הממשלה אישרה אתמול (ראשון) בישיבתה השבועית את תקנות משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה, המחמירות את הפיקוח על היוצאים והנכנסים לישראל דרך נמל התעופה בן גוריון, וקובעות החל מהיום (שני), כי יציאה למדינה אסורה תהווה עבירה פלילית שבצידה קנס כבד בסך 5,000 שקלים. זאת, ברקע העלייה בשיעורי התחלואה בקורונה בעולם. 

לפי התקנות החדשות, יציאה למדינה אסורה בניגוד לתקנות תהווה עבירה פלילית ומנהלית, ותגרור קנס בגובה 5,000 שקלים על נוסע שחזר ממדינה כזו. כמו כן, נקבעה אכיפה הדוקה שתתבצע על ידי בקרי הגבול של רשות האוכלוסין וההגירה וכן על ידי שוטרים. התקנות ייכנסו לתוקף מחר, יום שני, ה-28 ביוני. 

שר הבריאות ניצן הורוביץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "סגרנו את הפרצה בנתב"ג. הממשלה הקודמת אסרה על יציאה למדינות מסוכנות, אבל אף אחד לא אכף את זה. מי שרצה, פשוט קנה כרטיס וטס. היום אישרנו תקנות לאכיפה מחמירה: פיקוח בצ׳ק אין, הצהרות אישיות של כל נוסע וקנס של 5000 שקל על מי שיצפצף על החוק, יסכן את בריאות הציבור ואת שגרת החיים בישראל".

הממשלה אישרה היום גם את הארכת התקנות שעוסקות באיסור היציאה למדינות שמוגדרות בסיכון מירבי, למעט חריגים, עד לתאריך 11 ביולי. כל נוסע ישראלי מעל גיל 16 בנתב"ג יחויב למלא הצהרה טרם יציאתו מישראל, ובה התחייבות שאינו נוסע לאחת המדינות אשר היציאה אליהן הוגדרה כאסורה על-פי תקנות היציאה מישראל, או לחילופין הצהרה שנסיעתו מותרת לפי החריגים בתקנות.

כמו כן, חברות התעופה יחויבו שלא לאפשר לנוסע ללא הצהרה לעלות למטוס, ומפעיל השדה יציב עמדות לסיוע במילוי טפסי ההצהרה. התקנה תכנס לתוקף ביום שלישי, ה-29 ביוני. 

שתי תקנות נוספות שאושרו קובעות כי אנשי צוות אווירי יוכלו לקבל פטור מבדיקת קורונה בכניסה לישראל, במסגרת מעקב של המפעיל האווירי, בכפוף לביצוע בדיקת קורונה מדי שבוע וככל שלא יצאו משטח שדה התעופה אם שהו במדינה בסיכון מרבי. 

לבסוף, נקבעה עבירה פלילית ומנהלית על אחראי על קטין מתחת לגיל 12 אשר מונע מהקטין ביצוע של בדיקת קורונה. במקרה כזה יושת קנס בסך 3,500 שקלים. התקנות ייכנסו לתוקף ביום רביעי הקרוב, ה-30 ביוני. 

ראש הממשלה נפתלי בנט ערך דיון בעניין התפרצות הקורונה (צילום: עומר מירון, לע"מ)

כאמור, על-פי התקנות, אסורה יציאת אזרחים ותושבים ישראלים (למעט חריגים אשר אושרו על-ידי וועדת חריגים) למדינות ברמת סיכון מרבית: ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה. בנוסף, כלל הנכנסים ממדינות אלו, כולל מחלימים ומחוסנים, מחויבים בבידוד ביתי על-פי נהלי משרד הבריאות. 

ככלל, לאור התחלואה המתגברת בעולם, משרד הבריאות ממליץ להמנע מנסיעות שאינן חיוניות לחו"ל בעת הזו. רשימת המדינות באזהרת מסע חמורה כוללת, נכון להיום, את המדינות אוגנדה, אורוגוואי, איחוד האמירויות, איי סיישל, אתיופיה, בוליביה, בלרוס, נמיביה, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, קירגיסטאן ותוניסיה. 

אם לא יחול שיפור משמעותי ברמת התחלואה במדינות אלו, הן צפויות להיכנס לרשימת המדינות ברמת סיכון מרבית והציבור נקרא לתכנן את נסיעותיו בהתאם.