תומר לוטן, ראש מטה "מגן ישראל", שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתכניתה "איפה הכסף" ברדיו 103FM והתייחס למוטציה ההודית, שמחד פגעה אנושות במדינה בה התגלתה, ומאידך מאיימת על ישראל. בראשית דבריו הבהיר כי "הודו היא סיפור שהעיניים נשואות אליו בגלל קנה המידה של התחלואה, אבל מדינות רבות בעולם, בהן שכנות שלנו, חוות עלייה משמעותית בתחלואה. זה אירוע עולמי".

בהמשך לשיחה עם לוטן, הוא נשאל מדוע יש טיסות סדירות מישראל להודו, והשיב כי מדובר ב"פעם אחת בשבוע בלבד. אנחנו יודעים עליהן ומתכוננים אליהן כדי למצות את כל כלי ההגנה שיש לנו". עם זאת, לוטן הדגיש כי מי שלא חייב שלא יטוס כרגע - שלא יעשה זאת: "אפשר לחכות, המצב ישתפר כי העולם הולך ומתחסן".

הוא הוסיף לעדכן במידע שיש למערכת בדבר הנדבקים במוטציה ואת המדיניות שבה נקטו בעקבות כך: "בבחינה לאחור של מה שקרה עם הודו אנחנו יודעים כרגע על עשרה מקרים של אנשים עם וריאנט הודי, אף אחד מהם לא נחת אתמול או בימים האחרונים, אגב, אלא לפני 10 ימים. כולם עובדים זרים או סטודנטים, אף אחד מהם לא ישראלי, חשוב להגיד. כתוצאה מכך עדכנו את המדיניות כלפי הודו והחל מלפני ארבעה ימים כל עובד זר או סטודנט שחוזר מהודו נכנס מיד למלונית עד סוף הבידוד".

מתחם בדיקות מהירות בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
מתחם בדיקות מהירות בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו מפרידים את ההתייחסות בין זרים הודים לישראלים שמגיעים מהודו וכל הישראלים עושים את שכבות ההגנה הידועות", אמר המנהל הבכיר. "עובדים זרים זה דבר משמעותי לישראל, בוודאי בתחום הסיעוד. כל עוד אתה מנהל את זה נכון – יודע להוריד אותם למלונית, לשמור על בידוד, לוודא את הבדיקות ביציאה, אפשר לנהל את האירוע הזה. בייחוד כשהטיסות מגיעות רק פעם בשבוע".

לוטן גם התייחס לטיפול של המדינה בשדה התעופה נתב"ג, ואמר באופטימיות כי "אני חושב שאנחנו אוחזים היום הרבה הרבה יותר טוב בשדה התעופה מאשר מה שהיה קודם. גם בגלל המדיניות, וגם בגלל שהמספרים נמוכים, אז היכולת של המשטרה לבדוק כל חוזר מחו"ל והיכולת שלנו לעקוב אחרי כל אחד מהם היא הרבה יותר גבוהה. אנחנו גם מרצפים היום ריצוף גנטי כל חיובי שחזר מחו"ל, דבר משמעותי שלא עשינו בעבר".

הוא התעמת גם עם הטענה כי פתיחת המשק היא רחבה ומהירה מדי: "אני חייב לא להסכים. אם מסתכלים על החודשיים וחצי האחרונים אנחנו ביצענו שבע פעימות פתיחה מדורגות. זה ממש לא מאפס ל-100. אני מזכיר שלפני חודשיים כשהתחלנו עם התו הירוק החזרנו את השכבות הנמוכות ביסודי, את הקניונים, ואז את התרבות וחדרי הכושר והאירועים, הגדלנו את התפוסות ואחר כך הסרנו את המסכות. כל התהליך היה הדרגתי וגם ההקלות שאנחנו מתכננים לעוד 10 ימים נשענות בעיקר על התו הירוק". 

בסוף דבריו, התייחס להיערכות לקראת חגיגות ל"ג בעומר בה מירון, ואמר כי "אנחנו משקיעים באירוע המרכזי הרבה זמן ביחד עם המשטרה ומשרד הדתות. מה שיקרה הוא שההר יחולק לשני סוגי הגבלות: בחלק התחתון, איפה שיש פיקניקים של משפחות, זה יעבוד ללא הגבלות תו ירוק, אלא רק הגבלות התקהלות רגילות של עד 100 איש. בחלק העליון איפה שמתקיים האירוע בנינו מתווה שמאפשר בכל מתחם הדלקות כניסה בתו ירוק בלבד לעד 3,000 איש".

"אנחנו כל הזמן מלווים באירועים מסוכנים - חגי ישראל, רמדאן ופתיחת מערכת החינוך", סיכם לוטן. "אנחנו עושים כל צעד במשורה, בודקים מכתיבים מדיניות ומקווים שהיא תצליח. בינתיים בהסתכלות אחורה אני חושב שאנחנו עושים את זה בצורה טובה".

בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר הערב כי "אין מנוס מלסגור את נתב"ג לטיסות מהודו". את הדברים אמר בראיון בחדשות 13.  הוא הביע עמדה נגדית מזו של פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אשר סבור כי יש להמשיך את הטיסות מכיוון שכך אפשר לבקר אותן באופן מיטבי.

"יכול להיות שנכניס לבידוד גם מחוסנים שיחזרו ממדינות עם תחלואה קשה", הוסיף, ואמר כי "מכת הצינון באביב מטרידה אותנו, מי שמצונן או משתעל עם תסמינים של חום, מומלץ שייבדק".