בכיר בקופת חולים לאומית, פרופ' שלמה וינקר, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתכנית "איפה הכסף" ב-103FM. זאת, על רקע רכישת מיליוני מנות החיסון הנוספות מחברות פייזר וממודרנה. "שוק החיסונים הוא שוק מאוד מורכב" אמר בפתח דבריו וינקר. "אנחנו בעצם משריינים לעצמינו הזמנה של חיסונים מראש. אם לא נשריין, לא יהיה. אני לא מקנא במי שצריך להחליט כמה חיסונים לקנות. אני לא יודע מה תהיה ההמלצה, אני לא קורא את ההמלצות של חברות התרופות אלא רק של אנשי המדע, ואם תהיה המלצה בעוד מספר חודשים להתחסן חיסון שלישי – אז מאוד רצוי שיהיה לנו אותו".

עוד הוסיף כי "אני מקווה שעשו הסכם טוב, בהחלט חשוב שישמרו לנו חיסונים. אם יחליטו לחסן בקרוב את בני הנוער, כנראה באותו מינון של שתי מנות, אז חשוב שיהיה לנו חיסונים בשבילם".

חיסון לקורונה של פייזר (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
חיסון לקורונה של פייזר (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

וינקר המליץ על חיסון בני הנוער והילדים הקטנים, ואמר כי הוא אינו "מקבל את העמדה שמדובר במחלה קלה בבני נוער. עדיין מדובר במחלה משמעותית עם נזקים לטווח הקצר ולפעמים גם לטווח הארוך. אנחנו עוד לא יודעים מהם הנזקים לטווח הארוך, אבל לעומת זאת אנחנו יודעים בוודאות גבוהה שהחיסון בטוח. אם אני מסתכל על כף המאזניים, סיכון מול סיכון, כרגע כף המאזניים נוטה לכיוון החיסון".

בדבריו התייחס גם למוטציה ההודית, באומרו כי "זה מזכיר לי את מה שדיברו על הווריאנט הבריטי. אנחנו צריכים לחכות ולראות כמה הוא יותר מהיר, כמה הוא מתפשט, אם הוא יותר קטלני ומה העמידות שלו לחיסונים. עד עכשיו, החיסונים מחסלים יפה מאוד את כל הווריאנטים שצצו בעולם. נצטרך להמתין".

הרופא הבכיר ציין כי חרף הנתונים החיוביים, הקורונה "לא מאחורינו. אני רוצה להזכיר שאחרי הגל הראשון, כשחשבנו שהקורונה מאחורינו, מספר החולים ביום היה חד-ספרתי. היום הוא תלת ספרתי. כנראה שלא יהיו התפרצויות ענק כמו שהיו קודם, וזה בתנאי שלא יגיע וריאנט עמיד לחיסון, אבל יהיו התפרצויות פה ושם. אנחנו צריכים להיות דרוכים".

בסוף השיחה, פרופ' וינקר התייחס גם למתחמי בדיקות הקורונה במימון המדינה, ועל האפשרות שמי שמחליט לא להתחסן ייאלץ לממן בעצמו את בדיקות הקורונה: "העלות של בדיקה הוא בין 200 ל-300 ש"ח, ויש כמה עשרות אלפי בדיקות ביום".

"זה עולה הרבה מאוד כסף יש פה דילמה מאוד קשה", הדגיש. "בעולם הרפואה, אנחנו לא מענישים אנשים על ההתנהגות שלהם – אם מישהו שמן אז לא אטפל בסוכרת שלו? אם מישהו מעשן אז לא אטפל בסרטן הריאות שהוא פיתח? זו לא הגישה שלי. צריך לטפל במי שחולה, גם אם הוא סירב להתחסן. אבל מה קורה במצב של אנשים בריאים? זו שאלה מורכבת, כי זה לא טיפול רפואי". 

עוד אמר:" כיום בן אדם יכול לומר שהוא לא רוצה להתחסן, אבל לצרכיו האישיים – למקום העבודה, לבית מלון, או למשחק הכדורגל – הוא צריך לעשות בדיקה. אני לא בטוח שהבדיקה הזו צריכה להיות על חשבון המערכת הציבורית, כי לא מדובר פה בתהליך של ריפוי או טיפול. הבדיקות האלו עולות המון כסף, וברגע שהברז ייסגר – נצטרך להחליט החלטות כואבות. אין לי פיתרון".