ברקע העלייה בתחלואה, קיימו היום (רביעי) מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור ד״ר שרון אלרעי פרייס תדרוך עיתונאים.

בפתח דבריו התייחס פרופ' לוי לנתוני התחלואה בימים האחרונים: "היום נרשמו 110 מאומתים חדשים, אתמול היו 125. יש מאומתים מקומיים שחיים בארץ ואומתו כאן וישנם מאומתים שהגיעו מחו"ל ואומתו במהלך הגעתם או הימים הראשונים שלהם ארצה. כמו כן, נכון להיום יש 534 חולים פעילים במדינת ישראל".

"ניתן לומר שבשל כך שהתחלואה עולה, החלטנו גם להרחיב את החיסון לבני הנוער בגילים 12-16. לאחר שתחמנו את כלל השפעות החיסון וראינו שהוא יעיל ובטוח, כשבארצות הברית בני אותו הגיל חוסנו גם כן ולא הופיעו תופעות מיוחדות, לאחר שחקרנו את מרבית התופעות, פרט לדלקת בשריר הלב, הסיכונים הללו פחותים מהמחלה עצמה. לכן החלטנו להרחיב את החיסונים והדבר נותן את אותותיו", המשיך. 

הוא הוסיף כי "מדי שבועיים אנו מוציאים תקנות רלוונטיות למדינות בהן התחלואה גבוהה. יש שש מדינות שאסורות לנסיעת ישראלים ונוציא בשבוע הבא את התקנה המעודכנת לגבי הארצות שתהיינה אסורות".

בהמשך דבריו התייחס לעטיית מסכות ואמר: "בחללים הפתוחים לא, אבל בחללים סגורים הרחבנו את הצו. זה יהיה בכל המוסדות הרפואיים בשעת מגע בין מטפלים ומטופלים, בכל המרפאות שיש בהם מגע בין מטופלים למטפלים, במוסדות אשפוז, במקומות המתנה צפופה בכניסה לרופא".

"בנוסף הרחבנו את חובת הבידוד במקרים מסוימים גם למחוסנים. מחלימים ומחוסנים יהיו בבידוד בבואם ארצה מאותן שש הארצות האסורות, ללא תלות בבדיקת הקורונה. פרט לכך, בכל מקום שיש בו חשש שמחוסן או מחלים בא במגע עם חולה מאומת, ש"לקח" וריאנט מסוכן, גם עליו תחול חובת הבידוד הגם שהוא מחוסן או מחלים", אמר. 

על השאלה מה הבסיס המקצועי להנחיה שמחוסנים ומחלימים יצטרכו בידוד, השיבה אלרעי פרייס: "אין חובת בידוד לכל המחוסנים והמחלימים, צריך להדגיש את זה. החובה היא לאלו שחוזרים ממדינות עם סיכון מרבי. בנוסף נוסף סעיף אחד, שבאישור פרטני יינתן אישור להכנסת מחוסנים ומחלימים מבידוד".

"הם אינם כרגע מחויבים בבידוד, אלא במקרים פרטניים של התפרצות חריגה. יש עדויות מהעולם לגבי זה ששתי מנות חיסון של פייזר מועילות נגד "דלתא", יש הגנה של 88% זו עדיין הגנה גבוהה ולכן אנחנו גם ממליצים להמשיך את ההתחסנות לכל מי שלא התחסן, אבל כן חשוב לדעת שמחוסנים ומחלימים עלולים להידבק", הוסיפה. 

בהמשך היא התייחסה לשאלה בדבר נתונים מספריים להחזרת התו הירוק: "נחזיר את המסכות בחללים סגורים, לא בפתוחים בשלב הזה, וכרגע אנחנו מייצרים תוכנית מדורגת במידה ותהא עליה בתחלואה. העלייה תלויה בנו. אם נשמור - זה ישמר במספרים הנמוכים ולא תהיה עליה נוספת".

פרופ' נחמן אש התייחס גם הוא להתפרצות הנוכחית ואמר: "היא החלה בבנימינה ואנחנו רואים התפשטות של המקרים בסביבת בנימינה וגם במקומות אחרים כמו נתניה, כפר סבא. כרגע אנחנו עדיין לא יודעים לומר האם מדובר במשהו מקומי או שזוהי תחילתה של התפשטות נרחבת".

"אנחנו עושים מאמצים להכיל את התחלואה תוך שימוש באמצעי החשוב ביותר - בידוד. אני עדיין לא יכול לומר שאנחנו שולטים בהתפרצות, עדיין לא הגענו לזה. אבל אני גם לא יכול לומר שזו התפרצות נרחבת לכל המדינה, זה ממוקד באזורים שראינו. אני רוצה להדגיש את החשיבות של שיתוף הפעולה האזרחי בקטיעת שרשראות ההדבקה", אמר. 

על הנחיות הבידוד הוסיף אש: "יש להקפיד על הבידוד גם מחוץ לבית וגם בתוכו. כשאתה נדרש לבידוד - לא להיות במגע עם יתר בני ביתך". עוד אמר כי "אנחנו עושים הערכות מצב כל יום לראות איך מתקדמת התחלואה ונקבע מהם הכללים לבתי הספר של החופש הגדול. אנחנו עובדים גם על הסתכלות קדימה לקראת ספטמבר, יחד עם משרד החינוך, בצורה משותפת ואחראית".

אש הדגיש כי "היה והתחלואה תמשיך לעלות על בסיס המדרגות שקבענו, תוך זמן קצר יוחזרו המסכות גם בתחבורה ציבורית ובמסחר". לגבי התיירות הבהיר: "בתחילת יולי תכננו לפתוח את השמיים לתיירים פרטניים שכמובן יש להם חובות מסוימות. בשל התחלואה ובשל המתרחש, החלטנו לדחות את הפיילוט לעוד חודש, והחל מה-1.8 אם לא תהיה עליה נוספת, אנחנו נפתח את המדינה לתיירים פרטניים שיגיעו מארצות שנקבע".

כשנשאלו על כמות המחוסנים באוכלוסיה השיבה אלרעי פרייס: "65% מהאוכלוסייה מחוסנת או מחלימה. אנחנו יודעים שהזן ההודי מדבק ב-50% יותר, אז הרף לחסינות עדר עולה. לכן אנחנו לא נמצאים בחסינות עדר, אנחנו רואים את זה בהתחסנויות".

מוקדם יותר היום, בישיבה שהתקיימה בין ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי מערכת הבריאות, הוחלט כי באם הממוצע השבועי של רף החולים המאומתים יחצה את ה-100, חובת עטיית המסכות בחללים סגורים תחודש.

עוד היום, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי חתם על תיקון לצו בריאות העם, לפיו ניתן להטיל קנס בגובה של 5,000 שקלים על אחראי על קטין מתחת לגיל 12 אם הקטין מתגורר עימו והפר בידוד. בנוסף, נקבע כי יש לעטות מסכה בשדה התעופה הבין-לאומי, במעברי גבול, ובמקום שניתן בו טיפול רפואי.