תומר לוטן, ראש מטה מגן ישראל, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתוכניתה איפה הכסף ב-103FM ובירך על הסרת כלל המגבלות של התו הירוק והסגול בעקבות התחלואה הנמוכה בקורונה בישראל, אך הדגיש: "אנשים צריכים להבין שהעולם סובל עדיין מקורונה".

 "אפשר בהחלט לברך את המדינה ואת החברה הישראלית על ההישג המרשים שהגענו אליו אחרי חודשים ארוכים. אומנם זה לא סימן של סוף, אבל זו אבן דרך דרמטית. אני חושב שהדבר הכי נכון לומר זה שאנחנו בשליטה מלאה על המחלה וזה הדבר הכי חשוב. עדיין לא מיגרנו אותה באופן מלא, אבל הכל נמצא בהיקפים מאוד נמוכים".

לוטן הדגיש כי "ביטול התו הירוק לא מבטל את עטיית המסכה בחללים הסגורים - בקולנוע, בסופר, בתחבורה הציבורית, בבתי הספר, בבתי הכנסת. כל מדיניות המסכות נשארת זהה לזאת שהייתה לנו בחודשים האחרונים. כשאתה משדר לציבור הקלות, הרבה פעמים יש התרופפות כללית שהיא טבעית, אבל החובה שלנו היא להזכיר שהמדיניות הזאת נשארה".

הוא הוסיף: "אני מעריך שנוכל להיפטר מהמסכות בקרוב, אולי בצורה חלקית ולא באופן גורף. בכל מקרה, החלטנו שכל נושא המסכות ייבחן רק במרחק של שבועיים מביטול התו הירוק, כדי שנוכל להבחין באפקט שלו".      

"יש עוד כמה מגבלות שנשארו, כמו כל נושא הבידודים. כלומר, מי שבא במגע עם חולה מאומת, עדיין חייב לעשות בידוד מלא של 14 יום. נושא הבידודים הוא מאוד מורכב לאכיפה, אבל כשמדובר בכמה מאות אנשים מדי שבוע - היכולת של המשטרה לעשות זאת, היא גבוהה יותר. יש לנו אפשרות להקפיד יותר כשהמספרים נמוכים". 

לוטן ציין כי "בנתב"ג ובכל שאר מעברי הכניסה לישראל אנחנו עדיין מפעילים את כל ההגבלות הכי חמורות והכי משמעותיות שלנו. הן כוללות הרבה מאוד היבטים - כל מדיניות הבדיקות, ביציאה ובכניסה לארץ. מי שחזר מחו"ל ואיננו מחוסן מחויב בבידוד מלא, שום דבר לא השתנה בהקשר הזה".

"בנוסף, בשבעות האחרונים עשינו רשימה של 'מדינות מסוכנות' - עם הווריאנטים המסוכנים ביותר - וכבר סימנו 9 מדינות שאסור לטוס אליהן. אנשים צריכים להבין שהעולם סובל עדיין מקורונה והמדינות האלו סובלות במיוחד מהקורונה". 

לוטן הוסיף כי "עד היום אנחנו, הציבור, המשכנו לממן את הבדיקות של הנסיעות לחו"ל של כולנו, אבל שינינו את המדיניות הזאת גם לאור העלייה הגדולה מאוד של הנוסעים וגם כי יש פה עניין מוסרי. כשאתה טס לחו"ל - כך אחריות, תשלם את מה שאתה צריך לשלם בדיוק כמו שאתה משלם על הביטוח".