ברקע העלייה בתחלואה והחשש מהתפרצות מחודשת של הנגיף, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, קיים היום (חמישי) תדרוך עיתונאים. בפתח דבריו התייחס אש לרמת התחלואה ברחבי הארץ: "מספר המאומתים ממשיך להיות במגמת עלייה, וכן ההתפרצות מתפשטת גם לכפר סבא, רמלה, הרצליה וערים נוספות". הוא הוסיף כי "המשימה של כולנו היא להשתלט על ההתפרצות ולהוריד את התחלואה למינימום".

"אני מדגיש את בחשיבות של ביצוע הבדיקות. אנחנו ערוכים לבצע בדיקות בהיקפים גדולים וקורא למי שצריך לבוא ולהיבדק. מי שיש לו תסמינים, מגע עם מאומת - חשוב להיבדק" , הוסיף. לדבריו, לא משנה אם אתה מחוסן או לא מהבחינה הזו: "גם מחוסנים יכולים להידבק ולהדביק, אמנם בשכיחות נמוכה".

לצד זאת ציין אש כי שמירת הבידוד היא עקב האכילס שלנו: "מפרי בידוד הם הבעיה של כולנו, זו הדרך שבה המחלה מתפשטת כעת וזו הדרך שבה נכנסים וריאנטים מסוכנים לארץ. לכן חובת הבידוד צריכה להיות במודעות של כולנו".

על חובת עטיית המסכות אמר הפרויקטור: "נקבע כי חובת עטיית המסכות תחזור כאשר נגיע ל-100 מאומתים בממוצע, אנו קרובים לכך. הממוצע עומד כרגע על 75". הוא ציין כי "ההמלצה היא לעטות מסכות בחללים סגורים כבר כעת. החל מתחילת שבוע הבא הדבר יהיה חובה". 

בהמשך דבריו התייחס למבצע החיסונים לילדים: "מבצע הרחבת החיסונים יצא לדרך, יש זמינות ותורים, ובתקופה הזו שווריאנט דלתא מגיע לארץ חשוב להתחסן כדי למנוע מחלה מיותרת. אני קורא לנערים ונערות ללכת ולהתחסן. שמח שההיענות גדלה, אבל מצפים להגדלת המספר עוד יותר".

אש התייחס גם לדיווחים לפיהם מחצית מהנדבקים הם מחוסנים, והשיב: "צריך להבין ממה זה נובע. קודם כל מכך שיש רוב גדול של מחוסנים במדינה ולכן אנחנו צפויים לראות מחוסנים שנדבקים, גם אם החיסון יעיל כפי שהיה צפוי ברמה של 95 אחוז מטעם המחקר של פייזר במקור. רק מעצם זה שיש יותר מחוסנים נראה יותר נדבקים מחוסנים. זה לא אומר שום דבר על יעילות החיסון".

"אבל, אנחנו יושבים ובוחנים עכשיו את הנקודה כדי לראות באמת אם יש סימן לירידה ביעילות החיסונים בווריאנט דלתא יותר מאשר הצפוי. עדיין אינני יכול לומר על זה דבר", המשיך. 

על השאלה האם צפוי מחסור חיסונים בהמשך השיב: "תוקפם של החיסונים שנמצאים אצלנו כרגע אמור לפוג בסוף יולי. ואין לנו כרגע זמינות מחודש אוגוסט ואילך, עושים מאמצים כדי להקדים הזמנות לחודש אוגוסט, אבל נכון לעכשיו אם לא נקבל מנות נוספות, מלאי החיסונים של פייזר יסתיים בחודש יולי".

בהמשך התייחס אש למניעת התפרצות נוספת ואמר: "צריך לעצור את הגורם, וריאנט מחו"ל, ועושים את כל המאמצים לצמצם את הסיכון הזה. כל עוד אנחנו רוצים לקיים חיים במדינת ישראל עם טיסות לחו"ל, יש פה סיכון שאותו מנסים למנוע על ידי בידודים ואכיפת בידוד של אנשים שחוזרים מחו"ל". 

"כרגע אנחנו נמצאים בהתפרצות שהתחילה כהתפרצות מקומית, אני לא יכול לומר בוודאות שאנחנו תחת התפרצות כללית, אבל יש לנו הרבה התפרצויות שהן מקומיות, אנחנו נראה אם מצליחים להשתלט, לכבות שריפות קטנות או שתתחיל התקלחות גדולה יותר. כרגע - התפרצויות מקומיות", הסביר. 

אש התייחס גם לשאלה האם אנחנו נמצאים בפני הגבלת התקהלויות ואמר: "אין המלצה להגביל התקהלויות, ממשיכים ללא הגבלות, שימוש במסכה שזה לא הגבלה, לא ממליצים על הגבלות נוספות, ייתכן שנגיע, אך לא קבענו עוד".

מוקדם יותר היום, היישוב בנימינה-גבעת עדה הוגדר כיישוב "אדום", זאת על פי ההגדרות של תוכנית הרמזור. מדובר בפעם הראשונה מזה מספר חודשים שהנתונים המדאיגים נרשמים, זאת בשל התפרצות משמעותית של הקורונה. בנוסף, ישנו ישוב אחד במדינת ישראל המוגדר כעת כצהוב - מודיעין-מכבים-רעות.

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי מאתמול אובחנו 138 חולי קורונה נוספים, כך שמספר החולים הפעילים עלה ל-680 ואחוז הבדיקות החיוביות עומד על 0.3%. כמו כן, ישנם 26 חולים שמצבם קשה ו-18 מונשמים. על פי הנתונים, ישנם מעל ל-30 אלף נדרשי בידוד ביתי ובבתי החולים לאשפוז כללי ישנם 48 חולי קורונה מאושפזים, שכ-77% מתוכם אינם מחוסנים, ובהם גם ילדים.