הקלות משמעותיות לקראת החגים והטקסים: משרד הבריאות פרסם את מתווה ההתקהלויות המאושרות לחגים בשבועות הקרובים, לרבות פסח, פסחא, רמדאן וכן ימי הזיכרון - לשואה ולגבורה ולחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. כמו כן, פורסמו מתווי ההתקהלות המותרים לחגיגות יום העצמאות שיחולו בחודש הבא. 

על פי המתווה, בבתי תפילה (בתי כנסת, כנסיות ומסגדים) יעבדו לכל הפחות במגבלות ההתקהלות הראשוניות - 20 איש בפנים או 50 בחוץ. בתי התפילה שיעבדו על פי התו הירוק יאושרו תפילות עד 5,000 איש בחוץ, ובמבנה עד 3,000 (במידה ואין מושבים קבועים בתוך המתחם).

בכותל המערבי יפעלו באותו האופן, למעט ברחבה הפנימית שם יאושרו מתחמים מצומצמים של עד 50 איש. ברחבה החיצונית לא תהיה מגבלה, אך תידרש שליטה על כמות הנכנסים למתחם.

סעודות חג יתקיימו כמתוכנן במסגרת הגבלות ההתקהלות הרגילות - 20 איש במבנה ו-50 איש בחוץ.

תפילה בכותל המערבי (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרק ישראל סלם)
תפילה בכותל המערבי (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרק ישראל סלם)

על פי מתווה משרד הבריאות, ברמדאן העסקים לרבות בתי קפה ומסעדות ירחיבו את שעות הפעילות על מנת למנוע את הצפיפות בתוך המתחמים, זאת בהתאם להנחיות התו הירוק. מתווה דומה אושר גם לחוגגי חג הפסחא, בני הדת הנוצרית.

הגבלות מקלות על ימי הזיכרון

בניגוד לשנה שעברה, בה נערכו ללא קהל כל הטקסים הממלכתיים, השנה במשרד הבריאות הוחלט להקל על ההנחיות בשל מבצע החיסונים וירידת מקדם ההדבקה.

לטקס יום הזיכרון שיתקיים בהיכל זיכרון ממלכתי יוכלו להגיע עד 200 איש במרווחים סדורים, תוך הצגת תו ירוק. ביד לבנים בירושלים בשטח פתוח יוכלו להיות עד 400 נוכחים בכפוף לתו הירוק, ובכותל עד 500.

בטקסים העירוניים ההגבלות מקלות מאוד לרשויות המתכננות לערוך אותם תחת כיפת השמיים. באירועים המוגדרים בעלי פוטנציאל נמוך להדבקה (כלומר, ללא מזון ובעלי מקומות הושבה מסודרים) בפנים יוכלו להתקהל עד 30% מתפוסת האולם במידה והוא מכיל עד 5,000 בני אדם. אולמות המכילים פחות יוכלו לעלות ברמת אחוזי התפוסה.

טקס יום הזיכרון בהר הרצל (צילום: מרק ישראל סלם)
טקס יום הזיכרון בהר הרצל (צילום: מרק ישראל סלם)

לעומת זאת, באירועים בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה (עם מזון, ללא הושבה מסודרת) יוכלו להתקהל עד 300 איש בפנים (או עד 50% מתפוסת המבנה) ועד 500 איש בחוץ.

בבתי העלמין לא תהיה מגבלת כניסה, ותתקיים הסברה של משרד הביטחון לעליית משפחות שכולות גרעיניות בלבד. כמו כן, צויין במתווה של משרד הבריאות, כי משפחות המעוניינות לעלות לקברים שבוע לפני אירועי הזיכרון יוכלו לעשות זאת בחופשיות בכפוף לחוקי הריחוק החברתי ועטיית מסכות.

ומה עלה בגורל הבמות?

משרד הבריאות אוסר את קיומם של אירועי הבמות שלא במסגרת התו הירוק או במסגרת מגבלות ההתקהלות. עוד נמסר במתווה כי רשויות יוכלו לקיים אירועים - אך רק על פי מתווה התו הירוק, או במסגרת ההתקהלות של עד 50 איש ללא קפסולות.

יום העצמאות בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
יום העצמאות בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

את חגיגות חג המימונה יהיה ניתן לחגוג בבתים במסגרת מגבלות ההתקהלות הרגילות.

ניתן יהיה להציב בכניסה למתחמים עמדות לבדיקות מהירות, והכניסה תתאפשר לנושאי תוצאה שלילית. משרד הבריאות מזכיר במתווה כי הפרה של הנחיות התו הירוק תלווה במתן קנס בין 5,000 ל-10,000 שקל בהתאם לגודל העסק.