים לנהוג באחריות ולהקפיד על ההנחיות, גם מבחינת מגבלות ותו ירוק, ההוראות הם לא רק בהקשר מי נכנס לאירוע אלא גם איך נוהגים באירוע עצמו. אני קורא לכולם להקפיד על הדברים. אני לצערי יכול להגיד שממה שראיתי וערוצי התקשורת השונים - לא תמיד מקפידים. ראינו משחקי כדורגל עם הצטופפות קהל, לא מקפידים מסיכות. ככל שזה יביא לעלייה בתחלואה, נצטרך ללכת אחורה ואף אחד מאיתנו לא רוצה בכך", הוסיף פרופ' אש.

נחמן אש (צילום: צילום מסך משרד הבריאות)
נחמן אש (צילום: צילום מסך משרד הבריאות)

"הבדיקות המהירות יכנסו לשימוש השבוע, התחלנו בתהליך ופתחנו אתר לרשימת חברות דיגום, אנחנו מאשרים את החברות בתוך 24-48 שעות ואז הן יכולות לצאת לשטח בהתאם להתקשרויות עם הגורמים השונים ולהתחיל לעבוד. יש שאלות על הנושא, נרחיב בהמשך. אנחנו רק נציין שרואים בבדיקות המהירות חשיבות גדולה כדי לאפשר לאלו שמסיבותיהם לא יכולים או טרם התחסנו, להיכנס לאירועים, בעיקר בהקשר של ילדים שלא יכולים להתחסן יש  לזה כמובן ערך רב", המשיך.

בהמשך התייחס אש להנחיות לחג הפסח: "כפי שציינתי, אנחנו לפני חג אפריל, דיברנו על ההנחיות ביחס לפסח, אני רוצה לחזור מבחינת ארוחות ליל הסדר, 20 אנשים בתוך מבנה, 50 בחוץ. שמירה ככל הניתן גם במהלך הארוחה. גם במהלך הפסח כולו אני מניח שיהיו אירועים תחת מתווה התו הירוק, חשוב מאוד לשמור על הכללים.

"מבחינת תפילות, בתי התפילה יכולים לבחור כמו היום בשתי אפשרויות - או בהתאם ל20/50, ואז זה לא מחייב רק מחוסנים ואפרש להכניס ילדים, או מתווה התו הירוק כאשר ההיקפים הם יותר גדולים בהתאם למגבלות בתקנות אבל אז מדובר רק על מחוסנים/מחלימים ובמידת האפשר בדיקות מהירות בכניסה. זה נכון גם לבתי כנסת וגם למסגדים ברמאדן ואני מקווה מאוד שהכללים ישמרו. זה המתווה הבטוח שימנע מאיתנו הדבקות גם באירועים גדולים יותר סביב החגים. בימים אלה אנחנו בהיערכות ליום הזיכרון, העצמאות ול"ג בעומר, ונצא בקרוב במתווים לחגים האלו".

בתשובה לשאלת התקשורת, אמר אש כי בקופת חולים כללית נערך בימים אלה מחקר בנוגע ליכולת ההדבקה של מחוסנים, וכי התוצאות יגיעו בקרוב: "הנתון הזה מאוד חשוב כי הוא ישפיע על הדרך שבה נקבל החלטות לגבי התנהלות מחוסנים עלה לדיון העניין של מסכות, עלה לדיון העניין של מגבלות התקהלות וצפיפות של מחוסנים, כשנדע יותר, נוכל לקבל החלטות מושכלות יותר".

"הנתונים בירידה ואנחנו שמחים על כך, אבל הם עדיין לא כאלו שיכולים לאפשר שינוי בהנחיות המסכה והבידוד. המסכות כפי שאנחנו כולנו יודעים, יעילותן הגדולה היא בקרבה בין אנשים בתוך מקומות סגורים ושם החשיבות יותר גדולה, יחד עם זאת, עדיין לא דנים בשינוי המדיניות עטיית המסכות וכרגע היא נדרשת גם בפנים וגם בחוץ. לא רוצים לבלבל עם הנחיות יותר מורכבות כעת יש עוד כמה שבועות לראות מה קורה עם התחלואה,  נוכל לקבל החלטה מושכלת בצורה יותר טובה כשיהיו נתונים", המשיך אש.

המשטרה אוכפת את הגבלות הסגר והנחיות הקורונה, ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)

"לגבי הבידוד, זה לא קשור לירידה בתחלואה, הבידוד נקבע/ המועד נקבע על בסיס הסיכון שיש בהדבקה ממישהו שאולי נדבק ואת זה לא נשנה כנראה, זה תלוי בהתנהגות הנגיף. אנחנו יודעים שיש לא מעט מקרים של בדיקות חיוביות ביום מספר 9, שמגלות תחלואה סביב היום ה-10, ולכן הקיצור המקסימלי הוא ל-10 ימים וזה לא ישתנה", הוסיף.

