שנה מאז התפרצות נגיף הקורונה אל חיינו, ובעקבותיה המשבר החברתי־כלכלי שהותיר כ־2 מיליון ישראלים במצוקה כלכלית - רמת החיים רשמה ירידה בשיעור של 4.4%, וכ־300 אלף דורשי עבודה עדיין לא חזרו למעגל התעסוקה.

בעקבות המשבר הגדול הוקמו הרבה עמותות, ארגונים ומיזמים חברתיים, שמטרתם לסייע לאוכלוסיות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהקורונה ולספק להן סיוע הולם וראוי כדי שיצליחו להמשיך להתקיים בכבוד.

בשנה האחרונה אנשי תעשיית התרבות והאירועים ספגו מכה קשה. הם היו הראשונים שהפסיקו לעבוד, ועדיין, למרות הפתיחה המדורגת של העולם התרבות, מרביתם לא חזרו לשגרה ונותרו ממתינים בבית בזמן שכספם אוזל והעצבות והדיכאון מתגברים.

למענם הוקמה עמותת פעימת הלב, המסייעת בשלושה ערוצים מרכזיים: סיוע נפשי, סיוע תזונתי וסיוע בביגוד. "התקבלה תחושה מוטעית שעולם התרבות חזר כבעבר, אבל רבבות מאיתנו עדיין יושבים בבית. ראיתי את החברים בתעשייה זועקים - וקולם לא נשמע, רק רוצים לחזור לעבוד, והחזרה לשגרה נראתה רחוקה מתמיד", אמר המפיק אלירן ברדוגו, מקים העמותה. "מתוך המשבר החלטתי שצריך להקים את העמותה, כדי לסייע לכל איש תעשייה שזקוק לעזרתנו".

הוא מספר כי מיזם "לא לבד" של העמותה מעניק סיוע פסיכולוגי ופסיכיאטרי על ידי אנשי מקצוע בהתנדבות, וזאת לאחר שיותר מ־20 מאנשי התעשייה החליטו לשים קץ לחייהם בשנה האחרונה. כמו כן, בכל שבוע מחלקת העמותה יותר מ־1,000 סלי מזון למשפחות שאיבדו את היכולת לרכוש אפילו מוצרי בסיס, וגם בתקופה האחרונה ממשיכה העמותה לקבל פניות חדשות לסיוע. "מתנדבי העמותה עובדים באינטנסיביות, ולקראת פסח חילקנו 1,500 סלי מזן לאנשי התעשייה - כדי שעל כל שולחן חג יהיה אוכל", אמר ברדוגו.

המפיק אלירן ברדוגו (צילום: שי שפירו)
המפיק אלירן ברדוגו (צילום: שי שפירו)

"ואהבת" הוא מיזם חברתי נוסף, שהוקם למטרת גיוס כספים עבור אוכלוסיית הקשישים, בעיקר ניצולי השואה, באמצעות מכירת מוצרים שעליהם לוגו העמותה. אליאור אורי־שניר, אומנית אשר גרה בעיירה בקנדה, ממקימות המיזם, מספרת: "בשנה האחרונה הבטן שלי התהפכה בלילות לאור המצב".

"היה משפט אחד שליווה אותי: 'ואהבת לרעך כמוך'. ככה ציירתי את הלוגו ופרסמתי בעמוד הפייסבוק שלי. קיבלתי על הציור אהדה רבה, ויחד עם אחותי, גיסתי ועוד חברה משותפת החלטנו לייצר תיקים, סינרים, כובעים עם תמונת הלוגו ולמכור אותם. החלטנו שאת כל הרווחים נתרום לקשישים וניצולי שואה שסובלים במיוחד מהמצב בשנה האחרונה".

במטרה לתמוך ולסייע לאנשים ומשפחות שפרנסתם נפגעה בשל השלכות מגיפת הקורונה, הקים ארגון בשם מתן - משקיעים בקהילה, ביחד עם אנשים נוספים, את הקרן הישראלית לערבות הדדית, שמסייעת בתרומת כסף ישירות לחשבונות בנק של נפגעי המשבר, דרך ערוצים כמו מחלקות רווחה ברשויות מקומיות ועמותות סיוע.

הקרן גייסה עד כה כ־19 מיליון שקל, וסייעה ליותר מ־8,000 משפחות בכל רחבי הארץ. "עשרות אלפי משפחות הגיעו למצב שבו הן מבקשות סיוע. לקראת אוגוסט 2020 התגברה ההרגשה של יזמי הקרן כי רבים שוקעים ואנחנו חייבים להציע עזרה. מאדם לאדם וממשפחה למשפחה, זו המשמעות והמחויבות של ערבות הדדית", אמרה אהובה ינאי, מנכ"לית מתן - משקיעים בקהילה.