מבצע החיסונים הישראלי הוכיח את עצמו מעל ומעבר למצופה. לאחר חיסון של 5,452,298 אנשים במנה ראשונה וחיסון של 5,134,158 אנשים במנה שנייה של החיסון כנגד COVID-19 הגענו לשפל חסר תקדים בכמות החולים בארץ. אתמול נפרדנו מהתו הירוק והתו הסגול ולאט לאט אנו חוזרים לשגרת החיים. מספר המאומתים החדשים היומי ירד אתמול ל-35 מקרים בלבד. אכן השג חסר תקדים שניתן ליחסו באופן מלא למבצע החיסונים. 

קבוצה גדולה שנותרה עדין חשופה לתחלואה ב-COVID-19 הם ילדים ונוער. עדין אין מידע לגבי מתן חיסון בילדים אולם לאחרונה התפרסמו עבודות המעידות על יעילות גבוהה ובטיחות טובה של החיסון בבני 12 עד 15. בעקבות כך, החיסון אושר כחיסון חירום במספר מדינות בעולם ביניהם ארצות הברית וקנדה.

בשבועות האחרונים משרד הבריאות ישב על המדוכה לצורך קבלת החלטה האם לאשר חיסון בני נוער בגילאים 12 עד 15 גם בארץ. לצורך קבלת החלטה מושכלת התייעצו גורמים בכירים במשרד הבריאות עם הצוות לטיפול במגפות, וועדת המעקב בנושא החיסונים, ועם מומחים שונים ומובילים בתחום מחלות זיהומיות, אפידמיולוגיה, בריאות הציבור, רופאי ילדים, מומחים למחלות פנימיות, ומומחים לקרדיולוגיה.

הרצון היה לקבל החלטה טובה ומושכלת בשקיפות מלאה. נעשה מעבר קפדני על תופעות הלוואי שהתגלו עד כה בעקבות מתן החיסון לבני 16 שנה ומעלה. בפרט היה דיון מאד מעמיק ומלווה בניתוחי נתונים מזוויות שונות לגבי הקשר בין החיסון לבין דלקת בשריר הלב.

בני נוער מתחסנים נגד קורונה מתחם החיסונים של מחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: אבשלום ששוני)
בני נוער מתחסנים נגד קורונה מתחם החיסונים של מחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: אבשלום ששוני)

אין ספק כי החיסון מאד יעיל בבני נוער. מבחינת בטיחות, במעבר על הנתונים נמצא קשר בין מתן המנה השנייה של החיסון לבין הארעות של דלקת בשריר הלב (מיוקרדיטיס). כמות המקרים היתה קטנה ובמרבית המקרים המחלה היתה קלה. השכיחות היתה מעט גבוהה יותר בבנים.

מאידך, סיכום נתוני התחלואה בילדים בארץ מראה כי למרות שמחלת הקורונה קלה יותר בילדים, עדיין מספר קטן של ילדים ובני נוער ילקו בקורונה קשה, ואף אירעו מספר מקרי תמותה. הסיכון לסיבוכים מקורונה גבוה בעשרות מונים מהסיכוי ללקות בדלקת בשריר הלב או בתופעת לוואי אחרת של החיסון. לכן הייתה המלצה ברורה כי יש לאפשר לבני נוער להתחסן. החיסון אני מזכירה, לא רק מגן בפני תחלואה אלא מאפשר לנוער לחזור בבטחה לשגרת החיים בבית הספר, ולחיים החברתיים, ללא צורך בבידוד בחשיפה לאדם מאומת.

לאור התחלואה הנמוכה נשאלת השאלה האם כדאי להתחסן בנקודת זמן זו? כדי לשקול סוגיה זו כדאי לקחת בחשבון מספר נקודות. למרות שהתחלואה בארץ כעת נמוכה, עם פתיחת המשק והורדת ההגבלות השונות סביר כי תהיה עלייה מסויימת בתחלואה. פתיחת הגבולות ויציאה לחו"ל בחופשות הקיץ עלולה לחשוף לא מחוסנים להדבקה בווריאנטים שונים.

התחלואה בקורונה במרבית המדינות בעולם עדיין גבוהה וקיימת סכנת הדבקה ללא מחוסנים. ווריאנטים חדשים עלולים לגרום למחלה יותר קשה גם בבני נוער. לכן קיימת המלצה להתחסן לנוער עם מחלות רקע וגורמי סיכון לתחלואה קשה, לנוער שבביתו אנשים מדוכאי חיסון להם סיכוי גבוה יותר לחלות בקורונה קשה, ולנוער היוצא לחו"ל.  

גם בני נוער ללא גורמי סיכון יוכלו להתחסן בהסכמת ההורים. למתלבטים כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל. בשבועות הקרובים יגיע מידע נוסף לגבי תופעות לואי של החיסון בכ-700,000 בני נוער שחוסנו בארצות הברית שגם שם מתבצע ניטור מדוקדק של תופעות הלוואי. אנחנו נמשיך לעקוב בקפדנות אחר יעילות ובטיחות החיסון בארץ ונמשיך לנווט את ההמלצות שלנו על פי מידע מאומת ונכון בשקיפות מלאה לציבור הישראלי.

הכותבת היא מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"וולפסון", וחברה בצוות לטיפול במגפות ובוועדת המעקב לבטיחות החיסון