על החוזרים מנתב"ג אמר: "אנחנו עושים בנושא החזרה מחו''ל מספר חודשים ובשבועות האחרונים בצורה יותר אינטנסטיבית בגלל המוטציות. אני מזכיר שהכנסנו את הבדיקות בחו'ל', גם בנחיתה לכל המחלימים והמתחסנים גם, התנסינו במלוניות וזה לא עבד טוב, הרבה מהמגיעים קיבלו אישור חריג להשתחרר מהמלונית היה הרבה כעס ועיסוק סביב המלונית והגענו לבחון אמצעים אלקטרוניים לאכיפה.

"מה שנעשה היום זה ראשית אכיפה מהודקת יותר של המשטרה, הפוקוס האכיפתי הוא על מבודדים שחזרו מחו''ל והם עוסקים בזה בצורה אינטנסיבית יותר מאשר מקודם לכן, אנחנו בתהלךי מתקדם של הכנסת אמצעים אלקטרוניים, הצמידים, אפליקציות שנבחנות על ידנו, אנחנו רוצים לראות שיש פתרון מלא לכלל האוכלוסיות הנכנסות לארץ ואני מקווה שנסיים עם זה בהקדם. אנחנו בתהליכים מתקדמים מול הספק של הצמידים ואני מקוהו שזה יושלם בימים הקרובים".

מתחם בדיקות מהירות בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
מתחם בדיקות מהירות בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

לקראת יום הבחירות אמר: "להערכתי, נערכנו בצורה טובה כדי לאפשר גם למבודדים וחולים להצביע בקלפיות מיוחדיות. אני מקווה שההתנהלות תהיה בהתאם לתו הסגול, שמירה על מרחק ומסכות גם בקלפיות של המבודדים וגם של החולים נקטנו אמצעי זהירות טובים ואני מעריך שאם נתנהל בצורה טובה אין סיבה שתהיה עלייה בתחלואה כתוצאה מיום הבחירות אני מעריך שלא תהיה עלייה בתחלואה. זה יום שאפשר לנהל אותו בלי סיכון הדבקות".

על האפשרות לגל תיירות בעקבות החיסונים אמר: "התיירות תתבסס על הסכמים עם מדינות ספציפות שלהן הסכמים עם ישראל, אני יודע שיש מו''מ מול מדינות שונות שההסכמים צריכים להיות מבוססים שאנחנו יודעים שמי שמגיע לכאן הוא מחוסן/מחלים ושאנחנו מכירים בתעודות שלהם וככה אנחנו נוכל לנהל את זה בצורה בטוחה. אני עדיין מעריך שהקיץ הקרוב לא יהיו המוני תיירים, יש לנו הזדמנות בזכות זה שאנחנו מחוסנים כך שתיירים יוכלו להגיע הנה בביטחון ואנחנו נצטרך להיות בביטחון כשהם יגיעו. נצטרך לעשות את זה בזהירות.

"אם נעשה את זה בצורה בטוחה אני מעריך שזה לא ייבא תחלואה, כך אנחנו צריכים לנהוג. הכללים צריכים להיות דומים למי שחוזר מחו''ל כבר היום. לא יהיה צורך בבידוד אבל אני מעריך שנצטרך להמשיך לקיים בדיקות בכניסה לישראל גם לאוכלוסיית התיירים. זה תלוי בהסכמים אבל נכון לעכשיו, זה נדרש".

לבסוף אמר אש כי הוא לא צופה גל תחלואה נוסף: "הירידה מעודדת, אבל האפשרות שהמגמה תשתנה קיימת, אני לא מעריך שזה יקרה, אבל אני יודע שהיא קיימת ושצריך להיזהר משינוי מגמה שכזה. יש שתי אופציות - 1. אם לא נקפיד על ההתנהגות ובגלל שהילדים לא מחוסנים בעיקר תתפתח תחלואה בקרב ילדים צעירים וגם בקרב מבוגרים שלא התחסנו וגם בקרב מחוסנים שהחיסון לא משפיע עליהם כי הוא לא יעיל ב-100 אחוז, כדי למנוע זאת, צריך להקפיד על הכללים.

"אנחנו עוקבים אחרי מדדי התחלואה ואם נראה שצריך לנקוט צעדים כדי למנוע התפרצות נעשה אותם. אופציה שנייה של מוטציה עמידה לחיסונים- אצלנו כרגע אין מוטציה כזו שאנחנו מזהים ואנחנו נוקטים בכל האמצעים כדי לצמצם את הכניסה של מוטציות לישראל ואנחנו מאתרים בבדיקות לא מעט אנשים שנוחתים פה עם סכנה למוטציות חדשות. כררגע בשורה התחתונה אני לא צופה גל תחלואה נוסף ואני מקווה מאוד שזה לא יקרה".

כזכור, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 285 מאומתים חדשים אובחנו אתמול, מתוך 17,438 תוצאות בדיקות שהתקבלו (1.7%).  נכון לשעה זו מצבם של 561 מן חולים מוגדר קשה, 199 מונשמים ו-6,085 נפטרו עד כה במצטבר מפרוץ המגפה.