האיגוד לרפואת ילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים פרסמו היום (שלישי) נייר עמדה בו המליצו לחסן ילדים בני 15-12 באופן רחב היקף בחיסון של חברת "פייזר" נגד נגיף הקורונה, לאחר קבלת אישור רגולטורי.

בנייר העמדה נכתב כי "החיסון של פייזר הוכיח את יעילותו במניעת מחלה ובעל פרופיל בטיחות מצוין, הן במחקרים קליניים והן במתן רחב היקף בישראל, כמו גם בבני נוער עם מחלות רקע". הארגון ציין כי לילדים ועוד יותר מכך לבני נוער יש תפקיד בהפצת המחלה, ובחודשים האחרונים שיעורם היחסי עולה כגורם מדבק הן לילדים אחרים והן למבוגרים, כולל בתא המשפחתי.

חברי וועדת העבודה לנושא מחלת וחיסון הקורונה בילדים החתומים על ההמלצה הם יו"ר הוועדה ד"ר מיכל שטיין, פרופ' צחי גרוסמן, פרופ' דודי גרינברג, פרופ' שי אשכנזי, פרופ' חן שטיין -זמיר, ד"ר גילת לבני, ד"ר גיל צ'פניק ופרופ' אילן דלאל. 

המומחים ציינו בדוח כי אחד מכל שלושה מאובחנים עם קורונה הוא ילד מתחת לגיל 18 שנים, ואחד מכל חמישה מאובחנים הוא ילד בגילאים 10 עד 18 שנים. עוד הזהירו כי תחלואה של ילדים עלולה להביא לנטל אשפוזי משמעותי, בעיקר עקב מיעוט תשתית טיפול נמרץ ילדים, וכי תחלואת ילדים מביאה לאשפוז עם שעור תחלואה בינונית וקשה - 1 מכל 7 ילדים שאושפזו עקב קורונה היה במצב בינוני עד קשה, ומהם 7 נפטרו.

בנוסף התייחסו בהמלצתם לסוגיית התחלואה המתמשכת, "לונג קוביד", וציינו כי הנתונים לגבי ילדים מורים על שיעור לא מבוטל של תסמינים
מתמשכים. לפי הנתונים הארץ ואקסטרפולציה ממחקרים בילדים מארצות הברית ואיטליה בהם נמצא כי 1 מכל 7 עד 8 ילדים סבל מתופעות מתמשכות של המחלה. באיסוף מידע מישראל נמצא כי 1 מכל 5 ילדים שהופנו עקב תסמונת מאוחרת, סבל מסיבוכים ריאתיים או לבבים. בישראל כ-300 אלף ילדים אובחנו כחיוביים לקורונה, כלומר מספר הילדים שתידרש התערבות רפואית מאוחרת עשוי להיות מעל ל-40 אלף.

עוד צוין בדוח כי סגירת מערכת החינוך טומנת בחובה נזק פסיכוסוציאלי משמעותי לילדים ובני נוער; חזרתם לשגרה במסגרות החינוכיות היא בעלת ערך עצום לבריאותם הנפשית, פיזית ולהשלמת פערי הלימוד בשנה החולפת. חיסון הילדים ובני הנוער בגילאים בהם יאושר מתן החיסון צפוי להקנות להם הגנה מפני המחלה ולאפשר לימודים רציפים במערכת החינוך. "לאור האמור לעייל, החזרתם של התלמידים למערכת חינוך מלאה הפועלת כשגרה הינה משימה לאומית", נכתב בדוח.