פרויקטור הקורונה הפרופ' נחמן אש שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על הירידה המתמשכת בתחלואה, ועל הרצון לבטל את החובה לחבישת מסכות באוויר הפתוח: "נדון על זה אחרי החג, אני חושב שהגיע הזמן להקל גם בזה. אנחנו רוצים לראות שהתחלואה נשארת נמוכה ושאין הדבקות בקרב מחוסנים, שיש עמידות, ואז נדון בזה".

הוא הוסיף עוד כי "היינו הולכים לצעד של הורדת המסכות באוויר הפתוח עוד קודם, אבל בסוף צריכה להיות אחריות אישית וזה מורכב. ההנחיה לא הייתה טעות. גם באוויר הפתוח אתה משוחח עם אנשים, במצב שבו התחלואה הייתה גבוהה מאוד אין לי ספק שזה היה חיוני מאוד ותרם לירידה בתחלואה".  

אש צין כי "התחלואה הולכת ויורדת. נכון להיום מקדם ההדבקה עומד על 0.55", אך הסביר: "זה תלוי מאוד במספר הבדיקות ובתקופת החגים זה משפיע על זה. לא הייתי מייחס חשיבות לתזוזות האלה. מקדם ההדבקה מאוד נמוך באופן קבוע בשבוע האחרון".

בנוגע למוטציות, אמר כי "מצאנו שמי שמחוסן נדבק באותם וריאנטים של מי שלא חוסן, כך שאנחנו לא רואים סימן לעמידות של הווריאנטים. החיסונים עובדים והם עובדים על כל הווריאנטים שנמצאים היום בישראל, כך שזה בהחלט מה שמסביר את הירידה בתחלואה. הווריאנט הדרום אפריקאי נמצא בשיעור יחסית נמוך, בין 1% ל-2% מהבדיקות החיוביות. אנחנו עוקבים אחריו משום שהיעילות של החיסון מולו קצת יותר נמוכה". 

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

בתשובה לשאלה מדוע בכל זאת פתיחת המשק היא איטית יחסית, השיב כי "פתחנו מאוד מהר. מערכת החינוך פתוחה היום בכל רחבי מדינת ישראל, יש עדיין עבודה בקפסולות, צריך לזכור שהילדים לא מחוסנים ואנחנו לא רוצים לתת להם להידבק בצורה רחבה". 

אש התייחס גם לביטול ישיבת הממשלה, וחיזק גם הוא את דברי כ"ץ: "אם אתה לא שם את החיסונים מוקדם ככל האפשר אתה יכול לצאת מופסד. אנחנו חייבים לסיים ולסכם את הדברים האלה כדי שנהיה עם חיסונים לשנים הקרובות. אנחנו בסיכון? בהחלט, יכול להיות שאם לא נסגור את ההסכמים עם החברות השונות ואם לא יהיה לנו את התקציב לכך ייתכן שיקדימו אותנו או שיהיו השפעות אחרות. העולם מסובך, אנחנו חייבים לאבטח את עצמנו". 

הוא הדגיש: "ישיבת הממשלה אמורה לאשר את התקציב. כדי להתחייב מול החברות צריך כיסוי תקציבי, אז אין ברירה. מול החברות ההסכמים כתובים, זה רק עניין פורמלי, אבל חייבים את התקציב כדי לחתום. לכל שנה יש את ההזמנה שלה, וכך זה גם בעולם השפעת. כרגע אנחנו רוצים להבטיח את החיסונים לשנים הקרובות".